کد خبر:۱۰۳۸۲۱
يك کارشناس امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
عرفان سرخپوستی انسان را از توجه مستقیم به خدا باز میدارد
يك کارشناس امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در عرفان سرخپوستی به طبیعت توجه وافر شده و هدف عارف سرخپوست فنا شدن در نیروهای طبیعت است كه اين امر سبب عدم توجه مستقیم انسان به خدا میشود.
کامران سلطانینژاد در گفت وگو با خبرنگار «شبکه خبر دانشجو» در بیرجند، اظهار داشت: در عرفان سرخپوستی به طبیعت توجه وافر شده و هدف عارف سرخپوست فنا شدن در نیروهای طبیعت است كه اين امر سبب عدم توجه مستقیم انسان به خدا میشود.
وي افزود: در این تفکر که ثمره جدایی انسان از وحی است، انسان به طبیعت متوسل میشود و به همین خاطر خلا معنویت خود را در نیروهای طبیعی جستجو میکند.
کارشناس امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: انسان در این عرفان سعی دارد با طبیعت ارتباط برقرار کند تا بتواند از این طریق از نیروهای ناشناخته و مرموز استفاده کند.
سلطاني نژاد به آشنایی با اسرار طبیعت در این عرفان اشاره کرد و اظهار داشت: از دیگر اصول اعتباری این عرفان میتوان به اعتقاد به خدایان متعدد به خاطر وجود نیروهای طبیعی متعدد، پرستش ارواح نیاکان، عقیده به جاودانگی و جاندار کردن مظاهر طبیعی اشاره کرد.
وي گفت: این عرفان ابتدا در میان بومیان آمریکا وجود داشته است و آنان به خدایان ارواح در طبیعت اعتقاد داشتند و معتقد بودند که یک خدای برتر در آسمان وجود دارد که این خدا با نیروهای طبیعی و انسان زمینگیر از طریق واسطه یا پیامرسان ارتباط برقرار میکند.
کارشناس امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: وقتی دولت آمریکا بومیان آمریکا را به سبک زندگی آمریکایی و مدرن فرا خواند از این نوع زندگی جدید پرهیز کردند؛ چرا كه در عرفان سرخپوستی طبیعت نزد آنان زنده و دارای درک و شعور است.
سلطاني نژاد با بیان اینکه عرفان سرخ پوستی بر پایه جهانگرایی طبیعی که دارای شعور است، تعریف شده، اظهار داشت: انسانی که از خدا و تعالیم انبیا راستین الهی سرباز زده است به طبیعت مادی جان میبخشد و طی مراسم خاصی از طبیعت تشکر میکند؛ به طور مثال در فصل برداشت محصول، مناسک شکرگذاری خاصی برای تشکر از مادر زمین برپا میکند.
وي به قربانی کردن انسان برای تشکر از نعمات خدا در این عرفان اشاره کرد و گفت: معابد باقیمانده در بخشهایی از آمریکای جنوبی که از اقوام مایا و اینیکا است همه نشانگر جایگاههای مخصوص قربانی کردن انسانها است.
کارشناس امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: حتی در قبیله مایا برای جلوگیری از خشکسالی دختران جوان و زیبای خود را در چاه میانداختند تا از این طریق برای خدای خشکسالی قربانی کرده باشند.
سلطاني نژاد به حوزههای مختلف این عرفان از جمله بصیرت اشاره کرد و گفت: منظور از بصیرت در این عرفان، رسیدن به حقایق پنهان طبیعت است که عارف سرخپوست با ظرفیت یافتن، به بصیرت میرسد و منظور از ظرفیت یافتن نیز بالا بردن تواناییهای خود برای ارتباط برقرار کردن با طبیعت است.
وي اضافه کرد: بعد از ارتباط برقرار کردن با طبیعت، در مرحله بعد آنها را در اختیار میگیرد و اراده خود را در این نیروها ممزوج میکند و این فرق دیدن معمولی با نگاه کردن در عرفان سرخپوستی است که عارف سرخ پوست به جای نگاه کردن ساده به اشیا به دیدن حقایق باطنی آن تمایل پیدا میکند؛ هرچند در فرایند رسیدن به بصیرت، عارف به بیراهه کشیده میشود و برای دستیابی به بصیرت و شناخت دست به دامان تخیل و توهم می شود.
کارشناس امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فرد برای رسیدن به این توهم است که به سراغ مواد توهمزا میرود و اینگونه مصرف مواد مخدر در بین طرفداران این عرفان روز به روز در حال گسترش است؛ زیرا اعتیاد به مواد مخدر در این عرفان نهادینه شده است.
سلطاني نژاد به راه بصیرتیابی در عرفان سرخ پوستی اشاره کرد و گفت: عارف برای رسیدن به بصیرت خود را از هیچ چیز برتر نمیبیند و با این دیدگاه از ضربه زدن به طبیعت خودداری میکند؛ زیرا از نظر وي حیوانات و نباتات در طبیعت دارای جایگاه هستند و نابودی آنان ضربه زدن به مادر طبیعت است.
وي ادامه داد: عارف در مرحله دوم برای رهایی از متعلقات که جلوی رسیدن به نگرش باطنی و بصیرت را میگیرد باید از آنها دوری کند؛ چرا كه تعلقات سد راه رسیدن به توهم و رویا است و در مرحله سوم نیز عارف سرخپوست باید توانایی دستیابی به رویا را بدست آورد و آن را تجربه کند و این کار با استفاده از مواد روانگردان طبیعی که امروزه مواد روانگردان مصنوعی جایگزین آنها شده است، انجام میشود؛ به طور مثال مصرف مسکالین که از نوعی کاکتوس به دست میآید برای دستیابی به رویا در میان سرخپوستان آمریکایی رواج داشته است.
کارشناس امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به آثار بصیرت در این عرفان اشاره کرد و گفت: از جمله آثار بصیرت این است که برای عارف سرخپوست همه چیز برابر است و چون همه چیز ارزش یکسانی دارد، بین مرگ و زندگی، نور و ظلمت تفاوتی وجود ندارد، همچنین یک عارف سرخپوست خود را در دنیا تنها مییابد، چون این فرد با نیروهای طبیعی یکی شده است.
سلطاني نژاد تصريح كرد: مراتب رسیدن به عرفان سرخپوستی ابتدا کسب توانایی شکار نیروهای طبیعی با استفاده از شناخت عمیق، دوم تسلط بر نیروهای طبیعی است که به آن شکارچی گفته میشود، سوم به کارگیری نیروهای طبیعی که جنگجو اطلاق میشود و در مرحله آخر وحدت با نیروهای طبیعی است.
وي در پایان تاكيد کرد: به دلیل توزیع ارزان و فراوان کتب و CD هاي عرفان سرخ پوستی، اين عرفان نیز مانند دیگر عرفانها و فرقههای نوظهور به سرعت در حال گسترش در بین مردم بویژه دانشجویان است./انتهای پیام/
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.