به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران؛ در راستای تقویت و تسهیل امور مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوسرانی، جلسهای در قالب طرح رصد با حضور مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران، محمد آخوندی، میثم مظفر و احمد صادقی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، جلال بهرامی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مهدی علیزاده؛ مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مجموعه اتوبوسرانی برگزار شد.
در ابتدا مهدی چمران، رئیس شورای شهرتهران با انتقاد ازعملکرد فعلی شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران گفت: ما از رویکرد فعلی راضی نیستیم. قولی که به مردم دادیم اضافه شدن حداقل ۳ هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران است، اما امیدوارم با حضورنیروی جوانی که در شرکت واحد اتوبوسرانی وجود دارد حرکتهای خوبی را شاهد باشیم.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه از سال ۸۸ وزارت کشوراهتمامی به خرید اتوبوس نداشت و دستگاه جدیدی به ناوگان اضافه نشده است، گفت: تلاشهایی که در مهرماه سال ۸۶ یا ۸۷ صورت گرفت آنهم با همکاری رئیس جمهور وقت توانستیم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را تأمین کنیم، اما متاسفانه دولت گذشته هم هیچگونه علاقه و سعی برای اینکه اتوبوس به کشور برساند نداشت و متاسفانه دستگاهی به ناوگان اضافه نشد.
وی با بیان اینکه روزی که شورا را تحویل دادیم حدود ۵ هزار اتوبوس و روزی که تحویل گرفتیم ۱۸۰۰ دستگاه به زور داشتیم، گفت: در همین برههای که دوباره ما به شورا آمدیم توانستیم اتوبوسها را به حدود ۲ هزار دستگاه برسانیم، اما بدانیم که قطعاً کار قطره چکانی دردی از تهران دوا نمیکند و تهران باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد.
چمران یادآور شد: پیشبینی شده بود که تهران در طرح جامع حمل و نقل عمومی و افق ۱۴۰۴نیازمند ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس است از این رو برای رسیدن به این افق باید در حال حاضر حداقل ۹ هزار دستگاه فعال میداشتیم، اما الان ۱۹۵۰ دستگاه داریم و این کاستی متاسفانه باعث رنجش مردم و بروز فشار روانی و اتلاف زمان است.
رئیس شورای شهر ششم تهران تصریح کرد: حمل و نقل عمومی اولین مشکل شهر ماست و ترافیک و آلودگی به خاطر همین مشکل است. تا پایان سال جاری مسئولان خیلی خوشقول باشند ۷۶۰ دستگاه اتوبوس نو و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده را به شهر اضافه میکنند؛ ما اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی اضافه برای حمل و نقل لحاظ کردیم و میخواستیم تا مسئولین مربوطه در این حوزه همت کنند، حالا از این بودجه باید استفاده کنیم و رسیدن به این مهم تنها پیش بینی در بودجه نیست بلکه هنر مسئولان این است که چگونه از این فرصت استفاده مطلوب کنند.
وی با بیان اینکه بازهم اضافه شدن ۷۶۰ اتوبوس دردی را دوا نمیکند، خاطرنشان کرد: چاره باید چیز دیگری باشد. باید از فرصت شرکتهایی مانند ایرانخودرو دیزل استفاده کنیم. باید هم از طریق واردات و هم از ظرفیت داخلی برای تأمین اتوبوس استفاده کنیم. چرا تنها با دو شرکت داخلی کار میکنیم؟ برویم با تمام شرکتهای داخلی تعامل کنیم.
چمران در ادامه با در خواست از وزارت کشور در ایفای تعهدات خود مبنی بر تخصیص منابع مالی در خرید اتوبوس اظهار کرد: بودجه یک دوازدهم باید حتماً عملیاتی بشود، چون خودروسازان میگویند به ما پول بدهید تا ۱۴ ماه دیگر به شما اتوبوس تحویل بدهیم. این به درد ما نمیخورد. بایستی جنگی و جهادی کار کنیم.
وزارت کشور باید به تعهدات خود عمل کند
میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به برنامه ریزی شورای شهر تهران در ارتباط با حوزه حمل و نقل در سال جاری گفت: امسال تحقق ۲ هزار دستگاه اتوبوس در بودجه پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: بر همین اساس حدود هزار میلیارد در بودجه پیش بینی شده است. ضمن اینکه در صورت تحقق بودجه از رقم در نظر گرفته شده باید این رقم در خرید اتوبوس استفاده شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: به غیر از مواردی که در بودجه برای خرید اتوبوسهای جدید در نظر گرفته شده است امیدواریم دولت نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بنا بر اعلام شرکت اتوبوسرانی تهران تا به امروز قرارداد ۴۶۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: وزارت کشور نیز باید به تعهدات خود عمل کند و باید از ظرفیت اتوبوسهای وارداتی و خارجی از سوی وزارت کشور استفاده کنیم.
وی گفت: همچنین در بودجه امسال شهرداری تهران خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس سه کابین به ارزش یک هزار میلیارد تومان، ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به ارزش ۱۳۵ میلیارد تومان و اورهال ۵۴۰ دستگاه اتوبوس تاکید شده است.
مظفر اظهار امیدواری کرد، شورای شهر تهران و شهرداری به اهداف خود در سال جاری دست پیدا کنند.