گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مهران شفاعتی؛ شاید یکی از مهترین دلایل وجود مشکلات اقتصادی در کشور، عدم ارتباط کافی نهادهای مختلف و مادر با دانشگاه و کنار گذاشتن فعالیتهای نوآورانه و دانش بنیانها باشد. نهادهایی که سالهاست در بین مدیران مختلف و غیرکارآمد دست به دست میشوند. مدیرانی که با ایجاد یک حلقه بسته، مانع ورود نیروهای نخبه و توانمند در بخشهای اقتصادی کشور میشوند و نتیجه اش چالشها و گرههای مختلف در حوزه پولی، بانکی و تولید کشور شده است.
این درحالی است که وزارت اقتصاد و دارایی برای برون رفت از بحران حال حاضر کشور و استفاده از توانمندیهای دانشجویان و نخبگان و همچنین افزایش ارتباط با دانشکدههای اقتصاد سراسر کشور اقدام به برگزاری مدرسه تابستانی سیاست گذاری اقتصادی کرده است. درواقع این مدرسه از دورههای مختلف نظری و عملی برای دانشجویان تشکیل شده است و هدفش شکل گیری راهکارهایی توسط همین دانشجویان برای گذر از چالشها و مسائل مختلف اقتصادی کشور است.
برگزاری مدرسه تابستانی سیاست گذاری اقتصاد
با توجه به مسائل مطرح شده، محمدجواد توکلی؛ رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد در گفتگوی اختصاصی خود با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: مدرسه تابستانی سیاست گذاری اقتصاد به عنوان یکی از اولین رویدادهایی است که وزارتخانه به ابتکار آقای خاندوزی درحال برگزاری است. ما سعی میکنیم که یک استفاده حداکثری کنیم، یعنی تا حد امکان تعداد بیشتری از دانش پژوهان، دانشجویان و محققان در حوزه تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری را استفاده کنیم.
دانشجویان فعال به دوره های بعدی میرسند
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه منابع و امکانات محدود است، برنامه ریزی میکنیم تا نخبگان رزومه دهند و پالایش دو طرفهای در مرحله ثبت نام شود و معرفی نامههایی از طرف اساتیدشان داشته باشند. سه مرحله وجود دارد، یک مرحله آموزشی دارد که به صورت متمرکز در یکی از اردوگاههای داخل تهران به مدت ۲۰ روز برگزار میشود و در آن تعداد بیشتری شرکت میکنند. بعد از آن با توجه به بازخوردهایی که دریافت میکنیم، یک تعداد محدودتری از دانشجویان را در جهت حمایت از طرحها و پایان نامه هایشان انتخاب میکنیم با توجه به این مسئله یک پالایش را براساس رزومه و عملکردشان خواهیم داشت. دانشجویانی که فعالتر شرکت کنند، به دوره تداوم هم خواهند رسید و این اولین مدرسه است و تلاش میکنیم تا آخرین مدرسه هم نباشد و با بازخوردی که میگیریم، دورههای بعدی را هم خواهیم داشت.
توکلی افزود: تلاش میکنیم در آن گواهیهایی که برای دوره صادر کنیم، بتوانیم همچین ظرفیتهایی را ایجاد کنیم، اما محدودیتهایی را هم در حوزه جذب داریم و جذب در وزارتخانه ساختارهای خودش را دارد و شاید نتوانیم برای نهادهایی که درگیر بحث استخدام هستند، الزام ایجاد کنیم. میتوانیم این روند را تسهیل کنیم تا دورهها به عنوان بخشی از رزومه دانشجویانی باشد که در این دورهها حضور پیدا میکنند. یکی از دورههای ما، دوره کارورزی است. در این دوره ممکن است دانشجویی کنار آقای دکتر اکرمی در خزانه داری برود و با کارشناسانشان بحث و گفتگو داشته باشند و یا در بورس، بانکها و بیمهها حضور داشته باشند. خود این مسئله زمینه را ایجاد میکند تا پای دانشجویان به این مراکز باز شود.
دانشجویان به تولید اندیشه خواهند پرداخت
رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد در پایان سخنان خود مطرح کرد: این کار باعث میشود دانشجو شناخت کافی را نسبت به مشکلات و رئسای سازمانها پیدا کند. نکته بعدی این است، اگر بخواهند همه دانشجویانی که در این دوره حضور دارند، استخدام شوند، کار درستی نیست. هدف این است تا این دوره باعث شکل گیری ظرفیتی شود تا دانشجویان در پژوهشکدههای مختلف از جمله بخش خصوصی و دانش بنیانها حضور داشته باشند. باید بتوانیم با کمک برگزاری این مدارس، مراکز دانش بنیان سیاست گذاری اقتصادی داشته باشیم و خود دانشجوها به صورت مستقل به تولید اندیشه بپردازند و اندیشه خود را به وزارت اقتصاد ارائه کنند.