به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اعمال ضریب کاهشی برای بدهکاران عوارض تردد در محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوای شهر تهران در صورت تسویه بدهی تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با اشاره به میزان بدهی مردم به شهرداری اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۴ درصد بدهی ورود به طرح ترافیک، تسویه نشده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: کسانی که ورود غیر مجاز به طرح ترافیک داشته اند، مبلغ قابل تسویه به صورت حداکثری لحاظ شده است و بالاترین مبلغ را پرداخت خواهند کرد، برای سال ۱۴۰۲ هر ورود غیر مجاز با ورود پلیس، با اعمال قانون و جریمه مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهروندان در طول پنج سال اخیر با احتساب امسال، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ورود به محدوه طرح ترافیک بدهکارند، یادآور شد: منابع نقدی شهرداری تهران به مبلغ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در صورت اعمال تخفیف ۳۰ درصدی برای کمک به شهروندان، تأمین خواهد شد و ما بدون هیچ گونه اصلاحی با این طرح موافقیم.
تشکری هاشمی تأکید کرد: در لایحه آمده که اگر تا پایان اسفند ماه مبالغ را تسویه کنند مشمول تخفیف میشوند، اما پیشنهاد ما این است که این فرصت تا پایان فروردین ماه تمدید شود.
وی با بیان اینکه قرار نیست این اعمال تخفیف تکرار شود، گفت: تقاضای ما این است که با نگاه اغماض به این طرح بنگریم و تأکید میکنیم که در سالهای آینده، موضوع تکرار نخواهد شد؛ این لایحه کمک میکند که پروندههای باز در این زمینه مختومه شود.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه کسانی که حساب خود را شارژ کردند مبالغ را تسویه میکنند، یادآور شد: کسانی که حساب را شارژ نکرده باشند، ۴۸ ساعت فرصت دارند تا حساب خود را شارژ کنند و پس از این ساعت، شهرداری بدهی تلقی نخواهد کرد بلکه مشمول تخلف ورود به طرح ترافیک و جریمه خواهند شد.
وی ادامه داد: پیشنهاد میکنیم که فرصتی فراهم شود تا این هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان درآمد قابل وصول را با لایحه مورد نظر تأمین کنیم.
پیرهادی: تخفیف تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۲ اعمال شود
مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران میز در جریان بررسی این لایحه در پیشنهادی عنوان کرد: با توجه به وجود شرایط سخت اقتصادی و وجود برخی مشکلات سیستمی در سازمان فاوا شهرداری تهران از یک سو و قرار داشتن به روزهای منتهی به سال ۱۴۰۱ زمانبندی قابل قبولی برای تبلغات در خصوص اعمال تخفیف به شهروندان نیست این زمان تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۲ اعمال شود تا هم زمان مناسب برای اطلاع رسانی وجود داشته باشد و هم شهروندان در این محدوده زمانی اقدام به پرداخت عوارض تردد خود نمایند.
در ادامه مجتبی شفیعی رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: اگر این مصوبه ابلاغ شود میتوانیم هزار میلیارد تومان به سرعت وصول کنیم و هفت هزار میلیارد تومان در طول سال ۱۴۰۱ وصول شده است.
وی افزود: پیشنهاد ما این است که مدت زمان پرداخت مطالبات تا پایان فروردین ماه تمدید شود؛ چراکه اگر روند طولانی شود مشمول دو درصد جریمه قانون درآمدهای پایدار خواهند شد و شرایط پیچیدهتر میشود.
ناصر امانی: تصویب این لایحه تشویق مردم به عدم رعایت قوانین خواهد بود
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در مخالفت با پیشنهاد مهدی پیرهادی تأکید کرد: در نگاه اول میتوان گفت با تصویب این لایحه رقمی بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری را کاهش خواهیم داد ضمن آنکه با توجه به اینکه شهرداری مبلغ ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان از مردم بستانکار است تصویب این لایحه عملاً تشویق مردم به عدم رعایت قوانین خواهد بود چرا که خود ما مصوب کردیم که هرکس به طورغیر قانونی وارد محدوده طرح شود مشمول جریمه گردد از این رو ما با این اقدام هم درآمد شهرداری را کاهش میدهیم و هم کسانی را که به صورت غیرمجاز وارد طرح شدند میبخشیم.
مهدی عباسی: در این لایحه کسانی که با قوانین همکاری میکنند، آسیب میبینند
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز با تایید مخالفت با طرح اعمال تخفیف در این خصوص گفت: در اکثر موارد زمینهای ایجاد میکنیم که برای مثال مردم دو سال منتظر باشند که اگر تخلفی صورت داده و جریمه شدند با تصویب قانونی جدید شامل بخشودگی شوند و در این مسیر کلاه بزرگ بر سر کسانی که با قوانین همکاری کرده همراه هستند میرود و آسیب میبینند.
پاسخ تشکری هاشمی به تذکرات اعضا
در ادامه توضیحات و مخالفت برخی اعضا در خصوص این لایحه سید جعفر تشکری هاشمی در توضیحی اظهار کرد: این مبالغ جریمه محسوب نمیشود چرا که ما در مصوبات قبلی برای کسانی که ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک داشتند را با بالاترین نرخ عوارض تعریف کردیم، اما از سال ۱۴۰۱ شورای شهر مصوب کرد که کسانی که ورود غیر مجاز دارند شامل عوارض حداکثری نمیشوند و در نهایت نام انها به پلیس معرفی شده و از طریق مراجع انتظامی اعمال قانون شوند و جریمه صورت گیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه امسال بدلیل عدم هماهنگیها و رفع یکسری از ایرادات این بخش از مصوبه عملیاتی نشد، اما برای سال آینده مقرر شده تا هر ورود غیر مجازی با هماهنگی پلیش فقط اعمال قانون خواهد شد لذا بعد از این ما یا مجوز ورود به طرح میدهیم و هزینه آنرا دریافت خواهیم کرد یا در صورت تخلف جریمه خواهد شد از این رو طرح این لایحه برای تعیین تکلیف بستانکاری شهرداری از دولت از سنوات قبل است.
کاشانی: اعمال تخفیف باعث بی اعتمادی به سیستم میشود
حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران نیز در تذکری عنوان کرد: ما نمیخواهیم رفتار ما در مجموعه شهرداری به فرهنگ تبدیل شود و اعمال تخیفها از هر حیث موجب شود تا زمینه برخی اتفاقات رخ دهد که تا سال آینده هیچ کسی در فروردین، اردیبهشت و... از دادن عوارض و پرداخت جریمه سر باز بزند به امید اعمال تخفیفهای دوباره و این رفتار موجب بی اعتمادی به سیستم و تداخل در درآمدهای قانونی خواهد شد.
در پایان مهدی چمران رییس شورا نیز در توضیحی اعلام کرد: موضوع کاملا روشن است و شخصی که قانون را رعایت نکرده تا مورد تشویق قرار گیرد در بخشهای دیگر این لایحه نیامده است، اما در خصوص این لایحه موضوع بدهیهای باقی مانده از سوی مردم است که باید با همین موارد تعیین تکلیف میشد، بنابر این اعمال چنین تخفیفهایی برای پرداخت بدهیها امری مطلوب است.
گفتنی است صدور مجوز به شهرداری تهران جهت اعمال ضریب کاهشی برای بدهکاران عوارض تردد در محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوای شهر تهران مورد بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و با ۱۹ رای موافق و ۱ رای مخالف به تصویب رسید.