به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی؛ اظهار کرد: گام اول مداخلات آموزشی و توانبخشی شناسایی، غربالگری و تشخیص است و در همین راستا، به ابزارهای لازم برای تشخیص و غربالگری نیاز است و این ابزارها باید به روز باشند و پایایی و روایی لازم را داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: پیشنهاد ایجاد شورای سیاست گذاری آزمونها و پایگاه جامع آزمون در سال ۹۸ به تصویب شورای معاونین سازمان رسید و مصوب گردید این شورا در حوزه تصمیم گیری و اجرای آزمونهای مورد استفاده در بخشهای مختلف سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها فعالیت نماید.
وی ادامه داد: شورای سیاست گذاری آزمونهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی متشکل از افراد متخصص دانشگاهی است که به بررسی و تصویب آزمونهای مختلف خواهد پرداخت.
حسینی تصریح کرد: آزمونهای در حال استفاده سازمان آموزش و پرورش استثنایی و هم چنین آزمونهایی که در آینده استفاده خواهند شد باید در این شورا مورد بررسی و تأیید قرار بگیرند.
معاون وزیر گفت: در این جلسه شیوه نامه این شورا به تصویب رسید تا شورا بر مبنا پشتوانههای قانونی با نظم بیشتری استقرار یاید.
حسینی تصریح کرد: در برنامه سنجش اقدامات خوبی صورت گرفته است که تشکیل «شورای آزمون ها» و «بانک جامع آزمونهای داخلی و بین المللی» از جمله این موارد است.
وی با بیان این که رویکردهای جدیدی در برنامه سنجش جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری اعمال شده است، گفت: بررسی صلاحیتهای شایستگی حرکتی، طرح سنجش پیش دبستانی و شناسایی دانش آموزان پیش دبستان در معرض مشکلات ویژه یادگیری، از جمله این موارد است.
حسینی افزود: راه اندازی اتاقهای سنجش آکوستیک، برای اجرای برنامه سنجش در طول سال تحصیلی و مراکز جامع تشخیصی، آموزشی و توانبخشی از دیگر اقدامات است.
وی در ادامه گفت: تاکنون ۹۸ درصد نوآموزان در برنامه سنجش نوبت گیری کرده اند که هیچ سالی تا این زمان این تعداد نوبت گیری ثبت نشده است.