به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید احسان خاندوزی امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد در آئین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برخلاف برخی تحلیلها و فضاسازیهایی که در عرصه رسانهای کشور در خصوص بی برنامه بودن دولت در عرصه اقتصادی صورت میگیرد، سلسله اقداماتی در ماههای گذشته صورت گرفت و همه اینها نخ تسبیحی است که عمل سیاست گذاری اقتصادی را نشان میدهد و به این سمت حرکت میکنیم که رانت را از تجارت و توزیع پاک کنیم.
خاندوزی با بیان اینکه سیاست اصلاح رایانهای که در اردیبهشت صورت گرفت، در این مسیر معنا میشود عنوان کرد: در موضوع خودرو جریانهای متعددی خوش نداشتند و ندارند که فرآیند تجارت و توزیع این دست از کالاها را به شکل کاملاً شفاف و رقابتی ادامه دهیم، اما با فراز و نشیبی موفق شدیم به عنوان دستور کار عملی محقق کنیم و از این منظر خیلی خوشحالم که امروز این اتفاق مبارک رخ داده است.
وی عنوان کرد: علی رغم اینکه بورس کالا را به عنوان یکی از بسترهای رکنی و نه تشریفاتی و تزئینی نظام تجارت و توزیع باور داریم، اما به این قائلم که این بورس کالا نیازمند عناصر نهادی مکملی است که بتوانیم بخشی از تصمیمهای دستوری یک سویه مقامات رسمی وزارتی کشور را در قالب تنظیم گریهای سازگار با بازار در کنار ساز و کار بورس کالا در نظر بگیریم.
خاندوزی گفت: از این جهت بورس کالا به نسبت سالهای گذشته مسیر رشد را طی میکند؛ به طوری که در حال حاضر محصولهایی همچون سنگ آهن، شیشه، سیمان و زعفران در بورس کالا معامله میشود و این بورس کالا منطق شفافیت ساز خود را تعمیم میدهد و در جریانات مقاوم کننده داخلی غلبه میکند.
وی اظهار کرد: صنعت خودرو جزو صنایعی است که متأسفانه در دهه ۹۰ در مورد آن اهمال جدی صورت گرفت و خروجیهای این صنعت هم از جهت شاخصهای صنعت و هم از جهت رضایت اجتماعی وضعیت نامناسبی داشته که با ورود خودرو به بورس کالا یکی از این قفلها تا حدی شکسته شده است.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز مدیران خودروسازی، مشتریان، مسئولان و نمایندگان از وضعیت صنعت خودرو گریانند و امیدوارم که این دست از اقدامات کمک کند که راه برون رفت از این وضعیت شکل بگیرد عنوان کرد: علی رغم اینکه الزام قانونی برای مطرح شدن عرضه خودرو در شورای عالی بورس وجود نداشت، ولی جمع بندی شورا به این سمت رفت که این گام برداشته شود رانت گستردهای که به نام مردم در قرعه کشیهای کذایی در حال توزیع بود و نصیب دلالها میشد به حداقل ممکن برسانیم.
دو خودروساز بزرگ کشور ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند
وی تصریح کرد: امیدواریم این منطق کمک کند زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز ایرانی در سالهای پیش رو کمتر شود و خطاهای سیاست گذاری نیز تکرار نشود.
خاندوزی تصریح کرد: در این بین فقط خریداران و سهامداران نبود که متضرر شدند، بلکه این زیان خودش را به نهاد تأمین مالی کشور همچون بانکها نیز تسری داد و تحمیل کرد و از خلال فشاری که به شبکه بانکی وارد شد بخش زیادی از مردم دارند تاوان این سیاست غلط دهه ۹۰ راهم میپردازند.
وی ادامه داد: همچنین عرضه خودرو در بورس کالا منافع متعددی برای مصرف کنندگان دارد، زیرا این گمان وجود داشت مبنی بر اینکه ورود خودرو به بورس کالا فشار بیشتری به مصرف کنندگان وارد میکند و با قیمتهای بالاتر روزهای سخت برای مردم شکل بگیرد شود، اما عرضه خودرو در بورس کالا نشان داد که این امر صورت نمیگیرد. این زمانی تکمیل میشود که بتوانیم تنظیم گریهای لازم در حوزه توزیع و تجارت راهم رسماً به ساز و کار بورس کالا متصل کنیم.
وزیر اقتصاد و دارایی به معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: با پیگیری وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی و سازمان بورس و اوراق بهادار بخشنامه اخیر تصویب و مسئله مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی حل شد و الان توپ در زمین بازار سرمایه است که ظرفیتهای این بخشنامه با سرعت بالاتری برای محصولهای معدنی و صنعتی و بازارهای پر مخاطب پیش روی فعالان اقتصاد در بورس کالا ایجاد کند.
وی ادامه داد: همچنین پیگیریهای لازم در حال انجام است، در ماههای آینده تالار املاک و مستغلات راه اندازی شود که این امر میتواند که رانت و توزیع در اقتصاد را کاهش دهد و شفاف کند و زمینه را برای نوع دیگری از تعاملات اقتصادی ایجاد کند و شهرداری تهران هم پیش قدم شده از ظرفیت بورس کالا برای این بخش استفاده کند، لذا مولدسازی داراییهای دولت در حال انجام است و تا پایان امسال رسماً کلید زده میشود.