به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی امام مدیرعامل شرکت مترو گفت: در حال حاضر قطارهای مترو با تردد در ۲۴۵ کیلومتر مسیر خطوط احداث شده شبکه مترو پایتخت و نیز مسافرگیری در ۱۳۹ ایستگاه، مشغول خدمترسانی به شهروندان هستند؛ تکمیل شبکه موجود مشتمل بر خطوط یک تا هفت، نیازمند افتتاح ۳۶ ایستگاه دیگر است تا طول مسیر بهره برداری از تونلهای ساخته شده به ۲۹۸ کیلومتر برسد. علاوه بر این، مبحث مهم احداث و تکمیل پایانهها و پارکینگهای مترو، ساخت پستهای برق باقی مانده و نیز تکمیل نواقص برخی ایستگاههای در حال بهره برداری را پیش رو داریم که لازمه تحقق تمام آنچه گفته شد، تأمین مبلغی در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است. اما بدون در نظر گرفتن فرآیند ساخت پایانه و پارکینگهای مورد نیاز خطوط و همچنین پستهای برق، اگر بتوان امسال و سال آینده بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه به شبکه متروی تهران تزریق کرد، امکان تکمیل ۳۶ ایستگاه به لحاظ عملیات ساختمانی و نصب تجهیزات لازم برای بهره برداری اولیه آنها تا پایان سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.
امام در ادامه افزود: البته در کنار توسعه سخت افزاری ساختار شبکه مترو تهران، باید حدود ۱۵۰۰ واگن نیز به ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در تمام خطوط موجود را به ۲ دقیقه رساند؛ این امر نیز نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه است که تأمین آن حسب ضوابط و قوانین، عمدتاً باید توسط دولت محترم صورت پذیرد.
مدیر عامل شرکت متروی تهران در پایان گفت: به منظور تکمیل خطوط هفتگانه موجود، یک فرآیند منظم و مطمئن برای تأمین منابع مالی مورد نیاز لازم است که در صورت تحقق این امر، میتوان تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد بهره برداری از تمام ایستگاههای باقی مانده خطوط ۶ و ۷ بود و البته به موازات این دورنمای کوتاه مدت، حتماً باید نگاه بلند مدت به اهداف توسعهای طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت داشت و تأمین ناوگان حمل و نقلی را نیز مؤکداً مدنظر قرار داد.