کد خبر:۹۵۸۶۸۲

حکمرانی هویجی!

در طی این سال‌ها قیمت برخی اقلام خوراکی همچون سیب زمینی و گوجه و هویج شاخص ارزیابی توان مدیریتی دولت‌ها و به عنوان نمادی برای قدرت حکمرانی شده که دستاورد‌های چندهزار میلیاردی آنان را نیز به چالش کشیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا اخضریان کاشانی استاد علوم سیاسی نوشت: خبر این است؛ قیمت هویج به ۳۰ هزار تومان رسید وتا هفته آینده هویج زیر ۱۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

در طی این سال‌ها قیمت برخی اقلام خوراکی همچون سیب زمینی و گوجه و هویج شاخص ارزیابی توان مدیریتی دولت‌ها و به عنوان نمادی برای قدرت حکمرانی شده که دستاورد‌های چندهزار میلیاردی آنان را نیز به چالش کشیده است.
چنین رویکردی عموما به عنوان یک شیطنت سیاسی و رسانه‌ای و تلاش منتقدان و مخالفان دولت یا عوامل فرصت طلب و مافیای اقتصادی تلقی شده و پس از کاهش قیمت به روش‌های مختلف، به عنوان یک نماد ناکارآمدی در حافظه جمعی مردم باقی مانده است.

نگاهی عمیق‌تر به چنین پدیده‌ای بیانگر یک نکته قابل تامل در حکمرانی شایسته است: توجه به امور عمومی.
هر دولتی دارای بخش‌های گوناگون تخصصی است که عهده دار امور مربوط به خود است و در صورت تلاقی با سایر بخش‌ها دچار چالش هماهنگی اداری و تعارض منافع می‌شود. در این شرایط از یکسو چالش تخصصی پیش آمده به سرعت تبدیل به یک چالش ترکیبی شده و بخش‌های مختلف را درگیر می‌کند و از سوی دیگر درصورت اتصال به نیاز‌های عمومی و روزمره مردم تبدیل به یک چالش اجتماعی می‌شود.
در این شرایط پیچیده ترکیبی اجتماعی، پذیرش مسوولیت چالش اولیه توسط سازمان تخصصی مربوط، رافع این مشکل اجتماعی نخواهد بود و جامعه و افکار عمومی سطحی بالاتر یعنی دولت و حتی نظام را مسوول آن تلقی خواهد کرد.
نتیجه این امر، تعارض عملکرد دولت با سرمایه اجتماعی است که به سرعت بر یکدیگر اثر می‌گذارند و پاسخگویی در سطحی بالاتر را طلب می‌کند که عموما در شان رسمی تعریف شده مقامات عالی تصور نشده و از سوی آنان بی پاسخ می‌ماند و سرمایه اجتماعی را بیشتر از پیش می‌کاهد.
امروزه این چالش‌ها را در دنیای ارتباطات کاهش داده و با کمک ارتباطات غیررسمی در شبکه‌های مجازی، پاسخی غیررسمی به آن عرضه می‌کنند همزمان هم شان و جایگاه مقام عالی رسمی را حفظ می‌کنند هم چالش اجتماعی پیش آمده را بدون پاسخ رها نمی‌کنند.

فعلا و به عنوان یک راهکار فوری، نیاز دولت و شخص رییس جمهور به یک تیم رسانه‌ای توانمند و آشنا به ظرایف ارتباطات و روانشناسی اجتماعی از نان شب هم واجب‌تر است.

منبع: رادار اقتصاد

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار