به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ محمدرضا شیخبهایی، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ در مورد وضعیت سرقت از معابر بزرگراهی شهر تهران گفت: سرقتها از شریانهای بزرگراهی تهران را دستهبندی کردیم که در حوزه تابلوهای سطح بزرگراهها به دلیل آنکه جنس این تابلوها عمدتا آلومینیومی است هنوز شاهد بروز سرقت در این حوزه هستیم. بر اساس برنامهریزیهای انجام شده باید جنس این تابلوها تغییر کند و به جای آلومینیوم از آهن استفاده کنیم. در جاهایی که جنس تابلوها تغییر کرده است میزان سرقتها یا به شدت کاهش یافته و یا به صفر رسیده است.
وی با بیان اینکه در نظر داریم در یک برنامه زمانبندی جنس تمامی تابلوهای راهنمایی و آگاهیرسان سطح بزرگراهها را از آلومینیومی به آهنی تغییر دهیم و این فرآیند آغاز شده است اظهار کرد: تابلوهای آلومینیومی تعداد جوش کمتر و استحکام کمتری نسبت به تابلوهای آهنی دارند و بر همین اساس در نظر داریم که در راستای پیشگیری از وقوع سرقت جنس این تابلوها را به آهنی تغییر دهیم چرا که در تابلوهای آهنی هم جنس فلز سختتر است و هم به دلیل تعداد زیادی جوش و اتصالاتی که دارد از ضریب ایمنی بالاتری در مواجهه با سارقان برخوردار است.
شیخبهایی با بیان اینکه بخشی از سرقتها در بزرگراهها مربوط به دیوارهای صوتی بود ادامه داد: در مورد دیوارهای صوتی اقدامات خوبی انجام دادهایم، بهگونهای که بعد از تغییر روش مرمت این دیوارهای صوتی شاهد به صفر رسیدن سرقت از این دیوارهها بودیم و رضایت مردم در این حوزه بسیار افزایش یافته است. دیگر پیامهای این حوزه مربوط به انتقاد از نبود یا سرقت دیوارها نیست، بلکه خواهان افزایش این دیوارهها هستند.
وی همچنین در این باره اضافه کرد:در مورد کاهش سرقت دیوارهای صوتی نیز در مرمتها جنس دیوارهها را تغییر داده و تعداد جوش و اتصالات آن را افزایش دادیم و بر همین اساس شاهد کاهش شدید سرقت دیوار صوتی هستیم. بگونهای که میتوانیم بگوییم در برخی مسیرها این نوع سرقت به صفر رسیده است.
معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هنوز در مورد تجهیزات ترافیکی همچون گاردریل شاهد سرقت هستیم گفت: هنوز هم گاردریلها در سطح بزرگراهها به سرقت میرود، اما در نظر داریم که در حوزه نگهداشت این گاردریلها که بر عهده معاونت حمل و نقل منابع است تغییراتی ایجاد کنیم. بر همین اساس پیشنهاد دادیم که پیمانکار نصب و تجهیز گاردریلها مسئولیت نگهداری و حفاظت از گاردریلهایش را بر عهده بگیرد. نامه این پیشنهاد آماده شده و به زودی به مناطق ابلاغ خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا به جای گاردریل که مورد علاقه سارقان است از نیوجرسی استفاده نمیکنید گفت: اساسا ذات نیوجرسی المان شهری نیست و آن را بیشتر میتوان در رفیوژهای میانی در بزرگراهها و یا مسیرهای دو طرفه استفاده کرد. اگر قرار باشد به جای گاردریل از نیوجرسی استفاده کنیم شهر پر از المان بتنی میشود و منظر شهر را مخدوش میکند.
شیخبهایی اضافه کرد: البته در بزرگراهایی که نقاط پرتگاهی همچون کانال دارند ایمنسازی با نیوجرسی انجام میشود و با توجه به موقعیت بزرگراهها از نیوجرسی استفاده میشود. به عنوان مثال رفیوژ میانی بزرگراه شهید هاشمی به طور کامل برداشته شده و تا بهشتزهرا (س) به طور کامل به جای گاردریل از نیوجرسی استفاده کردهایم.
معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در مورد ارزش ریالی سرقتهای انجام شده در بزرگراهها اظهار کرد: هنوز ارزش ریالی سرقتها احصا نشده است.