تأکید معاون آموزشی دانشگاه بر توسعه و ایجاد میان رشتهایهای جدید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اسداله کردنائیج در گفتگویی، درباره طرح تحول آموزشی این دانشگاه که براساس تاکید معاونت آموزش وزارت علوم دانشگاهها ملزم به تدوین و ارائه پیش نویس آن هستند، اظهار داشت: در دانشگاه تربیت مدرس در ۲ دوره طرح تحول نوشته شده است، ماموریت اولیه دانشگاه، تربیت مدرس و اساتید است، اما در بازنگری و بازتعریف طرح تحول در سال ۸۶، ماموریتهای دانشگاه بازتعریف شد و در کنار ماموریت اصلی یعنی تربیت مدرس، تربیت محقق، تربیت پژوهشگر و تربیت کارآفرین نیز اضافه شد.
معاون آموزشی دانشگاه افزود: برنامههای طرح تحول ۵ ساله دوم دانشگاه نیز با همین رویکرد نوشته شده و در حال حاضر با توجه نقطه نظرات معاون آموزشی وزیر علوم، برنامه تحول دانشگاه با تغییرات اندک در دستور کار قرار گرفته است و کار را پیش میبریم.
وی ادامه داد: بنابراین معاونت آموزشی دانشگاه، با توجه به سرعت بالای تغییرات در کلان روندهای جهانی آموزش دانشگاهی و براساس مفاد برنامه دولت سیزدهم در بخش آموزش عالی و نیز برنامه راهبردی دانشگاه و شرایط و مقتضیات خاص محیطی برای تحول در مأموریت ها، وظایف و کارویژههای خود به چندین راهبرد توجه ویژهای دارد که یکی از آنها توسعه و ایجاد رشتههای جدید میان رشتهای است. به طور مثال در چند سال اخیر یک دانشکده فناوریهای برتر در دانشگاه راه اندازی شده و تخصصهایی که دانشکدهها به آن نیاز دارند، در قالب یک میان رشتهای در این دانشکده تعریف میشود.
کردنائیج توسعه کارآفرینی در همه ابعاد آموزش از جمله برنامههای درسی، مهارتهای دانشجویان و بالندگی استادان و دانش آموختگان را یکی دیگر از برنامههای تحولی عنوان کرد و گفت: توسعه آموزش ترکیبی (Blended Learning) با تأکید بر ارتقای کیفیت آموزشهای غیر حضوری در شرایط خاص نیز در دستور کار معاونت آموزشی قرار دارد.
وی اصلاح فرایندهای حکمرانی و تصمیم گیریهای کلان آموزش را مورد تاکید قرار داد و گفت: همپایی با کلان روندهای جهانی آموزش با تکیه بر مقتضیات و مزیتهای بومی، پایش مستمر تحولات جهانی و ملی آموزش و ترسیم سناریوهای آینده برای رویارویی با چالشهای جهانی، بازنگری محتوای برنامههای درسی براساس آخرین تحولات، تخصص و مفاد اسناد بالادستی و بیانیهها و راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری را از دیگر راهبردهای این معاونت براساس طرح تحول به شمار میرود.
وی ضمن تاکید بر اینکه توسعه برنامههای اقتصادی آموزش و به تبع آن سرمایه گذاری بیشتر در قالب برنامههای آموزشی و توسعه همکاریهای بین دانشگاهی (ملی و فراملی) در دستور کار معاونت قرار دارد، گفت: هر یک از راهبردهای مذکور در قالب برنامههای اقدام و عمل مربوط اجرایی خواهند شد و این معاونت بصورت مستمر نتایج و میزان پیشرفت امور را رصد و پایش میکند.