به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ پیرامون تمهیدات ترافیکی پلیس راهور پایتخت اظهار داشت: از ابتدای سال جاری در حوزههای مختلفی ماموریت داشتیم. برای مثال در سال گذشته تا به امروز ۶ هزار و ۳۷۸ نفر راننده پر خطر را شناسایی کردیم و با هماهنگی مراجع قضایی آنها احضار شده برای آنها کلاسهای آموزشی برگزار شد؛ و نکته حائز اهمیت این است که بعد شرکت در کلاس دو ساعته هیچ تخلفی از این افراد دیده نشد.
او در ادامه گفت: ما به صورت میدانی ۷۵ هزار راکب موتور سیکلت را در خیابان آموزش دادیم (طرح موتوریار) و وسیله برخی از متخلفین به پارکینگ فرستاده شد. طبق رصد گستردهای که داشتیم، بخش زیادی از این دسته پس از آموزش هیچگونه تخلفی نداشتند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به کاهش تردد خودروهای آلوده در سطح شهر تهران اذعان کرد: در خصوص کامیونهای حمل بتن با همکاری معاونت حمل و نقل شهرداری به رغم افزایش تردد این خودروها، حوادث مرتبط با آنها ۲۰ درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: در خصوص جرثقیلهای امدادی پلیس به عنوان یکی از سازمانهای نقشآفرین در این حوزه به جهت پاسخگویی به مطالبات مردم، با همکاری مرجع قضائی ورود کرد و نسبت به ساماندهی جرثقیلهای مجاز اقدام شد و با جرثقیلهای غیرمجاز برخورد شده و میشود و بیش از ۶۰ درصد کاهش تخلفات در پی ساماندهی جرثقیلهای امدادی صورت گرفت.
حمیدی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه انضباطبخشی ترافیک که یکی از دغدغههای شهروندان است، با اجرای طرح جناغی انضباطبخشی عملیاتی شد و هشت هزار و ۶۲۵ راننده که اصرار به تخلف داشتند اعمال قانون و جریمه شدند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اذعان کرد: در تونل نیایش به لحاظ پررنگ بودن حضور پلیس انضباط بیشتر است که این امر روانی ترافیک را نیز در پی داشته است.
وی با اشاره به طرحهای مشترک پلیس راهور و شهرداری تهران گفت: این طرحها در حوزه ایمنی اثرگذار بوده و کاهش حوادث را در پی داشته و بسیاری از گرههای ترافیکی برطرف شد؛ ۴۸۶ محل پرتصادف طی سال جاری با کمک شهرداری اصلاح شد که دیگر در آنجا تصادفی رخ نداد.
حمیدی با بیان اینکه حدود ۲۰ کیلومتر نیوجرسی جایگزین نردهها و گاردریلهای فرسوده شد، اظهار کرد: ۱۹۶ نقطهای که باعث گرههای ترافیکی میشد، اصلاح شد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر اینکه شهر باید به سمتی رود که مردم هم به لحاظ منظر و تردد در پیادهروها شرایط بهتری نسبت به گذشته داشته باشند، گفت: نگاه خودرو محور باید از شهر دور شود و باید توسعههای خودرو محور به حداقل برسد.
وی تصریح کرد: در دوره کرونا به این نتیجه رسیدیم که فرصت خوبی است بتوانیم فضای سبز را در وسط خیابان شاهد باشیم و این اتفاق افتاد و در اغلب خیابانها در دستور کار قرار دارد.
حمیدی در ادامه بیان کرد: با توجه به شرایط متفاوت جوی امسال، شاهد چندین مرحله بارش برف و نزولات آسمانی بودیم که شاهد تلاش عزیزان در حوزه خدمات شهری بودیم و حضور فیزیکی این عزیزان باعث شد که شهر به مقطع بحران نرسد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: در جریان بارشهای اخیر، مردم سفرهای غیرضروری را کنار گذاشتند و خدمات شهری در حوزه پاکسازی، مانع انسداد مسیرها شد که اقدام خوب و اثرگذاری بود.
وی گفت: پیشبینی این بود که جریان ترافیک از ابتدای اسفندماه بهدلیل خریدهای نوروز بیشتر باشد. ۴۰ درصد بار کشور به تهران میآید و ۳۰ درصد آن دوباره از تهران به سایر نقاط کشور توزیع میشود؛ لذا اگر پلیس برنامه ویژهای نداشته باشد شهر بهراحتی قفل میشود.
حمیدی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله ترافیک در تهران عنوان کرد: در کوتاهمدت با حمایتی که از پلیس صورت گرفت، ۱۶ درصد توان عملیاتی ما تقویت شد و از ابتدای اسفندماه بدون چالش انضباط بیشتر را در سطح شهر شاهد هستیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه تصریح کرد: از نیمه اسفندماه به بعد نمایشگاههای فصلی در تهران شروع خواهد شد و در کنار آن بارندگی نیز در پیش خواهد بود که میتواند کندی ترافیک را بیشتر کند و توقفها را طولانیتر کند؛ این موضوع میطلبد که مردم همکاری داشته باشند و تا جای ممکن از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
وی با اشاره به تمهیدات پلیس راهور برای نیمهشعبان اظهار کرد: امیدوارم با همراهی همه بخشها این جشن بهخوبی برگزار شود.
حمیدی در ادامه گفت: در پایان سال پنجشنبه و جمعه آخر سال را داریم. ترافیک پنجشنبه و جمعه آخر سال در اوایل دهه هشتاد و اواخر دهه هفتاد یک مقطع آن در میدان جمهوری بوده است؛ اما با اقداماتی که صورت گرفت، شرایط ترافیکی بهبود پیدا کرد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ عنوان کرد: در سال جاری طرح ویژهای داریم و با اصلاحات هندسی که در بهشت زهرا (س) صورت گرفت، به روانسازی ترافیک در آن مجموعه کمک شد.
وی ادامه داد: از مردم میخواهیم در پنجشنبه و جمعه پایانی سال در بهشت زهرا (س) مراسم برگزار نکنند. در سال گذشته شاهد بودیم به رغم اینکه جمعیت زیادی در آن محدوده حضور داشتند ترافیک روانتر بود.
حمیدی افزود: اگر در حوزه تصادفات بتوانیم در سال جاری سوانح و حوادث را مدیریت کنیم، پنجمین سال متوالی خواهد بود که تصادفات منجر به فوت روند کاهشی خواهد داشت.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه سهم موتورسیکلت در حوادث منجر به فوت شش درصد با اجرای طرح موتوریار کاهش پیدا کرده است، گفت: امیدواریم در سال آتی با اجرای طرحهای برنامهریزی شده در حوزه انضباط ترافیکی بیش از پیش توفیق داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تهران روزانه میانگین هزار و ۷۰۰ فقره تصادف دارد، گفت: این عدد در روزهای بارانی تا دو هزار و ۴۰۰ مورد نیز میرسد.
حمیدی با بیان اینکه روزانه بهطور میانگین حدود ۷۰ نفر مصدوم در حوادث و سوانح رانندگی داریم، اظهار کرد: هر دو روز نیز میانگین سه نفر فوتی داریم که در ۱۰ ماهه امسال ۴۶۲ نفر متوفی در جریان تصادفات داشتهایم.
حمیدی تصریح کرد: در ۱۵ روز اسفندماه به رغم رشد ۲۰ درصدی سفرها، انضباط بیشتری نسبت به گذشته مشهود است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه شرایط ترافیکی تهران قبل از آغاز تعطیلات با بعد از آن متفاوت است، گفت: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران احتمالاً لغو طرح ترافیک را در ایام عید داشته باشند و در خصوص این موضوعات امروز در استانداری تصمیمگیری خواهد شد.
وی در ادامه گفت: ما و شهرداری در حوزه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هیچ نقشی نداریم و فقط آسیب آن را تحمل میکنیم. در حوزه حمل و نقل عمومی در سال آتی ۴۶ درصد بودجه شهرداری تهران به موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده و شهردار تهران پیگیر است تا در سال آتی تحرک خوبی در این حوزه داشته باشند.
حمیدی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته با پیگیریهایی که در شهر تهران صورت گرفت مقرر شد، صلاحیت ترافیکی پروژههای جدید احصا شود و مطالعات اجتماعی صورت گیرد؛ البته پروژههایی که عمدتاً در سطح شهر وجود دارد مربوط به گذشته است؛ مانند بیمارستان شهدای تجریش که حجم تقاضای سفر زیادی را یه آنجا تحمیل کرده و هیچگونه مطالعهای در این حوزه صورت نگرفته بوده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه آلودگی هوای تهران سابقهای بیش از ۷۰ سال دارد، تاکید کرد: حمل و نقل ریلی و پاک باید توسعه پیدا کند و بهجای توسعه خودرومحور به سمت توسعه انسانمحور حرکت کنیم.
وی در ادامه به شاخصهای شهر هوشمند اشاره کرد و گفت: با طرح هوشمندسازی شهرداری تهران که در دستور کار قرار دارد و وعدههایی داده شده است، امیدواریم که این مهم تحقق پیدا کند.
حمیدی با بیان اینکه فعالیت پارکبانان غیرقانونی است، گفت: پارکبانان به آن شکلی که در گذشته بود و از شهروندان پول دریافت میکردند، منسوخ شده است؛ اما در مراکزی که مراجعات زیادی وجود دارد، افرادی موظف به مدیریت ترافیک هستند.