به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در بازدید از روند توسعه و لایروبی بندر آستارا، با بیان اینکه بالغ بر ۵ درصد از تخلیه و بارگیری بنادر شمال کشور به بندر آستارا اختصاص دارد، ادامه داد: با توسعه روبناها و تجهیزات که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و لایروبی در کانال دسترسی این بندر که در حال انجام است، امیدواریم حداکثر ظرفیت ممکن را در این بندر داشته باشیم.
راستاد اضافه کرد: با تحقق این هدف، میتوان گفت که بندر آستارا میتواند سهم و نقش مهمتری را در حمل و نقل دریایی شمال کشور ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بندر چند منظوره آستارا، به عنوان یک بندر بازرگانی با بهره گیری از مزایای قانونی منطقه ویژه اقتصادی میتواند در فرآیند ورود و خروج کالا اعم از واردات مواد اولیه و صادرات محصولاتی که ارزش افزوده روی آن ایجاد شده است، نقش آفرینی کند.
راستاد اظهار داشت: تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی انجام شده است و این بندر هیچ محدودیتی در بهرهگیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر ۵ درصد از تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر شمالی کشور به مجتمع بندری آستارا اختصاص دارد و این بندر مهم شمال کشور رشد قابل توجهی را شاهد است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: بر اساس قوانین محدوده مناطق ویژه اقتصادی جز قلمرو گمرکی محسوب نمیشوند و امکان واردات کالا در آنها بدون محدودیت وجود دارد. معافیتهای مالیاتی به مناطق ویژه اقتصادی کمک میکند.
راستاد ادامه داد: عمده بنادر تجاری کشور ما مناطق ویژه اقتصادی بوده و معافیتهای مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی به توسعه بنادر در افزایش و جذب سهم بازار حمل و نقل دریایی در کشور کمک ویژه ای میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بارانداز ریلی آستارا با ۴ پایانه نفتی، غلات، کانتینری و کالاهای خشک در بندر آستارا در حال احداث است، گفت: پروژه ریلی آستارا- آستارا بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و جنوب-غرب است که برای اجرای این پروژه، ۵.۸ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۵.۱ کیلومتر خط ریلی در خاک جمهوری اسلامی ایران احداثشده است.
راستاد با اشاره به پروژه در دست انجام لایروبی کانال دسترسی بندر آستارا تاکید کرد: یکی از مسائل اصلی در بندر آستارا لایروبی این بندر است که با استقرار دستگاه لایروب در حال برطرف شدن است و امکان ورود کشتیها با هر آبخور و ظرفیت به بندر آستارا فراهم خواهد شد. طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی از سالها پیش آغاز شده است، گفت: واحد بندری به مساحت ۶۰ هکتار و برای تخلیه و بارگیری سالیانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا پیش بینی و طراحی شده است و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط خواهد شد و ۲ میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت.
شایان توجه است، بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت در ساحل دریای خزر، به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.