به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید محمودی در حاشیه گشت و پایشهای شبانه محیط زیست استان تهران در شب گذشته با اشاره به اینکه پایشهای ویژه محیط زیست استان تهران از آبان ماه سال جاری آغاز شده است و در این گشتها در کنار ماموریتهای ذاتی مرتبط با آلودگی هوا، مصوبات کارگروه اضطرار هم بهصورت ویژه پیگیری میشود، اظهار کرد: پایش شب گذشته محیط زیست شهر تهران در راستای نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران و بیشتر متوجه موضوع ورود و تردد کامیونها به شهر تهران بود.
وی افزود: بر اساس پایشهای میدانی در بعضی از ورودیهای شهر شاهد تردد این گونه خودروها بهطور آزاد به شهر تهران هستیم و در این خصوص هیچگونه ممانعتی صورت نمیپذیرد.
محمودی با اشاره به اینکه تنها در یک محور اتوبان آزادگان در شب گذشته و تنها در مدت حدود یک ساعت و نیم شاهد ورود بیش از ۱۰۰۰ کامیون، کامیونت و بهطور کلی خودرو های سنگین عمدتا فرسوده و آلاینده به تهران بودیم، گفت: البته نماینده راهور در آخرین نشست کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای استان مطرح کرد که به دلیل زیاد بودن ورودیهای شهر و مسائلی نظیر کمبود نیرو و نبودن امکاناتی مانند سامانه الکترونیکی برای کنترل کامیونها باید با حضور فیزیکی پلیس راهور در مبادی شهر این کنترل ها انجام شود و به دلیل کمبود نیرو امکان این موضوع وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه مسئولیت ما در این خصوص کاملا نظارتی است و به لحاظ قانونی و ماموریتی نمیتوانیم راًسا در این زمینه اقدامی کنیم، خاطرنشان کرد: البته ما هم بهصورت ارشادی و تا جایی که به لحاظ قانونی و امکاناتی بتوانیم در این موضوع ورود می کنیم ولی این آمادگی از سوی محیط زیست وجود دارد که در صورت نیاز در این موضوع مهم به پلیس راهور کمک کند.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، محمودی در پایان به ضرورت توجه به این موضوع همچنین معاینه فنی خودروهای سنگین گفت: به هر حال ورود کامیونها به شهر از مسائل اساسی و دلیل اصلی آلودگی هوا است و تاثیر بهسزایی به ویژه در ساعات نزدیک به صبح که هوا سرد می شود و لایه اینورژن تشکیل می شود، در افزایش غلظت آلایندهها دارد.