کد خبر:۱۰۴۶۶۴۲
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش:

کاهش شدید ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، جفا بود / معلمان پژوهشگر معرفی می‌شوند

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از مشارکت ۵۰ هزار معلم پژوهشگر در برنامه روز پژوهش خبر داد و گفت که از این میان ۲۱ نفر برگزیده انتخاب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش اظهارداشت: پژوهش، مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن آموزش است، همچنان که در مبانی دینی و سیره معصومین چیزی مهم‌تر از پژوهش نمی‌بینیم.

وی افزود: پژوهش رکن اساسی و مایه بقای علم است و موجب رشد آموزش تحقیقی می‌شود، در واقع تحقیق ریشه است و هرچه به ریشه برسیم شاخه‌ها پربارتر می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: امکان ندارد بدون گذر از مسیر علم و پژوهش کشوری ادعای پیشرفت کند. سند تحول بنیادین به عنوان مهمترین مطالبه رهبری به عنوان راهکاری برای ایجاد تحولات اساسی ۱۳۱ راهکار دارد که ۱۱ راهکار آن مستقیم و ۲۵راهکار غیر مستقیم به پژوهشگاه بازمی‌گردد.

وی یادآور شد: ۶ زیرنظام برای سند ایجاد که برای تحقق آن هم ۳۸ برنامه طراحی شده که در این راستا اقدامات اساسی هم مطرح شده است.

محبی با بیان اینکه براساس مصوبات شورای عالی در مدارس باید پژوهش صورت گیرد، اضافه کرد: اگر قرار باشد تحولی رخ دهد، باید از مدرسه آغاز شود، برنامه درسی باید پژوهش محور باشد تا دانش آموز خلاق و توانمندی پرورش یابد.

وی افزود: پرورش معلم پژوهشگر هم باید در دستور کار باشد، یعنی صلاحیت حرفه‌ای خود را به روز و آماده کند، معلم پژوهشگر دانش آموز را پرسشگر و با تفکر تفکر منطقی و نقاد و دارای توانایی حل مسئله بار می‌آورد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: برای سنجش تحقق سند تحول، با شاخص و سنجه کمی باید عدد و رقم ارائه شود، این سند در هفت فصل تنظیم شده که تفاوت جدی بر این وجود دارد، این سند علاوه بر تحلیل محیط، تحلیل ذی نفعان درون و برون آموزش و پرورش را هم مورد تحلیل قرار داده است.

محبی با بیان اینکه در سند برنامه شفاف، روشن و دقیق تبیین شده است، تاکید کرد: توسعه فرهنگ پژوهش اهمیت بسیاری دارد که ذیل همین برنامه فرهنگ گنجانده شده است، موضوع دیگر پاسخگویی به نیاز‌های عام سازمان پژوهش یعنی آینده پژوهی هم در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه چرا ما مجبور می‌شویم برویم مصوبه بگیریم تا از معلمان بازنشسته استفاده کنیم؟ گفت:، چون ۱۰ سال قبل فکری برای امسال نکردند. ما از الان باید برای سال‌های آینده برنامه راهبردی داشته باشیم تا مساله کمبود معلم را حل کنیم.

اگر برنامه راهبری داشته باشیم از حق التدریس‌ها باید برای موارد بسیار استثنایی استفاده کنیم. حق التدریس را باید از معلمان رسمی موجود استفاده کرد. کاهش شدید ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، جفا بود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار