گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بنزین یکی از فرآوردههای ارزشمند نفتی است که تولید آن ارزش افزودهی فراوانی برای کشورها دارد و وارداتش ارزبری بالایی به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل کشورهای نفتی همچون ایران تلاش میکنند خودشان به تولید این فرآورده بپردازند و از وابستگی در این حوزه به سایر کشورها بکاهند. مسئولان کشورمان با به اجرا گذاشتن راهکارهایی همچون سرمایه گذاری در زیرساختهای پالایشگاهی و تولید بنزین و سهمیه بندی این مادهی ارزشمند سوختی تلاش خود را در راستای خودکفایی در این حوزه به کار بستند. در حال حاضر با ناترازی بنزین شدیدی مواجه نیستیم و تولید روزانهی ۱۱۰ میلیون لیتری در کشور میتواند جوابگوی نیازهای روزانهی ما باشد. اما بیم آن میرود که اگر روند مصرف بنزین در کشورمان همین طور ادامه پیدا کند، طی سالهای آتی ناترازی بنزین به یک مشکل جدی برای ما تبدیل شود. به نظر میرسد، لزوم چاره اندیشی برای جلوگیری از بروز ناترازی جدی بنزین در کشور امری جدی است. در این ارتباط، دولت به اعمال سیاستهای غیرقیمتی از جمله کاهش سهمیهی آزاد کارت سوختهای خودروهای شخصی و افزایش کنترل کارت سوخت جایگاه داران پرداخته که به نظر میرسد، کارساز بوده است. نظرات الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس را در این خصوص در ادامه میخوانید.
دهقانی در خصوص ناترازی بنزین و لزوم مدیریت این موضوع تصریح کرد: ما باید به سمت کنترل میزان مصرف بنزین در کشور برویم و نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل کشور را در دستور کار قرار دهیم. خودروهایی که الان در کشور مورد استفاده قرار میگیرند، به طور متوسط ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند که رقم بالایی است. به ویژه در کلان شهرها میزان مصرف آنها افزایش مییابد. از رده خارج کردن تدریجی خودروهای پرمصرف در میان مدت باید در دستور کار قرار بگیرد. باید به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی حرکت کنیم و از میزان مصرف بنزین در کشور بکاهیم.
وی ادامه داد: افزایش تولید در داخل کشور نیز میتواند راهکار دیگری برای مقابله با مشکل ناترازی بنزین باشد. تقریباً در هفت الی هشت سال گذشته مصرف بنزین در کشور ما روزانه به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است. باید افزایش ظرفیت تولید را مدنظر قرار دهیم تا مجبور به واردات بنزین از خارج از کشور که ارزبری بالایی دارد، نشویم. موضوع دیگری که باید سامان داده شود، قیمت پایین بنزین در داخل کشور است. باید راه حلی برای آن پیدا کنیم. پایین بودن قیمت بنزین در کشور ما موجب شده که مشکلات متعددی بروز کند. به طور مثال، ما شاهد وجود خودروهای تک سرنشین متعددی در سطح شهرها به ویژه در کلان شهرها هستیم. حتی برخی خانوادهها بیش از یک خودرو دارند و تمامی اینها به افزایش مصرف بنزین و ناترازی آن دامن میزند.
این نمایندهی مجلس خاطرنشان کرد: برای قاچاق سوخت و از جمله بنزین در کشورمان نیز باید تدابیری بیاندیشیم و به آن سامان دهیم. با توجه به اختلاف قیمتی که بنزین در کشور ما با سایر کشورها در جهان و منطقه دارد، انگیزهی لازم برای قاچاق آن توسط برخی افراد سودجو فراهم شده است که باید برای آن چاره اندیشی کنیم. واقعیت این است که در شرایط فعلی نمیتوانیم به افزایش قیمت بنزین بپردازیم، زیرا جامعه پذیرای آن نیست. اما میتوانیم با تمهیداتی به سمت بهینه سازی مصرف بنزین گام برداریم.
وی در ادامه در خصوص سیاستهای غیرقیمتی که وزارت نفت برای مقابله با ناترازی بنزین در پیش گرفته است، تصریح کرد: وزارت نفت، سیاستهای غیرقیمتی برای مقابله با ناترازی بنزین در پیش گرفته است و کاهش سهمیه آزاد کارت سوخت خودروهای شخصی به همین دلیل است که افزایش قیمتی نداشته باشیم و با سیاستهای غیرقیمتی به کنترل قاچاق بپردازیم. اعمال کنترلهای بیشتر بر سهمیهی کارت سوختهای جایگاه داران و همچنین مردم و کنترل جایگاههای سوخت در استانهای مرزی میتواند در حل و فصل موضوع قاچاق موثر باشد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان تأکید کرد: عدم مصرف بهینهی بنزین، استفاده از خودروهای پرمصرف، عدم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی به اندازهی کافی و عدم افزایش ظرفیت تولید در داخل کشور در بروز ناترازی بنزین موثر بوده است و حل هر کدام از این مسائل میتواند به حل و فصل مشکل کمک کند.