گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیر قشقایی، اصلاح طلبان که در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ به طور رسمی از هیچ نامزدی حمایت نکردند، همه توان خود را گذاشتند تا در دورهی ششم شورای شهر صاحب کرسی حداکثری شوند. به همین دلیل آنها تا حد زیادی بدنه لیست نامزدهای خود را تغییر دادند و سعی کردند با جوانگرایی و حضور بیشتر کاندیداهای زن، اقبال مردم را به خودبیشتر کنند.
سرا، تلاش اصلاحطلبان برای موفقیت مجدد انتخابات شوراها
دوره پنجم شورای شهر تهران درحالی اداره میشد که سکانداری آن تمام و کمال دست اصلاحطلبان بود اما کارنامه عملکرد آنان در این چهارسال و نظرات مردم نشان داد که آنان چندان در مدیریت شهری موفق نبودهاند. در جریان تایید صلاحیتها نیز حدوداً نصف اعضای فعلی شورای شهر تهران رد صلاحیت شدند. این اتفاقات دست به دست هم داد تا جبهه اصلاحات همهی تلاش خود را کند تا با توجه به از دست دادن انتخابات ریاستجمهوری، انتخابات شوراها را از دست ندهد و حداقل کرسی مدیریت شهری دست آنان باشد.
"سرا" یا همان سامانه رایگیری اصلاحات از اقدامات جدی اصلاحطلبان برای تغییری نو در بدنه نامزدهای آنان برای انتخابات ۱۴۰۰ بود. البته آنها از همان اول این سامانه را برای انتخابات شوراها تاسیس کردند و گویا در این زمینه نیز به موفقیتهایی خوبی دست پیدا کردهاند.
سازوکار «سرا» بر این اساس تدوین شده که همه فعالان اصلاحطلب کشور با معرفی احزاب و اعضای عضو شورای عالی سیاستگذاری در چند لایه به عضویت این سامانه درآیند و در یک رأیسنجی از میان نامزدهای واجد شرایط، فهرست نامزدهای اصلاحطلبان را در تهران و مراکز استانها انتخاب کنند. برای کاندیداتوری در این نظرسنجی هر نامزد دو راه پیشرو داشت؛ نخست این که حمایت ۵ درصد از اصلاحطلبان عضو سامانه در هر حوزه انتخابیه را جلب کند و دوم این که از سوی حداقل یک سوم اعضای شورایعالی سیاستگذاری اصلاحطلبان در آن استان حمایت شود.
بر اساس این طرح نامزدها باید منشور اصلاحات را امضا میکردند، برای رأی دادن به طرحها و برنامههای اعلامی اصلاحطلبان تعهد میدادند و به کنارهگیری به نفع نامزدهای فهرست نهایی متعهد میبودند، ثبتنام در انتخابات و تأیید توسط هیأتهای اجرایی و نظارت نیز برای کاندیداتوری ضروری بود. اجرای این طرح در مقطع برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به کارکرد روشنی نرسید، اما گویا قرار است بهعنوان سازوکار اصلی برای تدوین فهرست کاندیداهای اصلاحطلب با هدف حضور در انتخابات ۲۸ خردادماه مطرح شود. در همین چارچوب سهمیه احزاب و اشخاص حقیقی عضو جبهه اصلاحات برای معرفی افراد به منظور حضور در فهرست انتخاباتی اصلاحطلبان در شورای شهر مشخص شده که براساس شنیدهها احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران قادر هستند تا سقف۶۰ نفر و اشخاص حقیقی نیز تا سقف ۲۰ نفر از افراد مدنظر خود را از میان داوطلبان انتخابات شورای شهر به این جبهه معرفی کنند.
درنهایت ۲۲ خرداد جبهه اصلاحات از لیست نهایی خود با نام "لیست جمهور" برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر رونمایی کرد.
لیستجمهور، لیستی نو برای جبهه اصلاحات
در نگاه اول به لیست جمهور دستگیرمان میشود که ۶عضو فعلي شوراي شهر كه موفق به عبور از ردصلاحيت انتخابات شدند، در اين فهرست انتخاباتي حاضرند. باقي اعضای این لیست را اما چهرههايي كمتر شناختهشده تشكيل میدهند. آنچه که از باقی اعضای این لیست ۲۱ نفره نصیبمان میشود، هماني است كه اصلاحطلبان با سربلندي از آن صحبت ميكنند. یعنی برخلاف فضايي كه ۴ سال پيش، در پي انتشار فهرست اصلاحطلبان براي انتخابات شوراي پنجم تهران بر اردوگاه اصلاحطلبان حاكم شد و انتقاد از اينكه چرا فلان كانديداي اصلاحطلب در فهرست حاضر است و آن، ديگري غايب و یا چرا نگاه اصلاحطلبان به تدوين ليست انتخاباتي و حمايت از كانديداها، برخلاف آنچه ادعا ميشود، نگاهي است محدود به شخصيتها و تشكلهاي اصلاحطلب در بستن ليست انتخاباتيشان، اصلاحطلبان در این دوره به لطف سامانه نظرسنجی اصلاحات، چهرههای جدیدتر و جوانتری وارد لیست کردند.
اگر حالا كمتر از اين ميشنويم كه چرا فلانكانديدا در ليست حضور دارد اما بهمانكانديدا نه، به اين دليل است كه خردجمعي در اين فرآيند نقشآفريني كرده و ليستي كه از آن رونمايي شده، صرفا خروجي آرا و نظرات و البته لابي پيدا و پنهان بزرگان حزبي و غيرحزبي اصلاحطلب نيست، بلكه اينبار اگر به اصطلاح جلسهاي برگزار شده، ميزبان اين نشست «سرا» يا همان «سامانه رايسنجي اصلاحطلبان» بوده و ميهمانان و حضار اين محفل نيز نه صرفا محدود به حدود ۳۰ تا ۵۰ چهره شاخص اصلاحطلب، بلكه رايدهندگان و تدوينگران ليست انتخاباتي اصلاحطلبان در انتخابات پيشرو، جماعتي حدودا ۵۰ هزار نفره از بدنه اجتماعي اين جريان سياسي بودهاند كه اينبار به صورت آنلاين در يك رايگيري مقدماتي و درونجرياني، پاي كار آمده و آراي الكترونيك خود را به ۲۱ نفر از ۱۰۹ كانديدايي دادند كه علاوه بر عبور از سد نظارتي هيات نظارت بر انتخابات شوراها، اقدام به نامنويسي در اين سامانه كرده و اقبالشان را براي حضور در فهرست نهايي به راي و خردجمعي اعضاي «سرا» سپردند.
کنشی نو در فعالیت انتخاباتی احزاب
جدای از صحبتها و بحثهای جناحی، این اقدام جبهه اصلاحات، کنشی نو در فعالیتهای انتخاباتیشان به شمار میرود که شاید پیشتر هیچگاه شاهد همچین اقدامی از سوی اصلاحطلبان نبودهایم. همان طور که قبلاً به آن اشاره شد تاسیس "سرا" به این دلیل از سوی جبهه اصلاحات اتفاق اقتاد که پیشتر، آنها در جریان هر انتخاباتی بحثهای درون حزبی زیادی پیرامون حضور نامزدهای مد نظر خود در جریان انتخابات داشتند و به نوعی تنها قشری خاص و به قولی صاحب اختیار حزب برای دیگر اعضا تصمیم میگرفتند که چه کسانی به عنوان کاندیدا خود را به مردم معرفی کنند. اما جبهه اصلاحات که به قول اعضای خودشان در حال پوست انداختن و تغییر نسل هستند در این انتخابات با تاسیس سامانهای متفاوت برای صیانت حق دخالت خود در جریان انتخابات و تصمیمات درون حزبی راهاندازی کردند.
بنابراین سامانه نظرسنجی درون حزبی، در درجه اول امکان نظرسنجی از همهی احزاب یک جناح را امکان میسازد و در درجه دوم بدنه لیستهای انتخاباتی را از افراد تکراری و مسن دور میکند. همانطور که در لیست اصلاحات هم میبینیم که اکثر نامزدها افراد جدید و جوان هستند. در بخشی دیگر نیز این امکان فراهم میشود تا دیگر افرادی خاص برای تمام حزب تصمیمگیرنده نباشند و این گونه افرادی شانس حضور در لیست را پیدا میکنند که کمتر اسم و نام و نشانی از آنها شنیده شده است.
هرچند که تاسیس سامانهای برای رایسنجی اعضای درون حزبی اقدامی نو و تازه در حوزه کنشهای انتخاباتی کشور به حساب میآید اما معایب خود را نیز به همراه دارد. از جمله بوجود آمدن اختلافات داخلی مثل اختلافاتی که بین گروههای مختلف اصلاحطلب بر سر سامانه سرا بوجود آورد. یعنی انتقادی که سران حزب به این سامانه وارد کردند که چرا اختیارات آنان در تصمیمگیریهای نهایی سلب شده و یا انتقاد برخی دیگر از اعضا در شکلگیری تقلب در رایدهیهای این سامانه.
دیگر نقدی که به نظرسنجی درون حزبی در جریان انتخابات شوراها وارد است این است که شوراهای شهر در شهرستانهای کوچکتر به اندازه تهران و چندتا دیگر از استانها جنبه سیاسی و حزبی ندارند. در شهرستانها بیشتر نگاههای قومی و قبلیهای وجود دارد و عملاً کنشهای حزبی در این شهرستانها جایی نخواهند داشت. بنابراین این کنش در شهرستانهای کوچکتر خیلی به کار نمیآید.
دیگر اشکال اینجاست که نمیتوانیم بفهمیم در این نوع نظرسنجی و درنهایت لیستدهی چه کسی انتخاب میکند و چه کسی انتخاب میشود و کسانی که در نهایت بهعنوان نامزد نهایی انتخاب میشوند تا چه حد صلاحیت و مقبولیت برای حضور در انتخابات را دارند.
به هرحال این اقدام جبهه اصلاحات که تا حد زیادی نیز آنان را به هدفهای مشخص شدهشان رساند، اقدامی نو برای جریانهای حزبی و انتخاباتی کشور به حساب میآید هرچند که همان طور به آن اشاره شد مشکلاتی را نیز به همراه دارد و امید است دیگر حزبها یا قومیتها نیز با راهاندازی سامانه و یا اقدامی نوتر و کاملتر و با استفاده از خرد جمعی نامزد اصلح خود را وارد کارزار انتخاباتی کنند.
انتهای پیام/