به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ اگر بخواهیم یکی از دلایل شلوغی و ترافیک معابر تهران را کمبود جا پارک عنوان کنیم شاید خیلی حرف دور از انتظاری نزدیم چراکه نبود جاپارک علاوه بر اینکه ترددهای اضافه خودروها در معابر برای جستجوی محل پارک را به دنبال دارد، بلکه گاهی رانندگان مجبور به پارک دوبل و سوبل در برخی مناطق میشود و به دنبال آن ترافیک آن معبر افزایش مییابد.
پیدا کردن فضا برای پارک خودرو اگر در سالهای گذشته یک معضل برای رانندگان بود در چندسال اخیر تبدیل به یک کابوس شده و تقریبا همه ما تجربه پارک دوبل یا بالا پایین کردن کوچهها و خیابانها برای پیدا کردن جای پارک را داریم، اما راه حل چیست و تا به کی باید به دنبال فضایی برای پارک خودرو گشت؟
در همین رابطه زهرا شمساحسان عضو شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر در تذکری در خصوص کسر پارکینگ و اخذ عوارض تامین در شهر تهران، اظهار کرده بود: طی سالهای اخیر کسری پارکینگ در شهر تهران به معضلی غیرقابل انکار تبدیل شده که به صورت روز افزون و در فقدان تعریف چشم انداز روشن از نحوه مدیریت و برنامهریزی برای حل آن، موجب نارضایتی شهروندان و بروز مسائل اجتماعی و فرهنگی شده است.
وی ادامه داد: این کسری پارکینگ نه فقط در مقاصد سفر از جمله مراکز تجاری، اداری و فرهنگی بلکه در مبدا و بافتهای مسکونی نیز به وضوح قابل رصد و مشاهده است؛ این در شرایطی است که طبق مفاد طرح جامع بند (بند۳-۶-۶)، ۱۲-۸ و ۸- ۱۶ طرح تفصیلی و مصوبات متعدد شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری مسئولیت مستقیم در حوزه پارکینگ عمومی و محلهای را به عهده دارد.
این عضو شورای شهر تهران افزود: از شهردار تهران تقاضا دارم پیش از آنکه تهران با چالش زیستپذیری مضاعف مواجه شود، به استناد تکلیف مندرج در طرحهای توسعه شهری و مصوبات شورا، برنامه روشن و مشخصی را جهت احداث پارکینگهای محلهای در شعاع ۲۵۰ متری املاک بدون پارکینگ با اولویت بافتهای فرسوده و زمینهسازی جهت انتقال سند تفکیکی آنها به مالکان واحدهای بدون پارکینگ تدوین و عملیاتی شود.
همچنین مدتی پیش سیدجعفر تشکریهاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگویی با اشاره به کمبود فضای پارک خودروها، گفت: متاسفانه فضای پارک خودروها در برخی معابر به انحصار عدهای درآمده و میبینیم مغازهدار یا افراد شاغل در شرکتها و ادارات بخش زیادی از فضاهای پارک را سلب کردهاند. این انحصار در حالی است که فضاهای پارک خودرو در حاشیه خیابانها برای توقف کوتاه مدت و اضطراری است و نمیتوان از صبح تا پایان وقت اداری این فضا را در اختیار یک عدهای افراد خاص قرار داد.
تشکری هاشمی بیان کرد: حدود یک میلیون کسری پارکینگ در تهران داریم، اما باید کار دقیق و کارشناسی صورت گیرد؛ البته در کل مساله ما این نیست که یک میلیون کسری پارکینگ درست است یا ۵۰۰ هزار پارکینگ، بلکه میبینیم که در سطح معابر شهری مردم برای توقف، پارکینگ مناسب ندارند و تقریبا تمام نقاط شهر ما به جزو محلات محدود که تراکم جمعیت آنها کم است با کسری پارکینگ مواجه هستند و این نشان میدهد که باید کار اساسی برای حل این مشکل تاریخی تهران داشته باشیم.
کمبود پارکینگ در برخی از محلات و مناطق تهران به حدی مشکل آفرین شده که پای عدهای سودجو به میدان باز شده و به اسم دلالان فروش جاپارک معابر را تصاحب کرده و رانندگان به ازای دریافت جای پارک باید مبالغی که این افراد طلب میکنند را پرداخت کنند. از آنجایی که شهروندان گاها در شرایط اضطرار بوده و برای پارک خودروهایشان عجله دارند مجبور به پرداخت وجه به این افراد سوءاستفادهگر میشوند.
براساس طرحهای شهرسازی و سندهای بالادستی توسعه شهری، برای خودروهایی که در سطح شهر تردد میکنند، سرانه پارکینگ مشخص میشود که البته در ابتدا تمرکز آن بر وجود پارکینگ در منازل و پس از آن پارکینگهای عمومی و طبقاتی است. براساس طرح تفصیلی و طرح جامع، در شهری مثل تهران برای واحدهای مسکونی زیر ۱۵۰ متر یک واحد پارکینگ و برای مساحتهای ۱۵۰ تا ۲۵۰ مترمربع، دو واحد پارکینگ و برای واحدهای مسکونی بالای ۲۵۰ مترمربع ۳ واحد پارکینگ اجباری است و باید در نظر گرفته شود. در مورد مجتمعهای اداری و تجاری هم ضوابط مشخصی وجود دارد.
به همین منظور مدیریت شهری فعلی به دنبال رفع کمبود پارکینگ و کسری سالهای دوره قبل در این حوزه است و به نوعی آنچه که مدیران دوره قبل نتوانستند در رفع معضل پارکینگ به ثمر برساند را قصد دارد جامع عمل بپوشاند. حال در نهمین شنبه «امیدوافتخار» پارکینگ عمومی امیرکبیر در منطقه ۱۲ را افتتاح و به بهرهبرداری میرسد.
در همین رابطه سید مجتبی شفیعی رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران در گفتوگویی جزئیات پارکینگ امیرکبیر، اظهار کرد: روز شنبه که نهمین شنبه «امید و افتخار» خواهد بود، پروژه پارکینگ امیرکبیر قرار است افتتاح و به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه ارزش مالی این پروژه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که با سرمایهگذاری مشترک سازمان حملونقل و ترافیک و عمرانی مناطق انجام شده است، گفت:۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه مربوط به سازمان عمرانی مناطق بوده و ۳۰ درصد آن از طریق سازمان حملونقل و ترافیک از محل منابع کسری پارکینگ تامین هزینه شده است.
رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه پارکینگ امیرکبیر اولین پارکینگ صددرصد زیرسطحی شهر تهران است که در برنامه توسعه پارکینگسازی شهرداری تهران به عنوان اولین پارکینگ به بهره برداری میرسد، بیان کرد: ظرفیت پارکینگ امیرکبیر ۵۵۱ واحد بوده در مساحت ۲۰ هزار متر مربع راه اندازی شده است، ۶ آسانسور برای آن درنظر گرفته شده و در سطح این پارکینگ پلازهای شهری قرار است اجرا شود و نمونه مشابه این طرح تاکنون در تهران وجود نداشته است.
شفیعی تصریح کرد: این پارکینگ نزدیک به محدوده طرح ترافیک و در مجاورت ایستگاه مترو و مسیر اتوبوس خیابان ۱۷ شهریور قرار دارد به همین دلیل پیش بینی میشود استقبال برای استفاده از این پارکینگ زیاد باشد.
وی با اشاره به اینکه پارکینگ امیرکبیر دسترسی خوبی به مرکز شهر و بازار امینحضور دارد، اضافه کرد: یکی از ویژگیهای این پارکینگ دارا بودن سیستم هوشمند اعلام و اطفاء حریق است که تقریبا نسبت به پارکینگهای شهرداری بینظیر و نسبت به پارکینگهای خصوصی کمنظیر است.
رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران گفت: این پارکینگ در ۳ طبقه طراحی شده است و شرایط رفاهی را برای مردم آن منطقه فراهم میکند چراکه بیش از ۵۰۰ فضای پارک را از محدوده آزاد میکند و رفع مزاحمت از اهالی اطراف آن منطقه میشود.
شفیعی درباره سایر اقدامات شهرداری تهران در بحث پارکینگسازی، بیان کرد: درحال حاضر ۴ پارکینگ طبقاتی درحال ساخت داریم و ۱۳۸۲ واحد پارکینگ تا پایان سال به شهر تهران اضافه میشود. همچنین پارکینگ شهید باقری در منطقه ۱۷ تهران محله یافتآباد نیز در روز شنبه قرار است کلنگزنی شود که ظرفیت آن ۳۶۵ واحد خواهد بود و در نهمین شنبه «امیدوافتخار» فرآیندهای اجرایی آن آغاز میشود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده در بحث احداث پارکینگ در شهر تهران، ۳ پارکینگ دیگر درحال برگزاری مناقصه، مطالعه و طراحی داریم که مجموعا ۱۴۳۵ واحد پارکینگ را اضافه میکند و در مجموع بیش از ۲۸۵۰ واحد پارکینگ در تهران اضافه میشود.
براساس آخرین آمارهای موجود روزانه حداقل ۹۹۹ دستگاه خودرو به شهر تهران اضافه میشود. این در حالی است که حتی ۹ فضای جدید برای پارک در تهران ایجاد نشده است که این امر نشاندهنده عمق فاجعهای است که تهران از این حیث با آن دست به گریبان شده است. با برنامهریزیهای صورت در شهرداری تهران تا پایان سال عدد قابل توجهی پارکینگ به شهر افزوده شده و تا حد زیادی کسری موجود در کمبود پارکینگ پایتخت رفع خواهد شد.