به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، آیتالله سید احمد علمالهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در اجلاس سراسری معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی آزاد کشور که با حضور جمعی از اساتید و مدیران فرهنگی دانشگاههای کشور در محل تالار همایشهای هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار داشت: جریان فرهنگ جوانان مبتنی بر عرصه دانشگاهی، یک فرصت کمنظیر برای فرهنگسازی است که نه در مقام عنوان و شعار بلکه در عرصه عمل میتواند خیرات و برکات بسیاری داشته باشد.
علم الهدی افزود: در جریان فتح یمن، وقتی لشکر اسلام آماده شد تا حرکت خود را به سمت این سرزمین آغاز کند. در آن زمان همه میدانستند که فتح یمن، مأموریت بزرگ اسلام است، زیرا در جنوب سرزمین عربستان قرار داشت و با قبایل دلاور و البته اهل فضلی که داشت، فتح این سرزمین، مسئله بسیار دشواری به حساب میآمد، اما در لحظه آغاز حرکت لشکر، وجود اقدس نبی مکرم اسلام (ص) به امیرمؤمنان (ع) توصیه کرد که پیش از شمشیر، از ابزار کتاب و منطق استفاده کند و بر همین اساس، سرزمین یمن بدون کوچکترین مشکلی فتح شد.
مدیریت موجها و اوجها، منطق اثرگذاری فرهنگی در دانشگاه
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به جزئیات فضا و اقتضائات مدیریت فرهنگی دانشگاهها خاطرنشان کرد: نوجوانی که در برههای از زندگی خود در همه شئون زندگی، وابسته به پدر و مادر است، در فضای دانشگاه به بلوغی میرسد که با روحیه خودباوری از همه وابستهها بیزار میشود و از هیچکس حرفشنوی ندارد مگر اینکه احساسات و تمایلاتش، او را به سمتی سوق بدهد.
وی ادامه داد: نوجوانی که در آستانه ایام جوانی وارد دانشگاه میشود، یک شخصیت چشم و گوش بسته است که هنوز شخصیت اجتماعی او شکل نگرفته و بر همین اساس، بسیار رغبت دارد که در جریانهای مختلف نقشآفرینی کند. اینجاست که اهمیت جایگاه اساتید محرز میشود؛ یعنی کسانی که میتواند موجآفرین باشند و جوسازی کنند و به این ترتیب، دانشجویان جوان را با خود همراه کنند.
امامجمعه مشهد تصریح کرد: در عرصه فرهنگ، هیچ نیازی وجود ندارد که اساتید، تحت کنترل دانشگاه باشند، زیرا اگر موج و اوج فضای دانشگاه مدیریت شود، ثمره آن ایجاد یک فضای علمی پرشور و البته آزاد است که توان علمی و بصیرت سیاسی دانشجویان را همواره در اوج آمادگی حفظ میکند.
آیتالله علمالهدی با اشاره به این نکته که «محیط دانشگاه، محیط زور و تحمیل نیست»، گفت: دانشگاه نیز همچون حوزههای علمیه، محل تضارب آراء است و درصورتیکه قرار باشد موضوعی در آن به یک امر و دستور تکلیف شده تبدیل شود، بلافاصله نرخ رشد آن متوقف میشود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه امور آموزشی باید اقتدار و تحکم داشت و برنامهها در کمال صلابت تنظیم شوند، اما فرهنگ برخلاف مسائل آموزشی، مقولهای نیست که به بیان رهبر معظم انقلاب بتوان با فشار در آن تأثیرگذاری ایجاد کرد. این عرصه به نام مدیریت فرهنگی نامگذاری شده است؛ به این معنا که فراتر از مدیریت دینی یا اخلاقی، در مقام فرهنگسازی بر بیاید. اگر مدیریت فرهنگی در دانشگاه، اینگونه ارزشگذاری کند که بیاخلاقی، بیحجابی و تخریب باورهای اعتقادی بهعنوان یک ضدارزش محسوب شود، دانشجوی ما آگاه میشود که حتی اگر اصرار بر بیاخلاقی دارد، باید آن را محدود به بیرون از دیوارهای دانشگاه نگه دارد و در این راستا، شاید دیگر حتی به سختگیری حراست برای موضوع حجاب نیاز نباشد.