گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ شهر تبریز به عنوان بزرگترین قطب صنعت، جمعیت و اقتصاد شمال غرب کشور و واقع شدن در میان کوه های شمال و جنوب با چالشهای مختلف محیط زیستی مواجه است. آلودگی هوای و زیست محیطی نگرانیهای زیادی را در بین اقشار مختلف مردم به وجود آورد.
کارشناسان محیط زیست تردد بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه از انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین موتوری در تبریز و استفاده برخی از صنایع از سوختهای غیر متعارف را از علل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر میداند و توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری تبریز را یکی از راهکارهای کاهش آلایندگی هوای این شهر عنوان میکنند.
مهمترین معضل آلودگی مرکز آذربایجان شرقی استفاده برخی از صنایع تولید انرژی و فراوردههای نفتی از سوخت مازوت است که درصد آلایندگی این مواد نفتی بسیار بالاست. در زمستان به دلیل برودت هوا و کوهستانی و برف گیر بودن شهر بزرگ تبریز گاز طبیعی به برخی از واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی نمیرسد و این واحدهای تولید انرژی و فراوردههای نفتی و صنعتی به استفاده از سوختهای نامناسب از جمله مازوت روی میآوردند.
آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر در فصل سرد مشکلاتی را برای مردم این شهر به وجود آورده است. به عقیده کارشناسان بیش از یک پنجم آلودگی هوای کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز، ریشه در آلایندگی نیروگاه حرارتی این شهر دارد که در منطقه صنعتی غرب تبریز شده است.
در این رابطه جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر شناسایی و برخورد قانونی با واحدهای آلاینده هوا، میگوید: مسأله آلودگی هوا به اندازه کرونا مهم است و اعمال قانون در این حوزه باید به صورت جدی انجام شود.
وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر آلایندههای هوا را بر عهده دارد، میافزاید: برخی از صنایع و واحدها نه تنها عوارض آلایندگی پرداخت نمیکنند، بلکه برای کاهش آلایندگی نیز هزینه نمیکنند که باید با این واحدها برخورد قانونی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین درخصوص آلایندگی نیروگاه تبریز، خاطرنشان میکند: برای کاهش استفاده از مازوت در این نیروگاه و افزایش سهمیه گاز آن باید پیگیریهای جدی انجام شود.
رحمتی با انتقاد از مدیریت نیروگاه تبریز به خاطر بیتوجهی به موضوع کاهش آلایندگی یا ایجاد امکان استفاده از گازوئیل در این نیروگاه، میافزاید: نیروگاه تبریز کمترین هزینهای برای کاهش آلایندگی نکرده و با سوءاستفاده از نیاز استان به برق، در این زمینه سهلانگاری کرده است که باید پاسخگو باشد.
وی در عین حال بر استمرار اقدامات گذشته برای کاهش آلودگی هوا از جمله طرحهای ترافیکی و محدودیت فعالیت صنایع آلاینده تأکید کرد و گفت: آلودگی هوا یک پدیده دنبالهدار است و در طول سال باید از سوی دستگاههای مسئول پیگیری شود تا شاهد وضعیت بحرانی نباشیم.
حسن عباسنژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی میگوید: وضعیت هوای کلانشهر تبریز تا ۲۵ آبان امسال، ۶۵ روز پاک، ۱۷۰ روز قابل قبول، ۵ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم برای همه گروهها بوده است.
حسن عباسنژاد با اشاره به اینکه نیروگاه تبریز و منابع متحرک بیشترین حجم آلودگی هوا را به خود اختصاص دادهاند، افزود: غلظت اکسیدهای گوگرد در هوای تبریز در دو ماه گذشته تقریبا دو برابر ۶ ماه ابتدایی سال بوده است.
عابدین خرّم، استاندار آذربایجانشرقی با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای عدم استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز و افزایش سهمیه گاز این نیروگاه، میگوید: با دستور معاون اول رئیس جمهوری، مجوز انتقال گاز از نیروگاه هریس به نیروگاه تبریز صادر شد.
عابدین خرّم با تاکید بر تلاش دستگاههای مسئول برای اجرایی شدن این مجوز، اظهار داشت: با توجه به اینکه نیروگاه هریس امکان استفاده از سوخت مایع به جای گاز را دارد، مجوز انتقال سهمیه گاز آن به نیروگاه تبریز صادر شد و این کار هرچه سریعتر باید انجام شود.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید میکند: وظایف و مأموریتهای ابلاغی از سوی کارگروه آلودگی هوا، توسط همه سازمانها و ادارات و نیروهای مسلح به صورت جدی پیگیری و عملیاتی شود.
وی با تاکید بر برگزاری هفتگی این کارگروه جهت پیگیری مصوبات و ارزیابی عملکرد دستگاههای مختلف، بیان میکند: اگر شاخص آلودگی هوا افزایش یابد وضعیت استان حتی از شرایط کرونایی نیز خطرناکتر میشود و باید اقدامات جدی انجام شود.
در این رابطه، محمدحسین فرهنگی رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در خصوص آلایندگی هوای تبریز مطرح میکند: در اوایل سال در خصوص آلایندگی هوای تبریز توسط نیروگاه این کلانشهر با دادستان تبریز گفتگو شد و به خاطر ترک سه فعل از طرف نیروگاه، درخواست پیگرد انجام شد که علاوه بر آلایندگی، شاهد مصرف بالای آب برای خنک کردن نیروگاه به رغم تنش آبی و کمبود آب در تبریز و عدم بازچرخانی آن و مصرف بیش از حد گاز در این نیروگاه بودیم.
محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه نیمه اول سال این مشکل را به دادستان تبریز منتقل کردم، اظهار میکند: دادستان نیز از آغاز پی گیری این مشکل خبر داده است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: آلودگی هوا و شرایط نیروگاه تبریز یکی از موضوعات روز است که از طرف وزارت خانههای نفت، نیرو و کار و رفاه اجتماعی پیگیری میشود.
فرهنگی ادامه میدهد: بخشی از این موضوع به وزارت کار و رفاه مربوط است، زیرا مالکیت نیروگاه در اختیار صندوق بازنشستگی و هولدینگ تحت مدیریت این وزارت خانه است.
وی با اشاره به اینکه به پیگیری از وزرا کفایت نمیکنیم، عنوان کرد: سوال از وزیر کار را هم درباره نیروگاه تبریز مطرح خواهیم کرد، زیرا دستگاه اصلی در این ماجرا وزارت خانه مذکور است.
نماینده تبریز در خصوص عدم مازوت سوزی در سایر نیروگاهها میگوید: هر نیروگاهی بحث جدایی دارد و در بعضی مازوت قابل استفاده نیست و در برخی گاز قابل استفاده نیست و به همین خاطر هیچکدام قابل تطبیق نیست که تصمیم یکسانی گرفته شود، البته نیروگاه تبریز ظرفیت استفاده از هر ۲ را دارد.
نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده که بخشهایی از آن در سال ۱۳۵۷ آغاز به فعالیت کرد و به سال ۱۳۶۵ نیز واحدهای دیگر آن وارد مدار تولید شد. استفاده از مازوت در این نیروگاه برای تولید برق در فصول سرد سال و آلودگی هوا همواره مورد انتقاد مردم و مسوولان شهر تبریز بوده است.
اخیرا تصویری از آلودگی این نیروگاه از ارتفاعات شمالی تبریز، موسوم به عینالی، در فضای مجازی منتشر شد که شدت آلایندگی آن را به وضوح نشان میداد. مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرده اند که ۲۰ تا ۲۷ درصد آلودگی هوای تبریز ناشی از فعالیت نیروگاه برق این شهر با استفاده از سوخت مازوت است.
در هفتههای گذشته مقامهای ارشد استان اعلام کردند که با دستور معاون اول رییس جمهوری، مقرر شده برای توقف آلایندگی نیروگاه تبریز در فصل سرد، سوخت گاز نیروگاه حرارتی هریس به آن اختصاص یابد. بروز پدیده وارونگی در فصل سرد همراه با استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز باعث شده که هوای تبریز در آذر ماه امسال چندین روز برای گروههای حساس ناسالم شود.