به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ابوظبی سالهاست طرحی فراتر از جاه طلبی اقتصادی را دنبال میکند و آن کنترل بنادر دریای سرخ است.
گفته میشود از دیگر اهداف این پروژه باز کردن جای پا در دریای سرخ و همکاری با اسرائیل برای هژمونی دریایی و تسلط بر تجارت منطقه است. آمریکن مانیتور اسنادی ارائه داد که در آن یک مقام اطلاعاتی اسرائیل، امریکا را تحت فشار قرار داده تا ازطرح بنادر دبی برای کنترل بندرسودان برای ۲۰ سال حمایت کند.
عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن نیز درسال ۲۰۰۸ حق مدیریت بندرعدن و سایر بنادر یمن را برای ۱۰۰ سال به امارات داد اماپس از انقلاب یمن این قرارداد فسخ شد، اما تلاش امارات برای کنترل بنادر موخا و حدیده ازشرق تاغرب عدن ادامه دارد.
همچنین امارات توافقی با اریتره امضا کرد تا بر اساس آن از بنادر و فرودگاه دریای سرخ برای ۳۰ سال استفاده کند. درسال ۲۰۱۷ بنادر دبی نیز با قراردادی حق مدیریت بندر بربرا سومالی را به دست گرفت و پس از آن در سال ۲۰۲۰ با توافقی مدیریت بندر اسرائیلی ایلات در شمال عقبه را برعهده گرفته اکنون جای پای امارات در بنادر عربستان، سودان، جیبوتی، سومالی، اریتره، مصر، یمن، اسرائیل و اردن مشهود است.