گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مهران شفاعتی؛ با شروع عید، موج اول سفرهای نوروزی مردم شروع شده است. سفرهایی که از طریق حمل و نقل ریلی، جادهای و هوایی صورت میگیرد و در این بین نیز شرکتهای مختلف حمل و نقلی به مردم خدمات ارائه میدهند. بسیاری از این شرکتها در پایانههای اتوبوسرانی مسافران را جابه جا میکنند که براساس قانون، باید بلیط را از همان پایانه به مسافران بفروشند و هزینه کمیسیون را بپردازند تا مسافران بیمه شوند، اما خبرهایی به گوش رسیده است که برخی رانندگان، با بهانههای مختلف از فروش بلیط صندلی اتوبوسها خودداری کرده و خارج از پایانه مسافربری با هزینهای ۲ برابری اقدام به مسافرگیری میکنند که در این صورت هیچ یک از مسافران نیز بیمه نمیشدند!
با توجه به مطالب مطرح شده، حسین مذنب؛ مدیر کل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی با موضوع بررسی وضعیت حمل و نقل کشور در عید نوروز با ما به گفتگو پرداخته است که در ادامه تقدیم میشود.
خبرهایی به گوش ما رسیده که بعضی از شرکتهای حمل و نقلی قانون شکنیهایی را داشته اند و گرون فروشیهایی در خرید و فروش بلیطها رخ داده است. دقیقا این موضوع را باز کنید که چه اتفاقی افتاده است؟
۲۸ اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که یکی از شهروندان با من تماس گرفت و یک تخلفی را در پایانه آزادی غرب تهران به من گزارش داد و من همان موقع با مدیرکل راهداری استان تهران جلسهای برگزار کردم و قرار شد تا ایشان این موضوع را پیگیری کنند. منتها من این کار را کافی نمیدانستم و به معاون رسیدگی به امور شهروندان هم تکلیف کردم که خودش سرزده به پایانه آزادی برود و مشخص شد که در آن روز بلیطها را نمیفروختند و یا به هر دلیلی نداشتند و مسافران را به بیرون از پایانه هدایت میکردند. همکار ما خودش به عنوان یک شهروند به آنجا رفته بود تا بلیط تهیه کند. در آنجا اتوبوسهای خارج از پایانه بدون انجام صورت وضعیت مسافرگیری میکنند. اگر صورت وضعیت نداشته باشند، اسامی مسافرین مشخص نیست و اگر حادثهای اتفاق افتد، هیچکدام از مسافران بیمه نیستند. همان موقع همکار من پیگیری کرده بود که این اتفاق مربوط به کدام شرکت میشود و هیچ شرکتی این اتوبوس را قبول نکرده بود. بعضی از این اتوبوسها برای اینکه کمتر پول کمیسیون بدهند، خودشان مسافرگیری میکنند و با هماهنگی با یک شرکتی، صورت وضعیت میگیرند و همان موقع هم بلیط مسیر تهران به رشت را بیش از ۲ برابر فروخته بودند. همان موقع همکاران من صورت جلسهای را انجام میدهند و کارت هوشمند راننده متخلف را در فرایند غیرفعال سازی قرار میدهند و همچنین آن شرکت را به کمیسیون مربوطه معرفی کردند. همکار من، آقای دکتر حجازی به صورت سرزده به پایانه غرب رفتند و مشاهده کردند که این اتفاق به صورت یک رویه شده بود و بیش از ۳۵ مورد اتوبوس را شناسایی کرده بودند و با همه آنها برخورد شده بود شماره پلاک هایشان را برای معرفی به کمیسیونها یادداشت کردند. با توجه به اینکه در ایام نوروز هستیم و ممکن است چرخه حمل و نقل به این رانندهها نیاز داشته باشد، فرایند برخورد با متخلفان را به بعد از نوروز موکول کردیم. مردم بدانند که خادمینشان به صورت هوشمندانه با متخلفان برخورد خواهند کرد.
آیا میتوان این قول را به مردم داد که تا حد امکان کمتر شاهد این قبیل اتفاقات باشند؟ و در صورت ادامه دارد بودن این تخلفات، چطور با متخلفان برخورد خواهد شد؟
بازرسین محسوس، نامحسوس، افتخاری و رسمی ما در پایانههای مختلف شهرهای بزرگ در حال بازدید هستند و تخلفات بسیار کم بوده است. در پایانههای ۴ گانه شهر تهران به دلیل بزرگی، ما همچنین مشکلات را به طور متعدد داشته ایم، ولی در بقیه استانها مشکل خاصی رخ نداده است. من از بعضی پایانهها بازدید داشته ام و واقعا در بحث حق و حقوق مردم با کسی تعارف نداریم و این موضوع به هیچ عنوان شعار نیست. همان متخلفان هم هموطنان ما هستند، ولی باید در یک چهارچوب قانونی فعالیت داشته باشند و خارج از این ضوابط برای ما مورد تایید نیست.
اگر هموطنان قصد مسافرت با اتوبوسها را داشتند و همچین قانون شکنیهایی را مشاهده کردند، چطور میتوانند اطلاع بدهند و این تخلفات را ثبت کنند؟
سازمان راهداری و جمل و نقل جادهای کشور سامانهای با شماره تلفن گویا و سایت ۱۴۱ را دارد و همیشه این تلفنها رصد میشود. همکاران ما در استانهای مختلف تلفنهای مردم را بررسی میکنند و در سازمان راهداری بر این مسائل نظارت خواهد شد. هموطنان میتوانند از این طریق همان مشکلات را حین سفر از جمله مشکلا راننده، مشکلات تخلفات مالی، گرانفروشی و عدم رعایت قوانین را هر زمان از طریق سایت و تلفن اطلاع بدهند تا همکاران ما پیگیری کنند.