به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو؛ دکتر مهران قربانی در ارتباط تلفنی با برنامه «منشور» درباره کنترل هوشمند ترافیک گفت: هدف ما این است که حمل و نقل مسافر و کالا در جاده های برون شهری به صورت ایمن، سریع، ارزان و با حفظ محیط زیست انجام شود.
وی افزود: یکی از دلایلی که موضوع هوشمند سازی ترافیک مطرح می شود محدودیت توانمندی انسان در جذب اطلاعاتی که برای تصمیم گیری نیاز دارد. در واقع قدرت تجزیه تحلیل اطلاعات یک فرد محدودیت دارد و از سوی دیگر تصمیم گیری مناسب برای اجرا با توجه به پیشینه موضوع، امکان یادگیری و تحلیل و تصمیم گیری در افراد متفاوت است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور با بیان این که زمان در سیستم حمل و نقل ارزش بالایی دارد، اظهار کرد: تصمیم گیری به موقع و در زمان مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد، از این رو هوشمندسازی برای افزایش سرعت عمل به کار گرفته شده است.
قربانی به خدمت رسانی سیستم هوشمند در سیستم راهداری کشور اشاره کرد و گفت: کمک به مدیریت جریان ترافیک و سفرها مهمترین ویژگی سیستم های هوشمند است و مجموعه اقدامات صورت گرفته که تبلور آن را در شبکه راه های کشور در مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و حمل و نقل کشور دیده می شود و با شماره تلفن 141 در خدمت مردم است.
به گفته وی، بیش از 10 نوع سامانه مدیریت جریان ترافیک و تردد ایجاد شده است که دوربین های نظارت تصویری، دوربین های کنترل تخلفات، سامانه های تردد شمار، تابلوهای مخصوص در جاده ها و ... از جمله این تجهیزات هوشمند هستند.
این مقام مسئول در راهداری کشور یادآور شد: سازمان راهداری کشور در چند سال گذشته، سامانه های مختلفی در مدیریت حمل و نقل کالا و مسافر به کار گرفته شده اند.