به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه برای آموزش و پرورش اهدافی دارد که آموزش و پرورش باید در جهت تحقق آن اهداف حرکت کند، معاونتهای مختلف آموزش و پرورش هم طرحهایی در این زمینه طراحی و اجرا کرده اند تا گامی مثبت در راستای ساحتهای مختلف سند تحول بردارند.
معاونت آموزش ابتدایی هم سه طرح تحولی خوانا، اتقان و برنامه نویسی سواد و دیجیتال را در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین طراحی کرده است که این طرحها مراحل ابتدایی اجرا هستند، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ابتدایی روز سه شنبه در ادامه در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره اجرای برنامههای تحولی معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اظهار داشت: سه بسته تحولی "خوانا"، "اتقان" و "برنامه نویسی و سواد دیجیتال" را در دستور کار قرار داده ایم.
وی افزود: بسته تحولی خوانا به آموزش مهارتهای زبانی در تلفیق با مهارتهای زندگی تاکید میکند که از طریق برنامههای درسی با مشارکت معلمان تهیه میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: طرح خوانا مهارت چهارگانه صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و خواندن را در تلفیق با سه مهارت بنیادی ادب، جرات ورزی ومسوولیت پذیری به دانش آموزان آموزش میدهد و فرصتهای یادگیری را طراحی میکند که بر این اساس دانش آموزان به شکل تلفیقی این مهارتها را تمرین کنند و به آن مسلط شوند.
حکیم زاده ادامه داد: هدف از اجرای طرح خوانا این است که رویکرد سنتی که به خواندن و نوشتن تاکید میکرد و بیشتر در فعالیتهای روخوانی و رونویسی خلاصه میشد، تغییر کند.
وی با بیان اینکه در طرح خوانا رویکرد جدید نسبت به مهارتهای سواد پایه وجود دارد، یادآورشد: طرح خوانا خواندن، درک مطلب، نوشتن خلاق و پرورش مهارتهای زندگی را در تلفیق با این رویکردها در کنار تمرین، صحبت کردن، ابراز وجود و گوش کردن فعال و ایجاد ارتباط موثر در کانون توجه خود قرار میدهد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: طرح خوانا در سال تحصیلی گذشته، در ۵ درصد مدارس دوره ابتدایی اجرا شد و ارزیابیهای ما از این اجرای آزمایشی حاکی از استقبال خیلی خوب دانش آموزان، خانوادهها و دست اندرکاران طرح بود.
حکیم زاده افزود: طرح خوانا امسال به ۱۵درصد از مدارس ابتدایی تعمیم داده شده است، در مرحله اول براساس ارزیابیهای صورت گرفته تغییراتی ایجاد شده تا در مرحله دوم بتوان براساس نتایج کیفیت را کار را ارتقا داد.
گفتنی است بسته تحولی خوانا ابتدای دی ماه سال ۹۹ با هدف تلفیق مهارتهای زندگی شامل ادب، جرات ورزی و مسوولیت پذیری در مهارتهای پایه خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبتکردن رونمایی شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره بسته تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر اینکه نباید از قلههای پیشرفت و علم عقب بمانیم و همچنین تاثیر دنیای فناوری بر همه ابعاد زندگی این بسته تحولی طراحی و اجرا شد.
حکیم زاده افزود: با توجه به بررسیهای انجام شده دانش آموزان براساس این طرح میتوانند به جای درگیرشدن در آسیبهای فضای مجازی و مصرف کننده بودن در دنیای فناوری، تولیدکنندگان خلاق و مفید باشند.
وی عنوان کرد: باید همگام با نظامهای آموزشی پیشرو، این بسته آموزشی طراحی شد که دانش آموزان مهارتهای برنامه نویسی و سواد دیجیتال را از همان دوره ابتدایی یاد گیرند، چراکه دانش آموزان از همان ابتدا مصرف کنندگان و جزو کاربران فناوریهای یارانهای هستند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بهتر است دانش آموزان اصول کار دیجیتال را بیاموزند، توضیح داد: مهارتهای تفکر محاسباتی، سواد رسانه، مهارت دیجیتال و تاثیر رایانهها بر زندگی و توجه به ابعاد امنیت شبکه و اخلاقیات جزو اجزای این بسته هستند.
حکیم زاده افزود: نگاه ما به طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال فراگیر بوده و سعی شده که همه جنبهها در این بسته را به دانش آموزان آموزش دهیم و دانش آموزان منطق سواد رسانهای را فراگیرند.
وی یادآورشد: دانش آموزان بواسطه آموزشهای طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال به افرادی تبدیل میشوند که در این حوزه خلاق فعالیت داشته باشند و از قطار علم و فناوری جا نمانند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال امسال در ۵ درصد مدارس ابتدایی اجرا شد، افزود: امیدواریم با توجه به ضرورتهای آموزش این طرح در جامعه و تاکید شورای عالی فضای مجازی به این موضوع، دانش آموزان هم همگام با آموزشهای پیشرو پیش روند.
حکیم زاده تاکید کرد: طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال در سالهای آینده به تعداد بیشتری از مدارس تعمیم پیدا میکند.
وی درباره تاثیر آموزشهای بسته تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال در مهارت ایجاد شغل در فضای مجازی در آینده دانش آموزان اظهار داشت: زمانی که دانش آموزان فارغ التحصیل میشوند، بسیاری از مشاغل در دنیای فناوری تعریف میشود، بنابراین یکی از اهداف ما از این طرح، شناخت ابعاد تاثیر رایانهها و تاثیرات آن در شغل است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان در این طرح تحولی با کاربردها و تاثیرات مفید رایانهها آشنا میشوند تا بتوانند با ارتقای بعد سواد رسانهای در تلفیق با طرح بحث استفاده از فضای مجازی را فراگیرند.
حکیم زاده همچنین درباره طرح تحولی اتقان توضیح داد: این بسته تحولی درباره ارتقا مهارتهای قرآنی دانش آموزان و نوآموزان در دوره ابتدایی و پیش دبستان بسته تحولی قرآنی است که ارتقای مهارتهای قرآنی مربیان و معلمان و دانش آموزان مد نظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد:هدف از اجرای طرح تحولی اتقان این است که با روشهای جذاب، معلمان و مدیران با اصول آموزش قرآن همراه شوند، روشهای جذاب انس با قرآن برای دانش آموزان با مهارتهای روانخوانی و روخوانی به صورت آزمایشی انجام میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: این بسته تحولی نگاه تمام ساحتی به سند تحول بنیادین دارد تا در راستای ارتقای بعد اعتقادی این مهارتها را در خودمان افزایش دهیم.
گفتنی است طرح «اتقان» در آذر ماه سال ۹۹ به منظور ارتقای توانمندیهای قرآنی آموزگاران و عوامل مدارس ابتدایی با اجرای معاونت آموزش ابتدایی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی رونمایی شد.