محسن ناصری؛ دبیرکل انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به تلاشها و سخت کوشی پرسنل خدوم و متخصص الکترونیک هواپیمایی در شرکت فرودگاههای و ناوبری هوایی ایران و سایر فرودگاههای کشور اظهار کرد: متخصصان الکترونیک هواپیما یکی از مهمترین حلقههای زنجیره ایمنی هوانوردی هستند.
وی افزود: این متخصصان مسئولیت زیر ساختهای هوانوردی اهم از ارتباطی و ناوبری و نظارتی (راداری) و تجهیزات بازرسی و ایمنی را به عهده دارند.
به گفته ناصری، نصب و راه اندازی، نگهداری سامانههای یادشده و در بعضی مواقع ساخت و طراحی جزو وظایف اصلی این متخصصان محسوب میشود.
دبیرکل انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی با اشاره به روند تلاشهای شبانه روزی این متخصصان تصریح کرد: یک هواپیما از لحظه شروع عملیات پرواز تا نقطه اوج توسط سامانههای ارتباطی و اتوماسیون راداری رصد میشود و اطلاعات آن دایم در حال پردازش است و این روند تا لحظه فرود و رفتن به محل پارک هواپیما ادامه دارد که این صحت، پایداری و تداوم اطلاعات، وابسته به دانش و تخصص پرسنل ATSEP میباشد.
وی افزود: متخصصان با علم و دانش خود در برابر تحریمهای ظالمانه ایستاده اند و با تمام توان سامانههای ارتباطی و ناوبری و نظارتی (راداری) و تجهیزات بازرسی و ایمنی را در سراسر کشور فعال نگه داشته اند تا پروازهایی ایمن و راحت در آسمان ایران انجام شود که بی شک از این بستر ایمن و پایدار، پروازهای عبوری هم منتفع شده و استفاده بهینه میکنند.
ناصری با بیان اینکه پایداری در ارایه سرویسهای هوانوردی مرهون ایثار و تلاش متخصصان الکترونیک هواپیمایی میباشد، گفت: این متخصصان گمنام و بی ادعا، بدون هیچ چشم داشتی درسراسر ایران در حال فعالیت هستندتا زنجیره ایمنی هوانوردی مستحکم باقی بماند.
دبیرکل انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی با یادآوری شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» گفت:متخصصان الکترونیک هواپیمایی علی رغم مسئولیتی که در اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دارند بدون هیچ توقعی با شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها همکاری لازم را انجام داده اند و نگرش هوانوردی مبتنی براستاندارهای هوانوردی بین المللی را در رویکردآنها نهادینه کرده اند تا آن شرکتها و موسسات دانش بنیان محصولات خودر را در راستای ایمنی هوانوردی به مرحله تولید برسانند.
وی به فعالیتهای انجمن متبوع خود اشاره کرد و گفت: انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی ایران در راستای دفاع از حقوق صنفی و پشتیبانی از پرسنل ATSEP و معرفی این تخصص و متخصصان آن به جامعه شکل گرفته و بیشتر اعضا آنرا شاغلین در اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تشکیل میدهند.
ناصری با بیان اینکه انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی با مجامع بین المللی و بویژه انجمن بین المللی الکترونیک هواپیمایی جهانی ارتباط دارد، گفت: تاکنون نمایندگان ما در چندین اجلاس جهانی شرکت کرده اند و با ارائه مقاله و شرکت در گار گروههای عملی وعلمی راه کارهایی به منظور استفاده بهینه از سامانههای هوانوردی را با توجه به تجربه و توان علمی متخصصان ارائه کرده اند که مورد توجه خاصی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: این تبادل اطلاعات و انتقال تجربه برای متخصصان ما هم دست آوردهایی را به ارمغان آورده، بطوریکه حدود دوسال مدیریت ایمنی آسیا پسفیک این انجمن به عهده یکی از اعضا هیت مدیره انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی ایران بود.
دبیر کل انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی اظهار کرد: انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی با استفاده از این ظرفیتها و توان متخصصان داخلی توانسته است در سطح بین المللی کشور ایران را با توجه به تمام مشکلاتی که برایش ایجاد کرده اند بعنوان یک بازوی پیشرو معرفی کند.
ناصری تصریح کرد: انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی در داخل هم با توجه تجربه و توانی که دارد در نوشتن آیین نامه و قوانین هوانوردی به سازمان هواپیمایی کشوری و مجلس شورای اسلامی مشورتهای ویژهای ارایه کرده است.
وی روز ۱۲ نوامبر ۲۱ آبان ماه روز جهانی ATSEP (air traffic safety electronic personnel) را به متخصصان الکترونیک هواپیمایی ایران در سراسر کشور تبریک گفت و اظهار کرد: این روز یاد آور تلاشها و سخت کوشی پرسنل خدوم و متخصص الکترونیک هواپیمایی در شرکت فرودگاههای و ناوبری هوایی ایران و سایر فرودگاههای ایران میباشد و همه باید قدردان زحمات و تلاشهای شبانه روزی این ایثارگران باشند.