به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران طی نشست خبری پیرامون بودجه سال آینده اظهار داشت: در حال حاضر مسئله اساسی کشور ما تنظیم برنامه و بودجه سال آینده است چراکه میتواند مسیر شهر را ریل گذاری کند.
او در ادامه گفت: برنامه چهارساله آینده شهر مبتنی بر مسائل و چالشهای اصلی شهر تدوین شده است. برشی از این برنامه را در بودجه سال آینده شهرداری تهران مشاهده خواهیم کرد و امیدواریم این بودجه تحرکی را ایجاد کند.
وی افزود: بودجه امسال با سالهای دیگر تمایز دارد. شهرداری تهران بودجهای بالغ بر ۷۸ هزار میلیارد تومان را ارائه داد و و بودجه سال جاری نیز به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان بسته شد که خوشبختانه درحال تحقق کامل است و باید منتظر ماند دید تا پایان سال چه میزان بودجه دیگر محقق میشود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: کمیسیون برنامه بودجه ۲ پیشنهاد را ارائه داده است که بر مبنای آن قرار شده بودجه به مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان و دیگری به مبلغ ۶۵ هزار میلیارد تومان منعقد شود و سپس بر اساس بررسیها قرار شد فشاری به شهرداری تهران از لحاظ بودجه و هزینه کرد وارد شود.
وی افزود: به غیر از حقوق و دستمزد و برنامههای دائمی قرار شد تا بودجه با تمرکز انجام طرحهای عمرانی پیش رود و البته در بستر بودجه میزان منابع تمام معاونتها در ۶۵ هزار میلیارد تومان دیده شده و برای انجام حرکتی اساسی ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاصاً برای حمل و نقل عمومی و رفع آلودگی هوا به بودجه افزوده شد.
وی در ادامه گفت: در بستر بودجه ۶۵ هزار میلیارد تومانی ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد است و این به معنای آن است که با کسر منابع از ردیفهای مختلف بودجه حدود ۴۵ درصد بودجه شهرداری تهران و به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل عمومی بسته شده است.
چمران پیرامون بودجه حمل و نقل عمومی گفت: بیشتر بودجه حوزه حمل و نقل عمومی برای خرید اتوبوس صرف خواهد شد و البته توجه ما به مترو هم معطوف است، اما متأسفانه در مدت یک سال نمیتوانیم به خرید واگن بپردازیم
وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تاکنون خرید ۶۳۰ واگن مترو از چین در دستور کار است، اما هنوز محقق نشده است و در خوشبینانهترین حالت پس از انعقاد قرارداد یک سال و نیم زمان میبرد تا واگنها به تهران برسد.
وی افزود: هدف ما این است که در سال آینده ۳ هزار اتوبوس به تهران افزوده شود تا با ۲ هزار دستگاه اتوبوس فعلی تعداد آنها به ۵ هزار دستگاه برسد.
رئیس شورای شهر تهران اذعان داشت: با دو سازنده قرارداد منعقد کردهایم تا بتوانند هزار دستگاه اتوبوس را به شهر تحویل دهند و هزار دستگاه دیگر را نیز از سایر خودروسازان خریداری خواهیم کرد. همچنین برای اتوبوسهای وزارت کشور پیش پرداخت را واریز کردهایم، اما تنها ۱۷۰ اتوبوس با شهرداری تهران تحویل داده شده است.
مهدی چمران گفت: برای تبدیل موتورسیکلتهای معمولی به موتورسیکلتهای برقی نیز اقدام کردهایم و امیدواریم بتوانیم با یارانهای که شهرداری، دولت و وزارت نفت پرداخت میکنند، موتورسیکلتهای برقی و سوخت پاک را جایگزین کنیم که قرارداد آنها منعقد شده و امید میرود با انجام پرداختها، این وسایل تأمین شود. در همین راستا درخواستی از رئیس پلیس راهور تهران داشتیم که موتورسیکلتهای کاربراتوری از سطح شهر جمع آوری شوند.
رئیس شورای شهر تهران در انتها گفت: ما خود را طلبکار از دولت میدانیم، متأسفانه نمایندههای مجلس از حقوق شهروندان دفاع نمیکنند و همین مسئله باعث میشود که نتوانیم دریافت مناسبی از بودجه دولتی داشته باشم.