آخرین اخبار:
کد خبر:۹۷۷۴۸۵
در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان و اعضای شورای شهر تبریز؛

صادقی: طرح انسداد ورود نیرو‌های جدید به شهرداری را کلید زدیم / رشیدی: یکی از وظایف شورا، سیاست‌گذاری بدون تعارف با شهردار است

نشست پرسش و پاسخ دانشجویان که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در خصوص «بررسی و ارائه گزارش عملکرد شورای شهر» با حضور اعضای شورای در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، نشست بررسی و ارائه گزارش عملکرد اعضای شورا در یکصدمین روز استقرار شورای شهر تبریز با حضور فریدون بابایی اقدم، حکیمه غفوری، سید کاظم زعفرانچیلر، احد صادقی، یاسین بجانی، روح‌اله دهقان‌نژاد، علیرضا نوای باغبان، روح‌اله رشیدی و غلامرضا احمدی اعضای شورای شهر تبریز در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه برگزار شد.


افزایش ضریب نفوذ حسابرسی در شهرداری

غلامرضا احمدی، نایب رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای سخنان خود گفت: اولویت‌هایی که بر اساس این اولویت‌ها در ایام انتخابات تبلیغات کردیم و محور کار خود قرار دادیم، شامل مبارزه با بی‌عدالتی، تبعیض و فساد، تدوین برنامه‌ی جامع فرهنگی، سامان‌دهی حاشیه‌نشینی، توسعه حمل‌ونقل پایدار، حل مشکلات و موضوعات محیط‌زیست و منابع طبیعی، ایجاد درآمد پایدار برای شهر توجه به هویت شهری، شفافیت و فساد ستیزی بود.


وی ادامه داد: من احساس کردم که می‌توانم این برنامه‌ها را در قالب عضویت در کمیسیون ارزیابی تحقیق نظارت و حقوقی شورای شهر پیگیری پیگیری کنم و به‌همین‌جهت عضو این کمیسیون شدم و در قالب کمیسیون خواسته‌های خود را پیگیری کردم.


وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که احتمال ایجاد فساد در آن وجود داشت، بحث ارتباط ارباب‌رجوع با کارکنان و کارمندان بود که به‌همین‌جهت بحث هوشمندسازی را یکی از ابزار‌های مهم قرار دادیم و یکی از اهداف ما مراقبت و کم کردن این مراجعات است که در همین راستا شورای پنجم سامانه‌های شفافیت را راه‌اندازی کرد، اما اجرایی نکردند و ما در آغاز شورای ششم اجرایی کردن سامانه‌های شفافیت را پیگیری کردیم همچنین یکی دیگر از موضوعات مهم بحث خزانه‌داری متمرکز است که کلیدش نیز در شورای ششم زده شد.


وی در بخش پایانی این قسمت از سخنان خود گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما تلاش برای افزایش ضریب نفوذ حسابرسی در شهرداری بود چرا که در دوره‌های قبل حسابرسی شهرداری بسیار ضعیف بود و ما سعی کردیم در این دوره حسابرسی‌ها را به‌روز کنیم؛ همچنین برای ایجاد نظام مالی در شهرداری، ایجاد سامانه‌ی حسابداری تعهدی را نیز یکی از برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.


فعالیت ۱۵ هزار نفر در شهرداری

روح‌اله دهقان نژاد، رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق نظارت و حقوقی شورای شهر نیز در ابتدای سخنان خود گفت: شورا‌های قبلی نیز همگی و اکثراً با شعار مبارزه با فساد و فساد ستیزی راهی شورای شده بودند، اما به‌طور مثال اجرای کامل سامانه‌هایی مانند شفافیت چک و سامانه‌های ماشین‌آلات و ... نمونه‌هایی از مبارزه با فساد بود که در شورای ششم انجام شد.


وی ادامه داد: یکی از افتضاح‌ترین بخش‌های شهرداری، بخش حقوقی این مجموعه بود و تمامی قرارداد‌ها به ضرر شهرداری بسته‌شده بود به‌طوری‌که در بدیهی‌ترین پرونده‌ها نیز شهرداری شکست می‌خورد؛ همچنین در بخش سرمایه گزاری نیز چندین پروژه را به‌صورت رندمی بررسی کردیم و مشخص شد که بعضی از قرارداد‌ها فاسد هستند.


دهقان نژاد در خصوص پروژه‌ی قطار شهری تبریز نیز گفت: یکی از اولین اقدامات من در خصوص مترو بود، اما عده‌ای این کار را سیاسی کردند؛ من بازهم معتقد هستم که باید موضوع تحقیق و تفحص از مجموعه قطار شهری اجرا شود، ولی چون نتوانستم اعضای شورا را قانع کنم، این‌موضوع به کمیسیون عمران ارجاع داده شد، اما در همین‌جا از رسانه‌ها می‌خواهم به این‌موضوع ورود پیدا کنند.


وی، همچنین در خصوص بحث نیروی انسانی شهرداری خاطرنشان کرد: براساس چارت سازمانی تعداد نیروی انسانی ۳۸۳۸ نفر است، اما درحال‌حاضر ۱۵ هزار نفر در شهرداری مشغول به کار هستند یعنی برای هر صندلی سه نفر وجود دارد، ولی با توجه به این‌که صفر تا صد حقوق کارکنان شهرداری از جیب مردم داده می‌شود، میزان رضایت مردم از شهرداری بسیار پایین است.

وی اضافه کرد: اکنون سامانه‌ی نیروی انسانی درحال بروزرسانی است؛ قبلاً افرادی بودند که در بیرون از شهرداری مغازه داشتند و به شهرداری نمی‌آمدند و حقوق‌های کلانی می‌گرفتند، اما اکنون براساس طرح انسداد نیرو که در شورای ششم کلید آن زده شد، از یکم شهریور ۱۴۰۰ هیچ فرد جدیدی وارد شهرداری نشده است و شهردار نیز به مسئول نیروی انسانی شهرداری گفته است که حتی یک نفر نیز نباید نسبت جدید وارد شود؛ اعضای شورا قانوناً می‌توانند دو نفر را به دفتر خود بیاورند که بعضی از اعضا حتی این دو نفر را نیز نیاورده‌اند.

راه‌اندازی اجرای خزانه‌ی متمرکز در شورای شهر
احد صادقی، دبیر شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز در خصوص نیروی انسانی شهرداری تبریز گفت: تعداد نیروی انسانی براساس چارت سازمانی ۳۸۳۸ نفر است، اما به‌غیر از این تعداد نیرو‌هایی نیز هستند که در بحث تنظیف، فضای سبز و یا به‌عنوان پاکبان از طریق قرارداد‌های حجمی در شرکت‌های پیمانی درحال فعالیت هستند و مجموع کل این کارکنان تقریباً ۱۱ هزار نفر است، اما، چون درحال‌حاضر نمی‌دانیم که بهره‌وری این تعداد از افراد خوب است یا نه، طرح انسداد ورود نیرو‌های جدید به شهرداری را کلید زدیم که طبق این طرح نیرو‌هایی که در داخل شهرداری نیستند و یا در جای دیگری مشغول به کار هستند، باید به جای اصلی خود برگردند چرا که اکنون در بعضی از ادارات چندین نفر اضافی و پشت میز نشین وجود دارد درحالیکه در جایی دیگر با کمبود نیرو مواجه شده‌ایم لذا اصلی‌ترین دستاورد ما در بحث نیروی انسانی طرح سامان‌دهی نیروی انسانی و انسداد ورود نیرو‌های جدید به شهرداری است.


وی در خصوص بحث بودجه شهرداری نیز خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که کل هزینه کرده شهرداری در بحث پرداخت به کارکنان حدود ۱۲۰۰میلیارد تومان است و این مبلغ از طریق ماده ثبت و صدور پروانه‌ها تامین می‌شود؛ همچنین یکی از اقدامات مهم شورای شهر در خصوص بحث بودجه، راه‌اندازی اجرای خزانه‌ی متمرکز بود که بعد از دو ماه بررسی درخصوص موانع و مشکلات از آبان‌ماه اجرا شد.


در این قسمت از جلسه هر کدام از اعضای شورا می‌بایست به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دادند.


روند فعلی تفکرات شهردار مشکل دارد

دهقان‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی‌بر بحث انتخاب شهردار و همچنین حواشی روز انتخاب شهردار و حمایت خود از حمید منجم گفت: یکی از افتخارات بنده حمایت از آقای حمید منجم بود اکنون که فضا غیر هیجانی است و همه‌چیز تمام‌شده است، شما را به مرور برنامه‌های ارائه‌شده توسط کاندیدا‌های شهرداری دعوت می‌کنم؛ افرادی که برای ارائه‌ی برنامه آمده بودند اکثراً یا برنامه‌ی چشم‌انداز ۹ ساله را ارائه دادند تا به نوعی اعضای شورا را قانع کنند یا برنامه‌های خود را از شهر‌های دیگر کپی کرده بودند و یا صرفاً صحبت‌ها و برنامه‌های شعارگونه را ارائه می‌دادند.


رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای شهر تبریز در خصوص حواشی روز انتخاب شهردار نیز گفت: براساس قول‌هایی که اعضای شورا داده بودند، فکر می‌کردم آقای منجم آن روز انتخاب شود، اما نمی‌دانستم یک‌شبه رای‌ها عوض خواهد شد؛ این‌که رای حق طبیعی افراد بوده و ممکن است تا آخرین لحظه عوض شود کاملاً طبیعی است، اما صداقت چیز دیگری است.


احمدی نیز در خصوص بحث سوال از شهردار و همچنین انتصابات شهردار گفت: وظیفه‌ی ما به‌عنوان عضو شورا انتخاب شهردار بود و شهردار نیز می‌تواند براساس اختیارات خود برای اعمال مدیریت، افرادی را منصوب کند، اما آیا منِ عضو شورا می‌توانم در این انتصابات دخالت کنم؟ تجربه نشان داده‌است که در اکثر مواقع بحث مشورت در کار نبوده بلکه سهم‌خواهی بوده است؛ دانشجویان عزیز بدانید که در گذشته مناطق را بین اعضای شورا تقسیم می‌کردند.


وی با تاکید بر اینکه پاک بودن بالادستی‌ها یکی از عوامل فساد ستیزی است، گفت: من وقتی مشاهده کنم که برای فساد ستیزی، برقراری عدالت و همچنین شفافیت، مابین اعضای شورا اتحاد و محبت وجود دارد، با فردی که اختلاف‌سلیقه داشته باشم نیز همراهی می‌کنم و قطعا هر کدام از افراد منصوب‌شده توسط عفو شهردار مشکل یا ایرادی داشته باشد تذکر خواهیم داد، اما تذکر در خصوص ایرادات افراد با اینکه بگوییم چرا فرد موردنظر من منصوب نشده‌است، متفاوت است.


دهقان نژاد نیز بیان کرد: متأسفانه روند فعلی تفکرات شهردار مشکل دارد و آقای شهردار با افرادی خارج از شورا مصلحت می‌گیرد؛ من در جلسه اخیر شورا گفتم و امروز نیز می‌گویم خاک بر سر اعضای شورای شهری باشد که شهردار آن شهر برای انتصاب معاونین و مدیران خود با ۲۰ نفر خارج از شورا مشورت می‌کند، اما با اعضای شورا مشورت نمی‌کند؛ آیا انتصاب فردی که حکم قطعی قضایی دارد مبارزه با فساد است؟


بجانی نیز در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا سوال از شهردار به‌معنی سهم‌خواهی از شهردار است، گفت: سهم‌خواهی ما عبارت است از آبادی و حل مشکلات شهر، استفاده از نیرو‌های جوان، متخصص، ولایی و انقلابی داخل شهرداری لذا از روز نخست شورای ششم دغدغه‌ی ما این بود که افرادی خارج از مجموعه شهرداری به‌عنوان مامور به خدمت وارد مجموعه نشوند و قرارداد مأمورین به خدمت فعلی بعد از اتمام تمدید نشود؛ آیا از بین ۱۳ هزار نفر یک فرد سالم پیدا نمی‌شود؟ اکنون بیش از ۳۰۰ نفر در شرف بازنشستگی هستند و حرف ما این است چرا افرادی از داخل مجموعه شهرداری به‌عنوان معاون و یا مدیر انتخاب نشده و از بیرون می‌آورند؟ انتصابات شهردار جزء عملکرد شهردار محسوب می‌شود، اما متأسفانه عده‌ای این صحبت‌های ما را به‌عنوان جنگ زرگری مطرح می‌کنند.

 

شورای ما شورای تیتر سازی و نفسانیت است

سخنگوی هیأت‌رئیسه شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز تاکید کرد: من هیچ فردی را برای شهردار تحمیل نکردم بلکه فقط تعدادی را پیشنهاد دادم متأسفانه اکنون به من می‌گویند سهم‌خواهی می‌کنم؛ این‌که ما از شهردار بخواهیم، جوانان ولایی، انقلابی و متخصص داخل مجموعه را به‌عنوان معاون و مدیر انتخاب کند، آیا این سهم‌خواهی است؟ ما جزو حامیان شهردار هستیم و رأی من تاثیرگذار بود، اما چرا عده‌ای اصرار دارند تا سوال از شهردار را به‌عنوان استیضاح طلبی مطرح کنند؟


صادقی نیز گفت: متأسفانه شورای ما شورای تیتر سازی و نفسانیت است؛ من هرگز حرفی را نمی‌زنم که منافع شهرم به خطر بیافتد لذا ما باید مواظب باشیم وحدت شورای انقلابی به خطر نیافتد؛ من با وجود این‌که در لیست انتخاباتی عدالت‌خواهان حضور نداشتم، اما اکنون پاسخ‌گوی عمل خود هستم و با افراد همراهی می‌کنم که جریان انقلابی با انتخاب آقای رنجبر و منجم موفقیت بزرگی را کسب کرده‌اند چرا هیچکس شکست جریان مافیای حاکم را مطرح نکرد؟ ما آقای منجم را توانمند دیده و به‌همین دلیل او را معرفی کردیم، اما موضوع اصلی این بود که باید جریان انقلابی پیروز می‌شد نه شخص خاص.


در بخش دوم این نشست غفوری، بابایی اقدم، نوای باغبان، زعفرانچی‌لر و رشیدی پاسخ‌گوی سوالات دانشجویان بودند.


حکیمه غفوری، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در ابتدای سخنان خود گفت: یکی از ایراداتی که بنده در ایام انتخابات به دوره‌های قبل گرفته بودم، بحث عدم شفافیت بود در همین راستا از هفته‌ی قبل کمیته‌ی شفافیت مدیریت شهری راه‌اندازی شده است؛ از دوره پنجم سامانه‌های شفافیت ایجاد شده بود که اگر این سامانه‌ها به‌صورت کامل اجرا شود موجب ایجاد اعتماد مردم نسبت‌به نیرو‌های شهرداری و در نتیجه موجب پیشرفت و رونق شهر خواهد شد.


وی ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی کار‌هایی مانند تصویب بحث خانه باقرخان و تبدیل آن به لایحه تشکیل کار گروه و مرمت گلزار شهدا را تعریف و راهکار‌هایی را برای واگذاری سوله‌ها به متقاضیانی از سمن‌ها و تبدیل این پارک به یکی از پارک‌های تاریخی و جلوگیری از تکدی‌گری‌ها ارائه دادیم که متأسفانه علی‌رغم شعار تبریز شهر بدون گدا اخیراً افرادی هستند که شاید نیز مرد باشند، اما با پوشش چادر شب گدایی می‌کنند که وجهه و شأن چادر را پایین می‌آورد.


علیرضا نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز نیز گفت: با توجه به این‌که تمامی فعالیت‌های شهرداری به نوعی مربوط به بحث بودجه و هزینه کرده است، کمیسیون برنامه و بودجه تقریباً به تمامی فعالیت‌ها سایه انداخته است و یکی از برنامه‌های ما نظارت بر تحقق بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری و همچنین فراهم کردن مقدمات بودجه سال بعد با استفاده از نقاط ضعف و قوت بودجه سال جاری بود.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در خصوص خزانه متمرکز شهرداری نیز گفت: خزانه متمرکز یک خواست عمومی بود که درنهایت از آبان‌ماه سال جاری عملی شد و تمامی برداشت‌ها براساس اولویت‌های مناطق انجام گرفت و دیگر مثل سابق نیست که مناطق کم برخوردار سهم کمی از بودجه را به خود اختصاص دهند.

 

کمیسیون گردشگری که می‌تواند نقش بزرگی در مدیریت شهری ایفا کند

سید کاظم زعفرانچی‌لر، رئیس کمیسیون گردشگری سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار شورای شهر تبریز نیز خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌هایی که می‌تواند نقش بزرگی در مدیریت شهری ایفا کند، کمیسیون گردشگری است ما در این کمیسیون ابتدا آسیب‌شناسی کردیم و براساس تحقیقاتی که انجام شد مشاهده کردیم که به‌عنوان مثال در استان البرز که نسبت‌به استان‌های بزرگ مانند مشهد، اصفهان و تهران وسعت کمتری نیز دارد، بحث مدیریت سرمایه‌گذاری را به سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی تبدیل کرده‌اند.


وی افزود: هشت مشکل اساسی پروژه‌ها را مشخص کردیم؛ یکی از این مشکلات عقد قرارداد‌های سرمایه‌گذاری قبل از اعمال نظر ماده پنج است و با توجه به این‌که ماده پنج بعد از عقد قرارداد مخالفت خود را اعلام می‌کند در نتیجه پروژه ناقص می‌ماند؛ همچنین تعارضات مالکیتی، عدم اخذ ضمانت‌نامه، عدم بررسی اهلیت سرمایه‌گذار و عدم انجام مطالعات از دیگر مشکلات بود.


روح‌اله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز در خصوص بحث مشکلات حمل‌ونقل شهری نیز گفت: در بحث قطار شهری علی‌رغم تزریق متعدد منابع، مردم همچنان طعم شیرین مترو را نچشیده‌اند و مشکلات مربوط به اتوبوسرانی همواره مطرح بوده‌است البته خوشبختانه با فعال شدن اوراق ۱۰۰ میلیارد تومانی در بحث اتوبوسرانی ۲۲ دستگاه خریداری شده است و تا یک ماه آینده وارد چرخه حمل‌ونقل شهری خواهد شد.


نوای باغبان نیز در خصوص بحث درآمد پایدار شهر و شهرداری گفت: در دهه ۷۰ دولت و مجلس محترم قانونی را وضع کردند که براساس آن شهرداری‌ها باید به‌صورت مستقل اداره‌شده و بر روی پای خود بایستند بطوری که تا قبل‌از آن شهرداری‌ها به‌صورت قائم‌مقامی اداره می‌شد که بعد از تصویب این قانون بودجه ملی شهرداری‌ها کاملاً قطع شده و شهرداری‌ها را ملزم کردند تا درآمد و هزینه‌های خود را خودش تامین کند و جایگزینی هم برای درآمد‌های ملی تعریف نکرده‌اند و تنها سه درصد از ۹ درصد ارزش افزوده‌ای که از مردم اخذ می‌شود به شهرداری اختصاص داده شد.


وی ادامه داد: اکنون مطالبه‌ی جدی ما از حاکمیت مشخص کردن جایگزین درآمد ملی است که شهرداری‌ها را از آن محروم کرده‌اند در حال حاضر هزینه جاری به شدت افزایش و قیمت تمام‌شده هزینه‌های عمرانی زیاد شده‌است و ما عملاً شهر را گران اداره می‌کنیم؛ ما باید به مردم بگوییم که قیمت اقدامات انجام‌شده ما چند است، نمره ما اصلا قابل‌قبول نیست و نیروی انسانی ما از تمامی سازمان‌ها زیاد است و هزینه‌اش را مردم می‌دهند.

شهردار تبریز شدن هزینه دارد
رشیدی گفت: یکی از وظایف شورا، سیاست‌گذاری بدون تعارف با شهردار است؛ بعد از جلسه سوال از شهردار من گفتم که این جلسه باعث شد تا شهردار متوجه شود که شورای ششم چقدر در کار خود جدی است.


وی گفت: شهردار تبریز شدن هزینه دارد، هر کس که شهردار تبریز می‌شود نامش در تاریخ ثبت خواهد شد؛ کسی که خودش را به‌عنوان شهردار تبریز مطرح می‌کند و این آمادگی را در خود ایجاد می‌کند باید برای هر گونه سوال و نظارت از سوی شورای شورای شهر آماده باشد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار