به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی چمران، در گفتوگوی تلویزیونی خود با برنامه تهران ۲۰ گفت: با یکی از دوستان رسانهای صحبتی داشتیم و در آنجا گفتیم ما در مدیریت شهری به آب و آتش میزنیم تا به هر نحوی آب و هوای تهران بهتر شود و یکی از کارها که در شورای شهر به فکرمان آمد تا انجام دهیم نامهای بود که به شخص رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه نوشته شد و در آن نامه ذکر شد چه آسیبهایی با هوای آلوده به تهران در حال زده شدن است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: بیشترین علت آلودگی هوای تهران منابع متحرک است و بهترین کاری که میتوان کرد این است که کیفیت موتورهای متحرک (منابع متحرک) را از نظر کیفیت سوخت و ساخت افزایش دهیم.
چمران ادامه داد: به عنوان مثال اگر سوخت منابع متحرک گازوئیل و یا گاز است، اینها را به سمت برقی شدن ببریم که این اقدام در برنامه ما قرار دارد و وزارت کشور نیر موافقت خود را اعلام کرده است که در ابتدا کار سفارش آن انجام و سپس در کشور ساخته شود.
وی بیان کرد: یکی از دلایل آلودگی هوا کیفیت سوخت است که باید استاندارد باشد و در این زمینه استاندارد یورو ۵ را اعلام میکنند، زیرا حدس من این است استاندارد یورو ۶ به دلیل برهم خوردن برنامه پالایشگاه حذف شده است و در یکی دیگر از موارد برخی اقدامها در استانداردها نمیگنجد که به عنوان مثل میتوان به تردد کامیونها با گازوئیل در تهران اشاره کرد که بالای هزار ppm از بعد گوگرد آلایندگی ایجاد میکند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان این مطلب که موضوع دیگر در بحث آلودگی هوا تردد اتوبوسها و اتومبیلهای شخصی است، افزود: مهمترین وسیله پاک حمل و نقلی مترو است، اما کم بودن واگنها و خراب شدن تعدادی از آن موجب شده است حداقل با کمبود هزار دستگاه واگن مواجه باشیم و در کنار آن نیز باید حدود ۴۰۰ دستگاه واگن نیز بازسازی شود.
چمران ادامه داد: یکی دیگر از موارد نیز اتوبوس است که آمارها نشان میدهد آمار تعداد اتوبوسها از سال ۹۶ (حدود ۵ هزار دستگاه) به هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس رسیده است که در این دوره با اقدامهای انجام شده تعداد اتوبوسها به ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسیده است که باز برای مسافران کافی نیست.
وی با بیان این مطلب که برآورد انجام شده نشان میدهد ۲۰ درصد آلودگی هوا برای موتورسیکلتها است که آنها میتواند برقی شود و نیاز امروز برای تأمین واگن مترو بالغ بر هزار دستگاه است، تاکید کرد: قراردادی بسته شد تا حدود ۶۰۰ واگن از چین خریداری شود که با تلاش فراوان این قرارداد بعد از مدتی دوباره در دستور قرار گرفت که در آن دولت باید ۱۵ درصد مبلغ را بپردازد تا کار آغاز شود.
چمران ادامه داد: کار تولید واگن آغاز شود حدود ۱/۵ سال بعد میتوانیم اولین واگنهای خود را تحویل بگیریم و تصور من این است این هزینه در بودجه سال ۱۴۰۲ دولت پیش بینی نشده است و قرار است از منبع نفت این عدد تأمین شود.
وی بیان کرد: قرارداد ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن در داخل کشور نیز بسته شده است که این قرارداد نیز حداقل ۱۵ ماه زمان میبرد تا به دست ما برسد.
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که بیش از ۴۰۰ واگن مترو در تهران داریم که باید کار اورهال انجام شود، گفت: بعد از بازسازی، این تعداد (۴۰۰ واگن) به حدود ۱۲۰۰ واگن موجود اضافه میشود که میتواند در جا به جایی مسافر به ما کمک کند.
چمران با اشاره به تجربیات کلانشهرهای جهان در مدیریت مشکلات و معضلات شهری ادامه داد: برای هر معضل میتوان راه حل مناسب پیدا کرد و باید بدانیم اصلاح امور کار یک سازمان و چند سازمان نیست و در این مسیر همه سازمانها در کنار مردم باید پای کار باشند تا معضل آلودگی هوا حل شود.
وی در تشریح آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت بیان کرد: بازسازی ۵۱۴ دستگاه اتوبوس که امروز در خطوط فعال است، انجام شده و حدود ۱۶۰ اتوبوس نو نیز در این دوره از مدیریت شهری به ناوگان اضافه شد، اما مشکل ما این است که اتوبوس را باید از داخل کشور تهیه کنیم و این در حالی است که حداقل ۵ سال کارخانه ساخت اتوبوس داخلی به دلیل نبود تقاضا خوابیده است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: به همین دلیل کارخانهها خط تولید خود را تغییر دادند و امروز اگر بخواهند آن خط تولید را مجدد راه اندازی کنند به دلیل زمان بر بودن تولید تحویل اتوبوس ساخت داخل تا ۱۴ ماه زمان میبرد.
چمران با اشاره به طرح جامع ترافیک تهران که در آن نیاز پایتخت به اتوبوس ۹ هزار دستگاه است، تاکید کرد: تأمین ۴ هزار دستگاه اتوبوس برای پایتخت نیاز حداقلی است که بیان شده است.
وی بیان کرد: پس از پایان فعالیت شورای اسلامی شهر تهران در دور چهارم، ۵ هزار دستگاه اتوبوس به مدیریت دوره پنجم تحویل داده شد و در دوره ششم شورای شهر اتوبوسهای در حال فعالیت در خطوط به هزار و ۸۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت طرح واردات اتوبوس از خارج از کشور افزود: اتوبوس وارداتی هنوز وارد نشده است و این در حالی است که شرکتهای خودروساز داخلی اعلام آمادگی کردند که نیاز شما را تأمین میکنیم، اما با توجه به زمان بر بودن تحویل اتوبوسها این اقدام منطقی نیست.
چمران با بیان این مطلب که از قرارداد ساخت ۲ هزار دستگاه اتوبوسی که با خودروسازان داخلی منعقد شده تنها ۳۰۰ دستگاه تحویل میشود، ادامه داد: قرار بر این شد به مرور زمان اتوبوسهای تولیدی تحویل داده شود، اما یکی از خودروسازها اعلام کرد در کوتاه مدت ۲۰۰ دستگاه و دیگری نیز اعلام کرد ۱۰۰ دستگاه تحویل میدهند.
وی بیان کرد: یک اتوبوس وارداتی تک کابین نزدیک به ۸ میلیارد و اتوبوس دو کابین ۱۲ میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه دارد که میتوان اتوبوسهای ک ار کرده را با قیمت کمتر خریداری و وارد کنیم.