به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کمرئی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور که با موضوع «پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید» برگزار شد، درخصوص «مدرسه تلویزیونی ایران» و اقدامات انجام شده در این راستا، اظهار کرد: در استمرار آموزش از طریق فضای مجازی، آموزش تلویزیونی و پخش برنامههای زنده آموزشی را با همکاری و همت معلمان و دانشآموزان ارائه کردیم که تا حد زیادی باعث کاهش استرس خانوادهها و دغدغههای جامعه در دوران کرونا شد.
کمرئی افزود: آموزش و پرورش، در دوران کرونا مسیر ترقی و پیشرفت را با سرعت طی کرد و توانست در سطح ستاد و استانها آموزش را با کیفیت قابل قبولی ارائه دهد. در ارزیابیهای صورت گرفته از طریق استانها، نشان داده شده است که در پخش آموزش از طریق تلویزیون، مشکل خاصی نداشتهایم و در حوزه ابتدایی و متوسطه، آموزش تلویزیونی به عنوان یکی از بسترهای اصلی یادگیری دانشآموزان شناخته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: لازم است شبکههای استانی را فعالتر از قبل کنیم و اگر نقصانی در آموزش متمرکز داریم، از طریق برنامههای استانی پوشش داده و آن را جبران کنیم؛ امسال اجرای پروژه مهر در هر استان به طور کامل به ادارات کل آموزش و پرورش استانها سپرده شده است، استانها در چندسال اخیر ثابت کردهاند که به خوبی از عهده انجام کار بر میآیند و امسال هم انتظار داریم مانند قبل در این زمینه اجرای پروژه مهر و بازگشایی مدارس با کیفیت عمل کنند.
کمرئی با اشاره به تکمیل ثبتنام و توزیع کتابهای درسی در مدارس، تصریح کرد: یکی از بسترهای نظارتی ما بر روند فعالیت مدارس در استانها، سامانهای است که از طریق آن مستقیم از مدارس، اطلاعات را دریافت خواهیم کرد، در فاصله ۵ روز ۱۰۵ هزار مدرسه وضعیت خود را در این سامانه ثبت کردند و ارزیابیهای انجام شده از این سامانه، آمادگی استانها برای بازگشایی مدارس و رضایت اولیا را نشان داد.
وی افزود: بر اساس آمار، ۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها ۲۵ درصد اعلام نارضایتی کردهاند که باید با آموزشهای لازم، از دغدغه خاطر آنها در بازگشایی مدارس، کم کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش شعار اصلی بازگشایی مدارس را «تدریجی بودن آموزشهای حضوری و اقتضایی بودن آن» اعلام کرد و گفت: در مفهموم کلیدی تدریجی بودن، باید در بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی عمل کنیم و بازگشایی را با توجه به شرایط کاملاً در اختیار استان و منطقه قرار دهیم. البته در مدارس کم جمعیت که کلاسهای زیر ۱۵ نفر داریم بازگشایی حضوری به صورت حتمی انجام خواهد شد، ولی در مدارسی که تعداد دانشآموزان بالاتر از ۴۵۰ نفر است باید با برنامهریزی دقیق، دانشآموزان در کلاسهای درس حضور داشته باشند تا بتوانیم با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی با مراقبت از سلامتی دانشآموزان، شاهد حضور آنها در مدارس باشیم.
وی با اشاره به این که تمام اختیارات بازگشایی مدارس در مناطق به استان و منطقه سپرده شده است، گفت: با تشخیص استان یا هر منطقه پروژه مهر انجام شده و مدارس سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.
کمرئی با تأکید بر این که مشارکت با صدا و سیما و غنیسازی از اصلیترین عناصر در بازگشایی مدارس است، تصریح کرد: برای اقناع معلمان، اولیا و دانشآموزان در مسأله بازگشایی و ضرورت حضور دانشآموزان در محیط مدرسه و کلاس درس، برنامههای آموزشی و گفتگو محور با حضور اساتید و کارشناسان امر تعلیم و تربیت تهیه شده است که از طریق صدا و سیما و پرتال وزارت آموزش و پرورش، در حال پخش است.