به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، معصومه نجفی پازوکی سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه سلام صبح بخیر شبکه ۳، اظهار کرد: آمار دانشآموزان ابتدایی بر اساس ثبتنامهایی که تا دیروز انجام شده است ۸ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۳۲۱ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۴۹۱ هزار و ۹۰۷ پایه اولی هستند.
وی با بیان اینکه تعداد دانشآموزان افزایش یافته است، گفت: در سال قبل ۸ میلیون دانشآموز ابتدایی داشتیم که امسال نزدیک به ۹ میلیون نفر است.
* والدین با فرزند کلاس اولی خود مدرسهگردی کنند
نجفی پازوکی به برنامههایی که آموزش و پرورش برای کلاس اولیها دارد، اشاره کرد و افزود: اولین اتفاق کلاس اولیها، جشن شکوفههاست که امسال بعد از دو سال کرونایی برگزار میکنیم و لذا یک برنامهریزی خوب برای شروع کار در جشن شکوفهها لازم است.
وی خطاب به خانوادهها بیان کرد: توصیهام به خانواده کلاس اولیها این است هفته بعد که هفته آخر شهریور است، زمان بگذارند و یک روز با فرزند کلاس اولی خود به مدرسه بروند و مدرسهگردی کنند تا فرزندشان با بخشهای مختلف مدرسه آشنا شود.
* برپایی موکبهای دانشآموزی در جشن شکوفهها
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به آیین روز شکوفهها اشاره کرد و گفت: به دلیل همزمانی این روز با ایام مناسبتهای هفته آخر ماه صفر میتوان از این فضا استفاده کرد و فضای مدرسه را به فضای مردمی تبدیل کرد. یعنی اگر وقتی دانشآموز وارد مدرسه میشود، احساس کند فضای مدرسه با محیطی که قبلا بوده تفاوت چندانی ندارد یعنی احساس نکند یک فضای رسمی اداری است، آن وقت حس امنیت بیشتری دارد.
وی افزود: در حال حاضر موکبها را در سطح شهر میبینیم و بچهها با فضای موکب آشنا هستند و خوب است که در جشن شکوفهها موکبهایی مانند موکب قصهگویی، موکب نقاشی و موکب پذیرایی در مدارس دایر شود؛ سرود سلام فرمانده را هم بچهها شنیدند و میتوان در فضای مدرسه پخش کرد. به عبارت دیگر در این صورت، آن اتفاقاتی که بچهها در روز اول مدرسه از مادر سخت جدا میشدند و گریه میکردند، دیگر نخواهیم نداشت.
* بسته آموزشی برای معلمان کلاس اول
نجفی پازوکی از پیشبینی بسته آموزشی برای معلمان کلاس اول خبر داد و اظهار کرد: اگر معلم کلاس اول در آموزشی که ارائه میدهد، اگر مطالبش با تجربیات زندگی دانشآموز نزدیکتر باشد، تأثیر یادگیری عمیقتر خواهد بود.
وی افزود: برنامهای که امسال خاص کلاس اولیها داریم این است که برای آموزش معلم یک بستهای را آماده کردیم و یک طراحی آموزشی انجام دادیم تا معلم به کمک آن بسته بتواند وضعیت آموزشی کلاسش را ارتقا دهد.
* خواندن هفتهای ۲ کتاب داستان همراه با آموزش معلمان
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کتاب فارسی دانش آموزان کلاس اولی، حجم محتوای خواندنی خیلی زیاد ندارد و البته تعداد صفحات زیادی هم نمیتواند داشته باشد، اما پیشبینی کردیم از همان هفته که دانشآموز میخواهد آموزش ببیند، معلم با دو کتاب داستان، دانش آموز را همراه کند.
وی افزود: فکر کنید اگر معلم با دو کتاب داستان، آموزش را پیش ببرد و ۲۰ هفته برای آموزش نشانهها داشته باشیم، دانش آموز ۴۰ کتاب داستان را مشاهده و تحلیل کرده است. این باعث میشود که حجم محتوای خواندنی دانش آموز خیلی بیشتر شود و قطعا نتایج خوبی خواهد داشت.
* بسته کتابهای کتابخانه کلاسی در هر کلاس درس
نجفی پازوکی با بیان اینکه دوره ابتدایی دوره شایستگیهای عمومی است، گفت: طرح آموزش سواد دیجیتال در سال گذشته به صورت آزمایشی جهت تقویت شایستگیهای ارتباطی و مهارت زبانی اجرا شد.
وی افزود: یکی از مزیتهای دوره کرونا این بود که خانوادهها و معلمان به سمت فناوری رفتند و امسال همان تجربه سال گذشته باعث میشود قدم موثری برداریم یعنی موضوع ما این است که معلم میتواند طراحی آموزشی کند تا از ابزار فناوری استفاده کند.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به شایستگی تفکر اشاره کرد و گفت: شایستگی تفکر موضوع مهمی است که در همه موضوعات درسی باید ساری و جاری شود و تجهیز کلاسها به کتابخانه کلاسی میتواند موثر باشد.
وی ادامه داد: در نظر داریم در هر کلاس درس، بسته کتابهای کتابخانه کلاسی مناسب با نیاز آموزشی و تربیتی همان پایه را قرار دهیم و زمان آموزشی برایش در نظر بگیریم.