به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، مسعودی گفت: شناسنامههای مرکز گوهرشناسی دانشگاه شهید بهشتی در کشورهایی مانند ترکیه و امارات معتبر است و این کشورها مشکلات و چالشهای خود در حوزه گوهرسنگها را به دانشگاه شهید بهشتی، به عنوان مرجع موثق، ارجاع میدهند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ضرورت توجه به درآمدزایی از راه خدمات دانشبنیان، اظهار داشت: نباید تنها روی محصولات دانشبنیان متمرکز شد چراکه در بخش خدمات دانشبنیان نیز ظرفیتهای بسیاری وجود دارد که حوزۀ سنگهای قیمتی مانند یاقوت و زمرد و الماس، تنها یکی از آنهاست. این سه سنگ قیمتی امروزه گردش مالی نزدیک ۴.۵ تریلیون دلار دارند که البته در بین آنها الماس به دلیل نوع ساختار ویژه، کاربرد صنعتی نیز دارد. با این حال، در ایران علیرغم دانش بالا، همواره خلاهای متعددی در این بخش وجود داشته در حالیکه میتوان با رفع آنها هم سهم کشور را از این بازار بزرگ افزایش داد و هم سرمایههای مردمی را به این سمت هدایت کرد.
مسعودی تصریح کرد: در همین راستا، مرکز گوهرشناسی دانشگاه شهید بهشتی از ۱۰ سال پیش فعالیت خود را آغاز و تلاش کرد دانش موجود در حوزه سنگها و کانیها را به حوزه گوهرسنگها تزریق کند. به موازات این اقدام، برنامهریزی لازم برای تولید گوهرسنگهای مصنوعی نیز آغاز شد و حالا بسیار خوشحال هستیم که در این حوزه نیز به دستاوردهای بزرگی رسیدهایم و امروزه قطب گوهرشناسی به عنوان یکی از ۴۰ قطب علمی کشور، در دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: مدل تجاری این مرکز این است که ابتدا در قالب پایاننامهها و پژوهشهای علمی، تحقیقات لازم را انجام میدهد و سپس بخش تجاریسازی، نتایج را به شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک دانشگاه که متشکل از دانشآموختگان همین دانشگاه است، میسپارد، چراکه معتقدیم بخشخصوصی میتواند در حوزۀ سرمایهگذاری و توسعۀ تجاریسازی موفق عمل کند. خوشبختانه، این شرکتها حالا به توانمندی تشخیص الماس از الماس مصنوعی نیز دست یافتند و این افتخار بزرگی است که شناسنامههای مرکز گوهرشناسی دانشگاه شهید بهشتی در کشورهایی مانند ترکیه و امارات معتبر است و این کشورها مشکلات و چالشهای خود در این حوزه را به دانشگاه شهید بهشتی، به عنوان مرجع موثق، ارجاع میدهند.
مسعودی خاطرنشان کرد: امید است آزمایشگاههای بیشتری در این حوزه ایجاد شود تا با توسعۀ توان در گوهرسنگها، با حضور فعال بخش خصوصی و با نظارت مرکز گوهرشناسی دانشگاه شهید بهشتی، موفقیتهای بیشتری حاصل شود و بتوان الگوی مناسبی به دیگر حوزهها نیز ارائه داد.
وی در پایان یادآور شد: دانشگاه شهید بهشتی در حال تبدیل آزمایشگاههای دیگر دانشگاه به شرکت است چراکه باور دارد این اقدام سبب توسعه تجهیزات آزمایشگاهی و استمرار نگاه تجاری به موضوع علوم کاربردی خواهد شد و فضای رقابتی سالمی در دانشگاه ایجاد میکند که این فضا میتواند نشاط و پویایی بخش پژوهش و بخش تجاریسازی را به دنبال داشته باشد.