آخرین اخبار:
کد خبر:۱۰۰۹۱۴۴
معاون پژوهش وزارت علوم در دانشگاه صنعتی اصفهان:

ضریب تجاری سازی یافته‌های ما به استاندارد دنیا نرسیده است / ضرورت حرکت دانشگاه‌ها به سمت مأموریت‌گرایی در حوزه پژوهش

معاون پژوهش وزارت علوم در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: هنوز ضریب تجاری‌سازی یافته‌های ما در حد استاندارد دنیا نرسیده است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، نشست شورای پژوهشی دانشگاه با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صبح امروز، با ارائه گزارشی از دستاورد‌ها و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه برگزار شد.

میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، در ابتدای این نشست با بیان اینکه، دانشگاه صنعتی اصفهان از نمود‌های اقتدار بخشی کشور است؛ بیان داشت: جوان‌های متدین و متخصص دانشگاه تمام اهتمام خود را برای اقتدار بخشی کشور در عرصه پژوهش به کار می‌گیرند.

میبدی حضور معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری را برای هموار شدن مسیر پیشرفت دانشگاه صنعتی اصفهان مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد: این نشست بستر تحقق اهداف و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه را فراهم کند و فرصت‌های مناسبی برای پیشبرد برنامه‌های پژوهشی آتی دانشگاه به همراه داشته باشد.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست شورای پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان بیان داشت: دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور است که با وجود منابع انسانی فوق‌العاده، دانشجویان بسیار خوبی که این دانشگاه را انتخاب می‌کند و زیرساخت‌های مناسبی است که در این دانشگاه وجود دارد، درخشیده است.

صالحی با اشاره به اینکه در طی سال‌های اخیر حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و نسل چهارم در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شده افزود: مجاورت این دانشگاه با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان باعث رشد مراکز نوآوری، مراکز رشد تخصصی و ایجاد شرکت‌های زایشی از دانشگاه به بازار تجاری‌سازی در حوزه علم و فناوری شده است.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هنوز ضریب تجاری‌سازی یافته‌های ما در حد استاندارد دنیا نرسیده است؛ نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری را با عنوان "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" فرصت مناسبی دانست تا فاصله یافته‌های علمی با تجاری‌سازی در کشور کوتاه شود.

وی حرکت دانشگاه‌ها را به سمت مأموریت‌گرایی در حوزه پژوهشی را از دیگر ضرورت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی در تمام دنیا علاوه بر وظایف ذاتی که برعهده دارند سعی می‌کنند باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی، سیاسی و ژئو پلتیک منطقه‌ای که قرار دارند، اولویت‌هایی را برای ارائه خدمات منطقه‌ای برعهده گیرند.

صالحی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده، ابلاغیه‌ای از سوی وزیر کشور به استانداران صادر شد تا دبیرخانه‌ای در استان‌ها با محوریت استانداران، برای تحقق شعار سال و مشخص‌سازی مأموریت‌های دانشگاه‌ها تشکیل شود. از این طریق اقدامات لازم برای جلب پشتیبانی‌های ویژه از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری یا سازمان‌های دیگر، در تمام حوزه‌های فعال دانشگاهی انجام شود.

همچنین توجه ویژه حوزه معاونت پژوهشی را به افزایش جذب دانشجویان پسادکترا، نمایه‌سازی نشریات علمی، ارزیابی، پالایش انجمن‌های علمی، تقویت هیئت ممیزه دانشگاه‌ها با افراد متخصص در حوزه دانش‌بنیان، تمدید عضویت سالانه دانشگاه‌ها در مراکز علمی بین‌المللی و تقویت شبکه علمی آزمایشگاه‌ها از دیگر عناوینی بود که در این نشست بیان شد.

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ابتدای این نشست، ضمن ارائه گزارش از دستاورد‌ها و اهداف پژوهشی دانشگاه، چالش‌های پیش روی آینده پژوهش و فناوری دانشگاه را مطرح کرد.

صفوی، از تأثیرگذاری ویژه دانشگاه منطقه و صنعت یادکرد و با بیان اینکه باید نسبت به وضعیت پژوهش و فناوری دانشگاه نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم بیان داشت: باید تلاش شود اعتبارات حوزه پژوهشی از اعتبارات دولتی جدا شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان صنعتی‌ترین شهر کشور است افزود: استقرار تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و اپتیک در دانشگاه به رشد صنایع و توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی کمک بسزایی کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان تحریم‌های ظالمانه و قطع ارتباطات بین‌المللی بین مراکز علمی و پژوهشی را یک تهدید بالقوه برای فعالیت‌های پژوهشی کشور دانست و خاطرنشان کرد: مهاجرت نخبگان در کلیه سطوح دانشجویی، اعضای هیئت‌علمی، فناوران و نوآوران یک مسئله نگران‌کننده برای دانشگاه‌ها است.

وی تمرکز بر اقتصاد نفتی – تجاری و عدم رویکرد اقتصاد دانش محور و دانش‌بنیان را در کشور مسئله‌ای قابل‌تأمل دانست و تصریح کرد: در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه رویکرد ارائه دستاورد مؤثر برای کشور باید بیش از تولید مقاله مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

صفوی رویکرد مأموریت‌گرایی در معاونت پژوهشی دانشگاه را یک برنامه جدی دانست و تصریح کرد: پیش‌ازاین رویکرد آموزش‌محور دانشگاه سایه بر امور پژوهشی انداخته بود و اغلب طرح‌های پژوهشی شخص محور بود.

وی ادامه داد: محور برنامه‌های پژوهشی دانشگاه مأموریت‌گرا نمودن بخش‌های مختلف دانشگاه است. حرکت باید به سمت تحقیقات موردنیاز منطقه باشد که پتانسیل‌های آن در دانشگاه وجود دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان رویکرد جذب نیروی انسانی ساختار‌های پژوهشی دانشگاه با استفاده از پژوهشگران غیر هیئت‌علمی و پسادکترا به حدود ۵۰ پژوهشگر در سال ۱۴۰۱، از محل اعتبار طرح‌ها را از دیگر برنامه‌های اصلی حوزه پژوهشی در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: با جذب دانشجویان مستعد در دوره پسادکترا، خروج نخبگان از کشور و تداوم همکاری با دانشگاه در قالب برنامه‌های پژوهشی میسر می‌شود.

گفتنی است در این نشست رئیس‌دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه صنعتی اصفهان و رئیس اداره ارتباط با صنعت دانشگاه نیز گزارشی از فعالیت‌های این دو حوزه ارائه کردند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار