سیمایی صراف: همکاران من زیر بمباران و در قرنطینه کار کنکور را انجام دادند / سناریوهای مختلف را تدوین کردهایم تا در صورت اشتباه دشمن، کار آموزشی و علمی ادامه یابد + فیلم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو ویژه خبری گفت: "عصر روز اول که جنگ آغاز شد، همان روز یک اطلاعیه صادر کردیم تا روند کار آموزشی و علمی ادامه یابد."
وی افزود: "با وجود شرایط بحرانی و بمبارانها، همکاران من تحت شرایط قرنطینه و خطرناک، توانستند کار کنکور را بهخوبی انجام دهند و این آزمون در کمال امنیت برگزار شد." وزیر علوم در پایان تأکید کرد که مسئولان با همکاری و تلاش شبانهروزی، شرایط مناسبی را برای برگزاری کنکور فراهم کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد که "ما سناریوهای مختلفی را تدوین کردهایم تا اگر دشمن اشتباهی کرد، کار آموزشی و علمی ادامه یابد." وی افزود: "هیچ خوابگاه دانشجویی در جنگ ۱۲ روزه مورد اصابت دشمن قرار نگرفت و تمامی زیرساختهای ضروری برای ادامه تحصیل دانشجویان حفظ شد."
وزیر علوم همچنین به هشدارهای پیش از انقلاب رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: "رهبر انقلاب خیلی زودتر از مدیران کشور، هوش مصنوعی را گوشزد کردند و بر اهمیت توجه به این فناوری تأکید داشتند."
سیمایی صراف اعلام کرد که "در ۱۰ سال گذشته متأسفانه آمار فرصتهای مطالعاتی ما تنها ۱۰۰ نفر بوده است و مخارج این فرصتها هم اکنون تأمین نمیشود." وی افزود: "حقیقت این است که با دست فرمان گذشته نمیتوان به مرجعیت علمی رسید."
وزیر علوم همچنین به محدودیتهای برنامههای آموزشی اشاره کرد و گفت: "ما در برنامههای آموزشی کمتر انعطاف نشان دادهایم." او همچنین به تأثیرات جنگ اخیر بر تحصیل دانشجویان اشاره کرد و گفت: "در جنگ اخیر برخی از دانشجویان ما مهاجرت کردند."
سیمایی صراف، مطرح کرد که "کاهش سنوات تحصیل دانشگاهی در حال بررسی است" و افزود: "چرا باید با آمدن هوش مصنوعی دوره کارشناسی ۴ سال باشد؟" وی تأکید کرد که با توجه به پیشرفتهای فناوری، نیاز به تغییر در ساختارهای آموزشی احساس میشود.
وزیر علوم همچنین به ضرورت بورس تحصیلی برای دانشجویان اشاره کرد و گفت: "ما احتیاج داریم که بسیاری از دانشجویان را در داخل یا خارج بورس کنیم تا بدون دغدغه مالی تحصیل کنند." وی افزود: "باید میزان بورس را ۱۰ برابر کنیم."
صراف همچنین تأکید کرد که با ورود هوش مصنوعی به حوزههای مختلف، باید بسیاری از سنتها را بشکنیم و تغییرات اساسی در نظام آموزشی ایجاد کنیم.
سیمایی صراف، تأکید کرد که "دوره کارشناسی میتواند ۳ سال شود" و افزود که "میتوان جای پایاننامه ارشد، تحقیق یا مقاله را جایگزین کرد." وی با اشاره به تغییرات در ساختار آموزشی، به نیاز به تغییر در فرآیندهای تحصیلی اشاره کرد و گفت: "چرا دانشجو مجبور است که اساتیدی را که ما انتخاب میکنیم انتخاب کند؟"
وزیر علوم همچنین به تغییرات در پایاننامههای ارشد اشاره کرد و گفت: "پایاننامههای ارشد خیلی متفاوت شده است و باید این روندها بهروز و انعطافپذیرتر شوند تا با نیازهای جدید همخوانی داشته باشند."
سیمایی صراف، اظهار داشت که "عدالت آموزشی در سهمیهها اعمال شده است"، اما افزود: "من هم بیعدالتی در برخی سهمیهها را قبول دارم." وی در ادامه اشاره کرد که در برخی موارد شایستهسالاری در جذب هیأت علمی رعایت نشده و سلیقهها دخیل بوده است.
وزیر علوم همچنین بر لزوم توجه به شایستهسالاری و شفافیت در جذب اساتید تأکید کرد و گفت که باید فرآیندهای جذب هیأت علمی اصلاح شود تا شایستهترین افراد به این جایگاهها منصوب شوند.
سیمایی صراف، اعلام کرد که "دانشگاههای ما اکنون در تراز جهانی نیستند" و از این بابت نگرانی داشت. وی همچنین پرسید: "چقدر کنفرانس بینالمللی داریم؟" و اشاره کرد که "برخی اوقات ما کنفرانسهای بینالمللی را لوث کردهایم."
وزیر علوم در ادامه به برخی از دانشگاههای معتبر جهانی اشاره کرد که "بعضی از دانشگاههای دنیا ۶۰ درصد دانشجویانشان خارجی هستند" و بر لزوم حرکت به سمت جذب دانشجویان خارجی و ارتقاء سطح بینالمللی دانشگاههای ایران تأکید کرد.
سیمایی صراف، تأکید کرد که "برخی تغییرات اراده سیاسی میخواهد و زمان چندانی نمیبرد." وی همچنین به روند جذب دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: "برای جذب دانشجوی خارجی، ۱۶ مرجع داریم! گاهی یک سال برای جذب وقت میکشیم."
وزیر علوم افزود که این فرآیند باید تسهیل شود تا روند جذب دانشجویان خارجی سریعتر و کارآمدتر صورت گیرد و دانشگاههای ایران بتوانند جایگاه مناسبی در سطح بینالمللی کسب کنند.