به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز نشست خبری منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل و نقل وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم عبدالله توکلی؛ سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت: در هفت ماهه اول امسال ۲۳۹ هزار موتور سیکلت تولید شده که تا پایان سال به ۵۰۰ هزار عدد خواهد رسید. رشد ۷۶ درصدی عرضه در طرحهای فروش ایران خودرو را داریم و متناسب به افزایش تولید، در عرضه هم سیاستهایی را به کار گرفتیم. سامانه یکپارچه تخصیص خودرو باعث شد تا جلوی سوداگریها گرفته شود. عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده است و تمرکز ما بر استفاده از پلتفرم مشترک و افزایش هم افزایی است. ما یکی از دلایلی که شکنندگی تولید را در صنعت خودرو داریم، این است که توسعه محصولات با برند خودی توسط خودروساز شکل نمیگرفته است.
وی ادامه داد: ارزش افزوده در دنیا در حوزه طراحی محصولات اتفاق میافتد. برنامه توسعه محصولات را خواهیم داشت و در حوزه تامین اتوبوس همکاری خوبی با شهرداری بوده تا برخی اتوبوسهای کشور با تمام قوا کار کنند و نقطه تمرکز اصلی، پاسخ به نیازهای بازار از طریق تولید داخل خواهد بود. صنعت خودروی کشور ما در دوره گذار است. در مدتی که تولید ما آسیب دیده بود، تقاضا برای خرید انباشته شده بود که این مسئله به سرمایه گذاری شدن خودرو دامن میزند. در کنار افزایش تولید، لازم بود تا نسبت به عرضه هم شفاف سازی شود.
توکلی افزود: در سال گذشته خودروساز عرضه خودش را به صورت قطره چکانی انجام میداد. مثلا ایرانخودرو به ازای ۲۰ هزار خودرو، قرعه کشی میگذاشت و سوداگران نیز هجوم میآوردند. ۲ هفته بعد سایپا قرعه کشی را میگذاشت و ۵ هزار خودرو عرضه میکرد و همان افرادی که برای ثبت نام ایرانخودرو اقدام کرده بودند، به دنبال برنده شدن در سایپا بودند و شانس خرید خودرو برای مصرف کنند کم بود.
این مسئول در پایان سخنان خود با اشاره به موفقیت وزارت صمت در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو گفت: در سامانه تخصیص خودرو ۱۷۰ هزار خودرو عرضه شد و کسی که در ایرانخودرو ثبت نام میکند، نمیتواند محصولات سایپا را ثبت نام کند و همین مسئله موجب شد تا شاهین و کوییک از روند قرعه کشی خارج شود. این سامانه به این دلیل ایجاد شد تا قرعه کشی یکپارچه انجام شود.
در ادامه مراسم، منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت بیان کرد: در مورد بحث واردات با تلاش بسیار زیادی که از بهمن ماه شروع شد، ما بر مبنای آن آیین نامه فرایندهای اجرایی را طی کردیم و مجلس چند ایراد را وارد کرد و الان وارد فرایند اجرای کار شده ایم تا بحث واردات با توجه به تنوع خودروهای مختلف اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: ۳۸۰ درخواست برای واردات خودرو درخواست داده شد و یک سری مدارکی را باید عرضه میکردند که چه خودروها و با چه قیمتی میخواستند وارد کنند. با توجه به اینکه در آیین نامه هم الویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو بود که تا الان حدود ۱۰ مجموعه اطلاعات خود را در جهت واردات فرستاده اند. خودروهایی که قرار است وارد شوند، صرفا چینی نیست و کرهای و ژاپنی هم خواهد بود. یک دوره در وزارت صمت قائدهای گذاشته شد تا هر خودروساز به سوی یک برند برود که در طول یک سال گذشته این قائده بهم خورد.
منطقی مطرح کرد: قائده این است شرکتهایی که از یک مجموعه خودرو آورده اند، ضریب خودکفایی را افزایش دهند و بالای ۵۰ درصد خودکفا شوند. اگر ما بتوانیم هر برند را با یک خودروساز لینک کنیم، قدرت چانه زنی خودروساز بالاتر میرود. فرایند اصلی را روی خودروی اقتصادی گذاشتیم تا در داخل تولید شود. تعریف خودروی اقتصادی این است که قیمت تمام شده آن در محدوده ۶۰۰۰ دلار باشد و مدرن هم باشد. خودروی اقتصادی هم که دنبالش هستیم، هم ارزان قیمت است و هم مدرن است.
وی افزود: با توجه به تغییرات قیمتی سعی داریم خودروهای ۶۰۰۰ دلاری وارد کنیم. ۹ تا از استانداردهای ۸۵ گانه را به خاطر تحریمها لغو کردند. جلسههایی را با شروع دولت گذاشتیم و در طرحی که قرار است در آبان ماه منتشر شود، تعدادی از استانداردهای حذف شده، اضافه میشود. تولید خودروی تجاری از سالی ۵۰ هزار عدد عبور خواهد کرد.
منطقی در پایان سخنان خود اطهار داشت: ما گفتیم با توجه به اینکه خودروسازهای ما نمیتوانند نیازها تجاری را برطرف کنند، بخشی از آن را به صورت خودروهای کامل وارد میکنیم. ما در واردات بسیار سختگیری میکنیم و اگر واردکننده قرارداد داخلی نداشته باشد، واردات انجام نمیشود. با توجه به فرصت پیش آمده در بازار روسیه، خودروسازها ۲ برنامه ریزی دارند، اول اینکه محصولات کامل را بدهند و تولید مشترک تندر ۹۰ هم در برنامه ماست. ما در بخش خودرو سواری، ریلی و… برنامههای جامعی داریم. در پنج دهه در خودروسازی بودیم. بخشی از فرایندها را در این مسیر درست حرکت کردیم.