به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفت: در راستای کاهش مصرف انرژی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه اقدام به کاهش روشنایی ایستگاههای خطوط هفتگانه مترو کرده است.
علی عبداله پور افزود: به منظور کاهش مصرف انرژی روشنایی ایستگاههای مترو به نحوی که دید مسافر دچار مشکل نشود و در انجام کارها اختلالی ایجاد نشود کاهش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه خاموشیها و روشناییها و سایر تجهیزات در راستای صرفه جویی انجام شده و خرابی محسوب نمیشود گفت: در ابتدا اجرای این طرح نیز مبنی بر همراهی و کمک به کاهش مصرف انرژی الکتریکی از طریق شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه و پیرو گزارش تکمیلی نتایج قطع برق دو ساعته و روشنایی عادی هفت ایستگاه طی همکاریهای صورت گرفته از طرف همکارانم در ایستگاهها و تاسیسات با خاموشی حداکثری؛ چراغهای روشنایی تمامی ایستگاههای بهره برداری شده در خط هفت در تمامی ساعات بهره برداری و غیر بهره برداری با در نظر گرفتن وجود روشنایی استاندارد، از تاریخ ۲۵تیرماه۱۴۰۰ تا ۱۷ مردادماه سال جاری اجرا شد.
عبداله پور با اشاره به اینکه در راستای حفظ و اطمینان از وجود روشنایی مطابق مقادیر استاندارد، آزمونهای متعددی با دستگاه لوکس متر انجام و نتایج حاصله نشان دهنده وجود روشنایی مطلوب با قطع حداقل یک ردیف از چراغهای سکو و چند ردیف از روشنایی فضای سالن فروش بلیت و راهروهای پله برقی و ... در خطوط جدیدی، چون خط هفت که از چراغهای روشنایی نسل جدید با نور مستقیم استفاده شده است افزود: نتایج این آزمون نشان میدهد با وارد مدار کردن تنها یک ردیف از چراغهای روشنایی با تامین شدت روشنایی ۲۲۰lux که (بیش از میزان متوسط روشنایی در استاندارد میباشد) را تامین مینماید.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: آزمونهای لازم جهت مقایسه روشنایی خطوط نیز به صورت نمونه انجام و نتایج قابل توجه آن به همراه اهداف پروژه با محاسبه میزان صرفه جویی مصرف انرژی در زمان طرح ارائه شد و نشان داد کاهش حدود ۳۵ درصد روشنایی در تمام ایستگاههای خط هفت ۲۲۱۱۸۴kwh صرفه جویی انرژی داشتیم که بطور متوسط برق ۲۷۶۴۸ خانوار (۱۱۰۵۹۲ نفر با احتساب هر خانوار چهار نفر) در طول یک شبانه روز تامین گردید.
لازم به توضیح است منبع استفاده شده در خصوص روشنایی مورد نیاز برای فضاهای مترو از جدول تاییدیه شرکت بهرو و The Lighting Handbook کشور آلمان استخراج شده است.
عبداله پور تصریح کرد: با مثبت ارزیابی شدن این طرح صرفه جویی حداکثری برق در ایستگاهها و اماکن فنی و تعمیرگاهی مورد تاکید قرار گرفت و طرح خاموشی و روشنایی نرمال و صرفا" استفاده از روشنایی اضطراری که در خط ۷ بصورت پایلوت انجام شد در سایر ایستگاههای خطوط مترو نیز با رعایت تمام موارد ایمنی با نظر مدیران ارشد خطوط اجرا شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: تلاش شد فرآیند تغییر لامپهای کم مصرف به ویژه لامپهای LED به جای لامپهای پرمصرف درتمامی فضاهای اداری و کاری ایستگاهها نیز سرعت بیشتری بگیرد و همانند ساختمان مرکزی شرکت بهره برداری مترو از سنسورهای حرکتی در سایر فضاهای مشابه نیز استفاده گردد.
وی خاطرنشان کرد: به صورت بهینه در فضاهایی که نور خورشید وجود دارد لامپها بصورت خودکار یا حسب ضرورت در روز خاموش شوند و از نور خورشید جهت روشنایی مورد نیاز استفاده شود. همچنین خاموشی روشنایی در شب برای فضاهای همانند ایستگاه ها، فضاهای تعمیرگاهی و محوطهها که تعارضی با امنیت و ایمنی ندارند، اقدام شده است.