به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، محمد شعاعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان در خصوص برنامههای دولت برای کاهش تصادفات جادهای در محورهای مواصلاتی استان زنجان، اظهار کرد: بحث تصادفات جادهای، معضلی است که در همه جوامع وجود دارد که بعضا اجتنابناپذیر است و به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمی و روحی و روانی بر افراد اهمیت دارد.
شعاعی با اشاره به بررسی تخصصی دلایل تصادفات (درون و برونشهری) در کمیسیونها و شوراهای تخصصی استانی و کشوری با هدف کاهش میزان تصادفات، تصریح کرد: بحث ارتقای ایمنی محورها و شناسایی و رفع نقاط حادثهخیز و مسائل مربوط به امدادرسانی در اسرع وقت و وسائط نقلیه از جمله مواردی است که از سوی متخصصان، صاحبنظران و کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به رصد دائمی و منظم آمارهای مربوط به تصادفات در کمیسیون ایمنی راههای استان زنجان اضافه کرد: عوامل و علل تصادفات در کمیسیونهای مربوطه بررسی و مطالعات نیز بر اساس آمارهای استخراجی انجام میشود که بخشی از اقدامات مربوطه به کاهش تصادفات قطعا به دستگاههای خدماترسان از جمله هلال احمر، پلیس راهور، اورژانس برمیگردد چرا که تسریع در امدادرسانی و حضور در صحنه تصادفات و رهاسازی مصدومان در کاهش فوتیها نقش بسزایی دارد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در محور «قرهپشتلو» نیز ابراز کرد: این مسیر سالیان سال است که «محور فرعی» محسوب میشود. تلاش ما این است که مجوز ماده ۲۳ را اخذ (تبدیل مسیر به محور اصلی) کرده تا بتوانیم با اجرای پروژههای عملیاتی، نقاط حادثهخیز محور را کاهش دهیم.
شعاعی همچنین عنوان کرد: از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری و در نظر گرفتن اعتبار از سوی استاندار (محل اختیارات استاندار) اقداماتی در خصوص روشنایی تقاطع پرحادثه انجام و بخشی از عملیات اجرایی در شانه خاکی جاده در حال احداث و تکمیل است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه محورهای «زنجان - بیجار» و «زنجان - دندی» جزو پروژههای در حال انجام شرکت ملی ساخت راهها است، اضافه کرد: ۷۶ کیلومتر از محور زنجان- بیجار در داخل استان قرار گرفته که ۳۶ کیلومتر آن تا زرینآباد ۴ بانده شده و ۱۵ کیلومتر بعد از زرینآباد تا سه راهی سعیدآباد در دست پیمان بوده و ۲۰ کیلومتر آن نیز تقریبا دست نخورده مانده است. برآورد اولیه ما این است که نزدیک ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل، اعتبار نیاز است.
این مسئول در مورد اقدامات صورت گرفته در محور زنجان - دندی نیز گفت: ۱۲۴ کیلومتری که از زنجان تا بعد از دندی (تا مرز با استان آذربایجان غربی) ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در حقیقت در این محور، اقدامات اجرایی در ۲۰ کیلومتر انجام شده، ۵۰ کیلومتر در دست پیمان بوده و در ۵۰ کیلومتر باقی مانده نیز اقدامی صورت نگرفته است.
شعاعی در ادامه با توجه به اتصال مسیر زنجان- دندی به معدن سرب و روی انگوران و به تبع آن ترافیک ماشینآلات سنگین که سبب شده آمار تصادفات در این محور بالا باشد، عنوان کرد: مقرر شده تا بخشی از ارتقای ایمنی مسیر از محل توسعه معادن انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه برای ارتقای ایمنی مسیر زنجان - دندی نیازمند یک هزار میلیارد تومان هستیم، ادامه داد: در تلاش هستیم منابع تامین اعتبار موردنیاز را از محل مولدسازی یا تهاتر با نفت یا زمین تامین کنیم.