به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مسعود درستی با بیان اینکه گسترش متروی تهران اثرات اقتصادی و زیستمحیطی قابلتوجهی برای پایتختنشینان دارد افزود: در ۷ ماه ابتدایی سال، استفاده از این حملونقل پاک باعث شد تا ۱۴۱ میلیون لیتر در مصرف بنزین، ۲۶ میلیون لیتر در مصرف گازوئیل و ۶۷ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفهجویی شود.
وی با اشاره به فواید اقتصادی مترو در مصرف سوخت گفت: در اثر بهرهبرداری از خطوط متروی تهران در این بازه زمانی، میزان ۲۴ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال صرفهجوییهای صورت پذیرفته است.
درستی افزود: این رقم به جز احتساب هزینههای شهری و هزینههای صرفهجویی شده در اتلاف وقت مسافران، صرفهجویی در هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا، صرفهجویی در هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها، صرفهجویی در هزینه خسارات تصادفات و صرفهجویی در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری بهدستآمده است.
وی با بیان اینکه نظرسنجی از مسافران نشان میدهد که هر بار استفاده از مترو به طور میانگین حدود ۳۰ دقیقه در زمان آنها صرفهجویی میکند خاطرنشان کرد: ترافیک این روزها به یکی از معضلات کلانشهر تهران تبدیل شده است که ساعت بسیاری از عمر شهروندان را تلف میکند، این در حالی است که همین خطوط فعال مترو توانستهاند در وقت مسافران صرفهجویی قابلملاحظهای ایجاد کنند و مسلماً با حمایت دولت در خصوص گسترش خطوط، تعمیر و نگهداری تجهیزات ناوگان مترو میتوان این میزان را ارتقا داد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه بخش زیادی از شبکه متروی تهران در طول دو دهه بهرهبرداری مستهلک شده و برای ادامه خدماترسانی مناسب نیازمند رسیدگی جدی است افزود: تأمین نشدن قطعات و بودجه موردنیاز باعث شده تا تعمیرات اساسی قطارها با تعویق روبرو شود جدا از اورهال قطارها، کمبود واگن، فرسودگی سایر قطعات و ابنیه هم باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند با تلاشهای صورتگرفته در ماههای اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده؛ اما قطعاً پرداخت بخشی از معوقات مترو میتواند کیفیت خدمترسانی به شهروندان را بهبود بخشد.