به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، محمدباقر محمدی، گفت: جمعیت هلال احمر در حوادث جادهای و ترافیکی یک وظیفه اصلی دارند و آن رهاسازی مصدومین با انجام عملیات فنی است و در صورت عدم حضور در محل حادثه یا درخواست اورژانس، تثبیت وضعیت و انتقال مصدومین نیز در دستور کار قرار میگیرد و شرایطی فراهم میشود تا مصدوم در بهترین حالت ممکن در اختیار اورژانس قرار گیرد.
این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: امروز پایگاههای جادهای هلال احمر مجهز به خودروهای مدرنی شده که میتوان با استفاده از این ابزار به سرعت به محل حادثه رسید. در صورتی که محل وقوع حادثه مناطق صعب العبور باشد که امکان حضور اورژانس در آن مناطق نباشد، هلال احمر مستقیماً مصدومین را به مراکز درمانی منتقل میکند.
محمدی ادامه داد: امروز هلال احمر به این علت که با کمبود امکانات مواجه است نمیتواند پوشش سراسری داشته باشد. حداقل نیاز هلال احمر در راستای این که تمامی جادههای کشور را پوشش دهد، وجود ۱۰۰۰ پایگاه جادهای است که تاسیس پایگاههای باقی مانده ملزم به تجهیز نیز است. وجود آمبولانس، ست نجات و امکانات اولیه درمانی حداقل نیازهای هر پایگاه امداد جادهای است.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات تصریح کرد: امداد جادهای یک وظیفه حاکمیتی است و انتظار میرود تا دولت با در اختیار گذاشتن اعتبارات مورد نیاز، در راستای ارتقا سطح کیفی هلال احمر کمک رسانی لازم را انجام دهد.
وی در خصوص سامانه تلفنی ۱۱۲ و قابلیتهای آن گفت: سامانه تلفنی ۱۱۲ در سراسر کشور قابل دسترسی بوده و به این علت راه اندازی شده است تا غالب حوادثی که در خارج از شهرها به وقوع میپیوندد از این طریق اطلاع رسانی شود. بلایای طبیعی نظیر سیل، رانش زمین و زلزله و حوادث کوهستان و جادهای از جمله مواردی است که شهروندان در صورت وقوع میتوانند از طریق این شماره درخواست کمک کنند.
این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که تلفن همراه فاقد سیم کارت باشد باز هم میتوان با ۱۱۲ تماس گرفت و از جمله شمارههای اضطراری مشترک در جهان است. شهروندان پس از تماس با این سامانه به اولین مرکز EOC وصل خواهند شد و از طریق این مراکز اطلاعات دریافتی در اختیار نزدیکترین پایگاه امداد قرار میگیرد و تیمهای امدادی به محل حادثه اعزام میشوند.