آخرین اخبار:
کد خبر:۹۸۱۳۵۷
مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام:

وام‌های دانشجویی افزایش چهار برابری داشته است

مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مورد اقدامات انجام شده در بخش خوابگاهی و رفاهی برای دانشجویان صحبت کرد و از تاییدیه ساخت دو خوابگاه ۴۰۰ نفره مِلکی در دانشگاه خبر داد.

وام‌های دانشجویی افزایش چهار برابری داشته است

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مورد اقدامات انجام شده در بخش خوابگاهی و رفاهی برای دانشجویان صحبت کرد. مشروح مصاحبه با مدیر دانشجویی دانشگاه در زیر آمده است.

در یک سال گذشته چه اقداماتی در حوزه دانشجویی صورت گرفته است؟

 کرونا مخاطره‌های زیادی برای جامعه جهانی ایجاد کرده است و ما هم همانند دنیا و سایر نقاط کشور تحت تاثیر قرار گرفتیم و  مثل بقیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به سمت وفق دادن خود با کرونا بوده‌ایم و شکر خدا با کمک‌های وزارتی و خود ریاست دانشگاه و معاونت محترم فرهنگی و دانشجویی توانستیم خدمات رفاهی و خوابگاهی دانشگاه را بهبود بخشیم و این موفقیت جز با تلاش‌های مجدانه و ایثارگرانه مسئولین و ریاست محترم دانشگاه حاصل نمی‌شد که به نوبه خود از زحمات آنها تشکر می‌کنم.

همچنین بصورت ویژه از دانشجویان تشکر می‌کنم چون بیشترین تبعات کرونا در خدمات رفاهی و خوابگاهی بر دوش دانشجویان بوده است و خدا را شاکریم که در حوزه خدمات رفاهی برای دانشجویان ما هیچ مشکلی پیش‌نیامد و توانسته‌ایم در کنترل بحران کرونا با کمک بقیه مسئولین قدم برداریم.

اقداماتی از جمله اینکه در حوزه خوابگاه‌ها قرنطینه‌هایی تشکیل دادیم که ویژه دختران و ویژه پسران بود و وقتی دانشجویی کرونا می‌گرفت ایزوله‌سازی و خدمات رفاهی متناسب با آنها از جمله تغذیه، دارو درمانی انجام می‌شد.

خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه در چه وضعیتی قرار دارند؟

دانشجویان ما اکثراً از استان های همجوار از جمله کردستان، کرمانشاه، خوزستان و شهرستان های ایلام هستند که از قشر مرفه جامعه نیستند و ما با توجه به این مورد توانسته‌ایم ۱۰۰ درصد دانشجویان را اسکان دهیم که این امر باعث شده بود تا کمبود زیرساخت داشته باشیم  ولی با همت ریاست محترم دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی خوابگاه را اجاره کردیم و مثل بقیه خوابگاه‌های مِلکی دانشگاه در اختیار دانشجویان عزیز قرار گرفت که همانند سایر دانشجویان، هزینه خوابگاه را پرداخت می‌کنند و کل هزینه‌های خصوصی را دانشگاه متقبل می‌شود.

وضعیت استانداردهای خوابگاه‌های دانشگاه تا چه اندازه‌ای به استاندارد کشوری نزدیک می‌باشد؟

در بحث خوابگاه‌ها و استاندارد آنها مطابق دستورالعمل‌های کشوری می‌توان گفت با همکاری و دلسوزی مسئولان، اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است. از جمله اینکه براساس استاندارد یخچال در کشور ۲ فوت به ازای هر دانشجو می‌باشد ولی در خوابگاه‌های ما این عدد بیشتر از ۳ فوت و حتی ۴ یا ۵ فوت می‌باشد، در بحث ماشین لباسشویی تمام خوابگاه‌های ما در هر طبقه ماشین‌های خود را دارند و اجاق گازهای هر طبقه از خوابگاه‌ها نیز تجهیز شده‌اند، همچنین مفروش بودن همه خوابگاه‌های تحت مِلکی دانشگاه با فرش  و موکت‌کاری آنها انجام شده است.

خوابگاها برای دانشجویان خارج از کشور و پردیس چگونه است و با چه شرایطی در اختیار این عزیزان قرار می‌گیرد؟

با عنایت به اینکه دانشجویان دختر پردیس را در خوابگاه کوثر اسکان داده‌ایم، برای خوابگاه پسران یک خوابگاه مشارکتی وجود دارد که برای بخش پردیس، خودگردان دانشگاه می‌باشد و نصف هزینه خوابگاه را دانشگاه علوم پزشکی تامین می‌کند و این امر باعث می‌شود هزینه خوابگاهی این عزیزان خیلی کمتر شود.

با توجه به  کمبود زیرساخت‌های خوابگاهی برنامه دانشگاه برای گسترش خوابگاه‌ها چیست؟

به نوبه خود تحسین برانگیز است که دانشگاه ما از بدو تاسیس اسکان ۱۰۰ درصدی دانشجویان را داشته است و این در کمتر نقاط کشور قابلیت اجرایی دارد و برای گسترش خوابگاه‌ها با پیگیری‌های ریاست محترم دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی، تاییدیه ساخت دو خوابگاه ۴۰۰ نفره مِلکی در دانشگاه داده شده است و نقشه این خوابگاه‌ها هم به وزارت ارسال شده و منتظر تایید مراحل مهندسی هستیم و درباره خوابگاه‌های فعلی برآنیم تا طبق استانداردهای کشوری و وزارتی، خدمات رفاهی را ارائه دهیم.

عملکرد کلی اداره امور خوابگاه‌ها و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایلام به لحاظ آماری چگونه بوده است؟

در حوزه اسکان دانشجویی ۱۰۰ درصد دانشجویان اسکان داده شده اند و در کنار این، دو خوابگاه دانشجویی الزهرا و اهل بیت با مبلغ ماهانه بیش از ۸۶ میلیون تومان برای دانشجویان اجاره شده و با بخش خصوصی نیز برای اسکان دانشجویان مشارکتی در خوابگاه دانش با ظرفیت ۱۲۰ نفر عقد قرارداد صورت گرفته و اسکان دانشجویان بین‌الملل و دستیاری بصورت کامل انجام و هزینه خوابگاه‌های الزهرا و اهل بیت هم توسط دانشگاه پرداخت شده است.

در کنار این اقدامات، تجهیز همه خوابگاه‌ها در دستور کار بوده و ۳۰۰۰ متر موکت پالاز جهت مفروش نمودن خوابگاه‌ها و خرید ۵۰ دستگاه یخچال و ۱۲ دستگاه لباسشویی و ۳۰ دستگاه اجاق گاز ترموکوبل‌دار چهار شعله انجام شده است.

به موازات این اقدامات، تعمیر خوابگاه کوثر با هزینه ۵ میلیارد ریال و تعمیر خوابگاه‌های بوستان ۱ و ۲ با هزینه ۵ میلیارد ریال و تعمیر موتورخانه‌های خوابگاهی با هزینه بالغ بر ۵ میلیارد ریال انجام شده است و تمامی خوابگاه‌ها به سیستم وایرلس تجهیز و سهمیه ۱۲ گیگ اینترنت ماهانه برای هر دانشجو تخصیص داده شد.

در زمینه سلف سرویس هم تجهیز و گسترش آن با هزینه بیش از ۱ میلیارد تومان و خرید تجهیزات آشپزخانه به مبلغ ۷ میلیارد ریال انجام شده است.

با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها چه اقداماتی در خوابگاه‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است؟

ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیون ریال هزینه برای تهیه و تجهیز اقلام بهداشتی برای تمامی خوابگاه‌ها در نظر گرفته شده که بصورت روزانه به دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها ماسک داده می‌شود در خوابگاه‌ها مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح کارگذاری شده و مواد شوینده بصورت روزانه تامین می‌شود و سعی ما بر آن بوده تا از تجعمات غیرضروری در خوابگاه‌ها جلوگیری کنیم و به لطف و مرحمت الهی و دلسوزی همکاران، به همه این اهداف رسیده‌ایم.

بالاخره ویروس کرونا هر لحظه در کمین ماست و بازگشایی دانشگاه به منزله مصونیت از این بحران نیست لذا از طرف خود و به نمایندگی از همه همکارانم در دانشگاه علوم پزشکی از دانشجویان عزیز درخواست دارم که پروتکل‌‎های بهداشتی را راعایت فرمایند تا دچار مشکلی نشوند.

در مورد تغذیه و امور سلف سرویس دانشگاه چه در دوران کرونا و محدودیت‌ها وچه بعد از آن چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 بحث تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی همواره بحثی پر جدل و حساس بوده است زیرا تغذیه دانشجویان یکی از مهم‌ترین خدمات رفاهی ارائه شده از جانب ما می‌باشد و ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی دانشجویان دارد. در دوران کرونا و محدودیت‌ها با بسته شدن سلف سرویس دانشگاه ما با افزودن تعداد آشپزها و کارگران آشپزخانه بر آن بودیم تا کیفیت غذا را افزایش داده و پروتکل‌های لازم بهداشتی جهت تهیه غذا و انتقال به خوابگاه‌ها را اجرا کنیم.

خوشبختانه با کمک همکاران مربوطه، منوهای متنوعی از غذا هفتگی در دانشگاه ارائه می‌دهیم و از برترین برندها و استانداردترین آنها در تهیه و انتقال غذا استفاده می‌شود.

درحال حاضر با بازگشایی سلف و رایزنی‌های انجام شده در ستاد مدیریت کرونای دانشگاه تصمیم آن شد که سلف بازگشایی شود و دانشجویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی غذای خود را سرو کنند لذا فضای سلف مرکزی گسترش داده شد و بالغ بر یک میلیارد تومان جهت تجهیز و تعمیر وسایل سلف هزینه شد و میزها و صندلی‌های سلف با فاصله‌های اجتماعی گذاشته شده‌اند و مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح در آنجا بکارگیری شده است.

از دانشجویان هم درخواست می‌شود تا لحظه ورود به سلف و سرو غذا، ماسک خود را برندارند و نیروهای کار در سلف همگی از کلاه دستکش و ماسک استفاده می‌کنند تا باعث شیوع و انتقال بیماری نباشند.

در مورد وام‌های دانشجویی چه اقداماتی انجام گرفته است؟

افزایش چهار برابری وام‌های دانشجویی را داشته‌ایم به گونه‌ای که هیچ دانشجویی در صف وام قرار ندارد و حتماً کسانی که به تسهیلات نیاز دارند برای آنها تسهیلات در نظر گرفته خواهد شد.

در مورد سرویس‌های ایاب و ذهاب دانشجویان چه اقداماتی انجام شده است؟

سیاست گذاری‌های معاونت و امور دانشجویی همواره بر آن بوده است که هیچ دانشجویی برای ایاب و ذهاب در کارآموزی ها و کارورزی‌ها و حتی سرویس رفت و برگشت‌های داخل شهر هیچ هزینه‌ای متقبل نشود که در این امر موفق بوده‌ایم و دانشجویان به صورت تمام، به امکانات و سرویس‌های اتوبوسرانی دسترسی دارند.

در این زمینه عقد قرارداد با واحد اتوبوسرانی برای پوشش تمامی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانشجویی و کارورزی بصورت کامل وتوسط ۱۱ دستگاه اتوبوس با مبلغ ماهانه هر دستگاه اتوبوس ۱۰۰ میلیون ریال صورت گرفته است.

همچنین در ساعت‌های مختلف برای رفت و برگشت کارورزی داخل شهر، درمانگاه‌ها و پایگاه‌های اورژانس سرویس در نظر گرفته شده است و دانشجویان مشکلی از بابت سرویس و ایاب و ذهاب ندارند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار