به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در جمع شورای دانشگاه شهید رجایی گفت: دانشگاه شهید رجایی یکی از دانشگاههای آبرومند، پر افتخار و نقطه امید آموزش و پرورش است در هر عرصهای که وارد شده، گوی سبقت را از دیگران ربوده و خوش درخشیده است، استادان این دانشگاه هم از زمره اساتید برجسته، کارآمد و تاثیرگذار رشته خود و فارغ التحصیلان آن، ارزشمند و از سرمایههای کشور هستند.
وی افزود: دانشگاه پر افتخار یعنی اینکه سرچشمه حل بسیاری از سئوالها و مسائل خود را میتوان در چنین جاهایی جست و جو کرد. این تلاش علمی بوده و باعث این افتخارآفرینی شده است.
وی با اشاره به اهمیت دانشگاه شهید رجایی افزود: این یک دانشگاه ویژه و متفاوت است که ماموریت ویژهای دارد و آن "تربیت دبیرفنی و حرفه ای" است. یک نگاه سیستمی نیاز داریم که وضعیت این دانشگاه را در کشور بررسی کنیم. عرصه آموزشهای فنی و حرفهای کشور عرصه فوق العاده مهمی است.
امانی طهرانی با اشاره به کنشگران عرصه آموزشهای فنی و حرفهای کشور اظهار داشت: با نگاه سیستمی، کنشگران عرصه فنی و حرفهای کشور چه کسانی هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ابراز داشت: یکی از بازیگران مهم این عرصه، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است. بخش برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی فنی و حرفهای تا قبل از سال ۱۳۸۰ مستقل و بخشی از آموزش متوسطه بود. زمان مرحوم مهندس علاقهمندان این بخش را به سازمان پژوهش منتقل کرد.
وی در ادامه گفت: وظیفه این کنشگر این است که کار طراحی محتوای آموزشی رشتههای فنی و حرفهای و برنامههای درسی را از نیاز سنجی تا تولید محتوای آموزشی به سامان برساند.
امانی طهرانی اظهار داشت: کنشگر دوم معاونت آموزش متوسطه و به طور خاص دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش است. این معاونت سازماندهی کل هنرستانهای کشور را برعهده دارد و این سازماندهی به معنای مدیریت، شناخت، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی که همه اینها را در بر میگیرد.
وی افزود: کنشگر سوم دانشگاه شهید رجایی است این دانشگاه در ماموریت خود تامین منابع انسانی مورد نیاز برای نظام آموزشهای فنی و حرفهای کشور را بر عهده دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ابراز داشت: نظام آموزشهای فنی و حرفهای طبیعتاً نیاز به عدهای هنرآموز و استادکار دارد و تنها جایی که این مسئولیت را راهبری و ساماندهی میکند دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی است. از این جهت است که این دانشگاه، یک دانشگاه ویژه و منحصربفرد است و دانشگاه دیگری با این مشخصات در عرصه فنی و حرفهای نداریم.
وی ادامه داد: کنشگر چهارم سازمان آموزشهای فنی و حرفهای کشور است، این سازمان مهمی است که در تقسیم کار ملی قرار است این عرصه را گسترش دهد و نیاز بازارکار کشور را با الگوی روشن و شفاف برآورده سازد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: کنشگران فوق سالهای طولانی است که در عرصه آموزش و پرورش کشور حضور فعال دارند، اما اخیراً هم یک کنشگر جدید دیگر وارد این عرصه شده و آن شورای عالی فنی و حرفهای کشور است این شورا به نوعی یک فضایی برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر است؛ یعنی میتواند نقشهای متعددی را در این عرصه بپذیرد.
امانی طهرانی اضافه کرد: در کنار این پنج عضو اصلی، کنشگران کناری و حمایتی وجود دارند که میتوان در این نظام سیستمی به آنها توجه کرد. یکی از این کنشگران شورای عالی آموزش و پرورش است، چون هر تحصیلی در دوره آموزش عمومی تا پایان دوره آموزش متوسطه در کشور انجام میشود، طبق قانون؛ قوانین، مقررات، مصوبات، سیاستگذاری و نظارت بر آنها، بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش هم در این عرصه حضور فعال دارد افزود: کمیته کاردانش در شورای عالی آموزش و پرورش، کار بررسی، تدوین و تصویب برنامههای درسی رشته کاردانش و فنی و حرفهای را بر عهده دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ابراز داشت: با این نگاه سیستمی باید ببینیم وضعیت کنونی کشور چگونه است. هر سیستمی برای یک مطلوب خاصی ایجاد میشود.
امانی طهرانی بیان کرد: اینجا یک سئوال اساسی مطرح میشود و آن این است که مقصود اصلی آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش چیست؟ پاسخ آن طبیعتاً این است که برآوردن نیازهای جامعه. خیلیها این نیازها را با اشتغال اشتباه میگیرند، مسئله اصلی ما نیازهای جامعه میباشد و اشتغال به تبع آن است، برآورده کردن نیازهای جامعه نقطه عزیمت و حرکت ماست، مشخصه این نیازها این است که خیلی گوناگون و دگرگون شونده هستند لذا برای این مقصود نیازمند یک سیستم چابک و پاسخگو هستیم، یعنی وقتی نیازها خیلی آسان تغییر شکل میدهند. یک مشکل بوجود میآید و آن این است که برنامهها خیلی زود تاریخ مصرفشان سپری میشود، اما نظام رسمی میخواهد همچنان آنها را نگه دارد. به نوعی برنامهها در مقابل نیازها مقاومت میکنند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان امروزه بیشتر به کدام رشتههای فنی و حرفهای میروند؟ تصریح کرد: طبیعتاً کامپیوتر و حسابداری. در صورتی که رشته حسابداری در آینده حذف خواهد شد. اینجاست که نظام راهنمایی و مشاوره باید بتواند دانش آموزان را به رشتههای پرکاربرد و مورد نیاز جامعه هدایت کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تشخیص نیازها چگونه انجام میشود؟ چه رشتههایی را چگونه تامین مربی، محتوای آموزشی و سازماندهی کنیم؟ چگونه آنها را به رشتههای هنرستانی تبدیل نموده و به این وضعیت سروسامان بدهیم؟
وی تاکید کرد: دانشگاه شهید رجایی باید تغذیه علمی هسته راهبردی مدیریت این سیستم را در دست بگیرد تا بتواند ماموریت خود را انجام دهد.
وی با طرح این پرسش چه چیزی باعث بهبود روند آموزشهای فنی و حرفهای کشور میشود؟ ادامه داد: باید مسئلههای کنونی این رشته را مشخص کنیم. مثلا یکی از مشکلات ورودیهای دانشگاه شهید رجایی این است که بیشتر از رشتههای نظری جذب میشوند. هنرآموزهای آینده تجربه زیسته فنی و حرفهای ندارند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در مشکلات و کامیابیهای ما دو عامل تاثیر دارد. یکی طراحی و دیگری مدیریت؛ مثلا خانههای بهداشت ایران هم طراحی و هم مدیریتشان درست است. یعنی در این سیستم هم کار طراحی و هم کار مدیریت خوب انجام شده و در نتیجه نصیب برابر واکسیناسیون اطفال و پایش قد و وزن در دوران کودکی در کشور ما محقق شده است.
وی ابراز داشت: گاهی طراحی خوب است، اما مدیریت خوب نیست. یک جاهایی هم طراحی مشکل دارد. نقص طراحی از مشکلاتی است که براحتی نمیتوان آنرا حل کرد. مانند طراحی تامین استادکار برای هنرستانها خوب طراحی نشده است.
امانی طهرانی با تاکید بر اینکه جایگاه این دانشگاه باید متفاوت با سایر دانشگاهها باشد اظهار داشت: در یک دوره زمانی پارهای بی اعتناییها باعث شد که این دانشگاه تحت تاثیرتصمیمهای بیرونی؛ از ماموریت اصلی خود به سمت دیگر دانشگاههای فنی و مهندسی حرکت کند، اما امروزه این دانشگاه باید مسیر بالندگی و ماموریت خود را تهیه و تدوین کند و جایگاه متمایز خود را بازیابد. نباید اجازه داد به فلسفه وجودی دانشگاه خدشهای وارد شود. دانشگاه باید در ریل اصلی خود با قوت و سرعت حرکت کند و از تعارض منافعی که دیگران بر آن تحمیل کرده اند رهایی یابد. اینجاست که دانشگاه میتواند کنشگر اصلی عرصه آموزشهای فنی و حرفهای کشور باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه تعیین صلاحیت و شایستگیهای رشته فنی و حرفهای سرچشمه اش دست شماست تاکید کرد: چه بسا نیازهایی که میتواند از طریق دانشگاه به دورهها و رشته ها، بر نامههای درسی، محتوای آموزشی و ... تبدیل شود و این امر، دانشگاه را چابک و تغذیه کننده دیگر کنشگران میکند و فاصله بین پلههای ترقی آن را کوتاه نماید.