به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حسن ملکی در نشست خبری پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد و رونمایی از پوستر رشد با بیان اینکه جشنواره فیلم رشد یک رویداد بی نظیر علمی، فرهنگی، هنری و تربیتی در داخل کشور است اظهار کرد: جشنوارههای خرد و کلان بسیاری برگزار میشود، اما در این میان، جشنواره فیلم رشد ۵۱ امین دوره خود را پشت سر میگذارد.
وی افزود: «دانش در آیینه تصویر» شعار این دوره از جشنواره است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایجاد زمینه مناسب برای رشد خلاقیتهای فیلمسازان حرفهای و غیرحرفهای، شناسایی انتخاب و معرفی فیلمهای آموزشی، علمی و تربیتی از ایران و جهان، تبادل فرهنگی با جوامع دیگر، ارتقاء جایگاه فیلمهای آموزشی و تربیتی به لحاظ کمی و کیفی و تشویق هنرمندان به تهیه فیلمهای آموزشی و تربیتی را به عنوان اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: تلاش میشود تا حد زیادی به این اهداف دست یابیم.
ملکی ادامه داد: قالب آثار رسیده به جشنواره شامل داستانی کوتاه، داستانی بلند، مستند کوتاه، مستند بلند و پویانمایی بوده است. تعداد فیلمهای خارجی دریافت شده ۱۹۸۰ اثر و تعداد فیلمهای ایرانی دریافت شده ۱۱۷۵ اثر بوده و در مجموع ۳۱۵۵ اثر به دبیرخانه رسیده است. ۱۰۵ کشور در جشنواره شرکت داشتهاند که هندوستان، آمریکا، ایتالیا، ترکیه، روسیه و اسپانیا بیشترین مشارکت را در آثار ارسالی داشتهاند.
وی افزود: بیشترین آثار از کشورهای اسلامی از ترکیه، مصر، بنگلادش، پاکستان، اندونزی، قزاقستان، مراکش، مالزی، لبنان و افغانستان بوده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه ۱۴ کشور عربی ۱۱۸ فیلم برای شرکت در جشنواره ارسال کردهاند که بیشترین آثار از مصر و کمترین از عربستان، یمن، بحرین و فلسطین بوده است عنوان کرد: تعداد ۵۳۰ دانشجوی خارجی برای جشنواره رشد فیلم ارسال کردهاند و شش گروه سه نفره از اساتید عرصه سینما و اساتید دانشگاه آثار ارسالی را به عنوان داور بررسی کرده اند.
ملکی افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره غنی سازی محتوای آموزشی و تربیتی ارائه شده به مدارس سراسر کشور است. به ویژه امسال که یک حرکت فناورانه جدید در کتب درسی ایجاد کردیم و رمزینههای سریع پاسخ نصب شدند که جهت تکمیل و بهسازی کتب درسی از فرآوردههای این جشنواره استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در چند بُعد میتوانیم از فیلمهای این جشنواره بهرهبرداری کنیم گفت: کاربردی کردن محتوای آموزشی، تقویت بعد هنری و زیباشناختی کتب درسی نیز در این زمینه مدنظر است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه سازمان از دوسال قبل تا کنون مشغول تدوین بستههای تربیت و یادگیری بر اساس سندتحول بنیادین است گفت: یکی از اجزای این بستهها، چند رسانهایها هستند که آنها را با استفاده از آثار فیلم رشد غنیتر خواهیم کرد.
ملکی افزود: امسال فیلمهای برگزیده نسبت به سالهای گذشته، غنیتر و آموزشیتر هستند.
به گزارش ایسنا، محمد ابراهیم محمدی، دبیر پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد نیز در این نشست با بیان اینکه امسال در فراخوان، موضوعات کتابهای درسی را به عنوان محور اعلام کردیم گفت: اگر مانند سنوات قبل اقدام میکردیم شمار آثار واصله به بیش از ۵۰۰۰ میرسید، اما امسال بر اساس نیاز اقدام کردیم.
وی افزود: ما تلاش کردیم توزیع متناسبی داشته باشیم. ۱۰۵ کشور خارجی در جشنواره شرکت کردند که در این عرصه دیپلماسی فرهنگی به طور ویژه مدنظر قرار داشت. به عنوان مثال تاکید داشتیم کشورهای اسلامی خوب بدرخشند. این جشنواره میتواند به گفتمان فرامنطقهای در زمینه تعلیم و تربیت دست یابد.
دبیر این دوره از جشنواره فیلم رشد با بیان اینکه اگر فرصت بیشتری داشتیم و در شرایط کرونایی نبودیم حتما کشورهای بیشتری شرکت میکردند گفت: بخش «معلمان هنرمند» را در جشنواره کلید زدیم. آموزشهای خوبی در این زمینه انجام و کارگاههای آموزشی هم برگزار شد. سینما فلسطین فیلمهای جشنواره را اکران خواهد کرد و فکر میکنم با توجه به وضعیت کرونا، زمینه برای ارائه این ظرفیتها به تدریج فراهم شود.
وی با بیان اینکه جشنواره فیلم رشد از ۲۰ تا ۲۶ آذرماه برگزار خواهد شد گفت: ۳۱۰ فیلم دانش آموزی و ۹۶ فیلم از سوی معلمان به جشنواره رسیده است.
محمدی درباره تبادل فیلم با کشورهای خارجی گفت: در فراخوان، گزینهای به منظور جلب رضایت برای استفاده فیلمها در کتب درسی وجود داشت. برای ادامه کار و تهاتر باید وارد مذاکرات بعدی بشویم. ۸۰ فیلم بلند داریم و برای تبادل آنها باید فعال عمل کنیم.