به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اسفندماه سال گذشته بود که با حضور «علیاکبر محرابیان» وزیر نیرو و «مهدی اسلامپناه» رئیس سازمان ملی استاندارد ایران «استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولرهای آبی» رونمایی شد.
در مراسم رونمایی ضمن اعلام رسمی توقف تولید الکتروموتورهای پرمصرف کولرهای آبی، تولید کورهای آبی صرفاً با موتور BLDC از ابتدای سال ۱۴۰۳ الزامی شد.
در برچسب جدید استاندارد کولرهای آبی که بعد از ۱۳ سال بازنگری شده، رتبههای «E، F، G» از برچسب انرژی حذف و سه رتبه A+++، A++، A به بالای ردههای برچسب انرژی اضافه شده است.
اکنون «محمدمهدی پیغمبرزاده» از آغاز اجرای فاز دوم استاندارد کولرهای آبی خبر داد و گفت: باتوجهبه توسعه فناوری تولید الکتروموتورهای پربازده BLDC که راندمان ۹۰ درصد و بیشتر دارند، تولید ۱۰۰ درصد کولرهای آبی در آینده نزدیک باید با استفاده از الکتروموتورهای BLDC صورت پذیرد که طی چهار سال آتی میتواند منجر به کاهش ۱۲۰۰ مگاوات برق مصرفی کشور شود.
وی ادامه داد: عامل اصلی مصرف برق کولرهای آبی، الکتروموتور آنهاست که فناوری آنها مربوط به نیمقرن پیش و راندمان آنها کمتر از ۵۰ درصد است؛ بدین معنی که تقریباً ۵۰ درصد از برق مصرفی در این موتورها به هدر میرود.
معاون بهرهوری و انرژی ساتبا خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشهای سازمان ملی استاندارد، بیش از ۷۰ درصد کولرهای آبی تولیدی کشور، پرمصرف و دارای رده انرژی G، F و E بودند و ۱۳ سال نیز از تدوین استاندارد قبلی کولر آبی گذشته بود؛ لذا در گام اول با حذف این سه رده از برچسب انرژی، سه رده A+,A++,A+++ به بالای ردههای برچسب انرژی افزوده شد.
پیغمبرزاده تاکید کرد: با اجباری شدن این اصلاحیه استاندارد، سازندگان کولر ملزم به استفاده از موتورهای با راندمان بالاتر از قبل (بین ۶۰ تا ۷۰ درصد) در کولرهای تولیدی شدند که ضرورت دارد این میزان نیز ارتقا یابد.
وزارت نیرو تیرماه سال گذشته اعلام کرد: استاندارد برچسب مصرف انرژی کولرهای آبی باهدف ارتقای بهرهوری و مصرف بهینه انرژی در سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق، پس از ۱۰ سال بازنگری و اصلاحیه آن برای ابلاغ به سازمان استاندارد ارسال شد.
در این اصلاحیه رتبههای E، F، G از برچسب انرژی کولرهای آبی حذف و سه رتبه A+++، A++، A+ به بالای ردههای برچسب انرژی اضافه شده است.
همچنین با اجراییشدن استاندارد جدید برچسبهای انرژی کولرهای آبی، تولید این دستگاه، صرفاً با الکتروموتورهای پربازده و کممصرف امکانپذیر و برآورد میشود که طی چهار سال آینده در زمان پیک مصرف، بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ مگاوات کاهش بار و ۲.۵ میلیارد کیلوواتساعت صرفهجویی انرژی الکتریکی را در کشور شاهد باشیم