ابوالفضل رنجبر، فعال کارگری هپکو در گفتگو با خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، به ادامه واردات خودروهای سنگین معدنی اشاره کرد و گفت: این دستگاه ها، لودر و بیل مکانیکی هستند که توانایی تولید آنها در هپکو وجود دارد و در حال حاضر در خط مونتاژ وساخت در حال تولید انوع بیلهای و لودرهای سبک و سنگین هستیم.
رنجبر بیان کرد: برخی مسئولان و فعالان معدنی ادعا میکنند که از واردات برای حمایت از هپکو جلوگیری شده، اما با انتشار آمار واقعی گمرک عدم صحت این ادعا ثابت میشود.
این فعال کارگری هپکو بیان کرد: بیشتر دستگاههایی که وارد میشوند کارکرد بیش از ۱۰ سال دارند و در کشورهای مبدأ از رده خارج به حساب میآیند. در معادن ایران هم پس از مدت کوتاهی کارایی خود را از دست داده و وارد پروسه تعمیر میشوند و یا به طور کلی از ادامه کارکرد خود باز میمانند
وی ادامه داد: سوال اساسی این است که آیا دستگاههای دست دومی که دلالان وارد کشور میکنند، تضمینی بابت خدمات پس از فروش دارند؟ آیا نهادی نظارت میکند بر دستگاههای که با طول عمر بالا وارد کشور میشوند، چه مدت زمان در ایران مورد استفاده قرار میگیرند؟ سازمان استاندارد در این جریان چه نقشی بازی میکند؟
رنجبر با اشاره به کمبودهای تولید در ایران گفت: درست است که معادن با کمبود ماشین آلات مواجه هستند و هپکو هم توانایی تأمین همه نیاز معادن به این ماشین آلات را ندارد و ظرفیت این شرکت کاملا مشخص است، اما اگر همکاری چند جانبه بین دولت، مصرف کنندگان این دستگاهها و تولید کنندگان یعنی هپکو صورت گیرد، قطعا این شرکت میتواند در ساماندهی ماشین آلات معدنی اثرگذار باشد.
ویدئوی زیر مربوط به امروز، دوم تیرماه است.