گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- محمدامین کردی: وابستگی صنعت خودرو روسیه به کشورهای غربی مانند فرانسه، سبب شد تا این کشور پس از تحریم دچار مشکلات جدی شود. کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید، افزایش قیمتها و ناتوانی در تولید خودرو با آخرین استانداردهای جهانی و حتی ملی مهمترین مشکلات به وجود آمده برای این کشور بودند.
راهبرد ایران و روسیه پس از اعمال تحریمهای غرب، داخلیسازی قطعات و مجموعههای خودرو بوده است. این موضوع در نمایشگاه صنعت کشور روسیه (اینوپروم) و نشستهای آن که اخیراً در شهر یکاترینبورگ برگزار شد، بوضوح قابل رویت بود، اما نکته مهم این است که حجم تولید متوسط خودرو در هر دو کشور به دلیل غیراقتصادی شدن تولید برخی قطعات خودرو مانند گیربکساتوماتیک شده است.
شرایط بوجود آمده فرصتی است برای ایجاد همکاری بین صنعت خودرو دو کشور که با اشتراکگذاری ظرفیتها سبب افزایش حجم تولید و صرفه اقتصادی برای داخلیسازی شوند.
همچنین، طرفین میتوانند در تأمین اقلام موردنیاز یکدیگر اقدام کنند. برای نمونه، تأمین ورقهای فولادی از روسیه و سیستم ترمز ABS از ایران برای خودروسازان دو کشور ممکن است. این همکاری یک اقدام مهم ضد تحریمی برای ارتقای تابآوری زنجیره ارزش صنعت خودرو است.
نمایشگاه اتو موبیلیتی روسیه بهترین ظرفیت بهرهبرداری از فرصت به وجود آمده است. نمایشگاه اتو موبیلیتی از ۳۰ مردادماه الی ۲ شهریورماه ۱۴۰۲ در شهر مسکو در محل نمایشگاههای بینالمللی مسکو (Expo Center) با حضور بیش از ۵۵۰ شرکت از ۱۴ کشور از جمله چین و ترکیه و در ۴۰ هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار میشود.
این نمایشگاه مهمترین ظرفیت موجود برای آشنایی از توانمندیهای فنی و زیرساختی طرفین برای شکلگیری تفاهمنامهها و انعقاد قراردادهاست. باوجود تلاشهای بسیار زیرمجموعههای وزارت خارجه و انجمن قطعهسازان همگن بهعنوان مجری بخش ایران در نمایشگاه اتو موبیلیتی، شرکت ایرانخودرو اعلام عدم حضور به دلایل نامشخصی کرده است. شرکت سایپا نیز اخیراً اعلام کرده است فقط قطعهسازان این شرکت حضور خواهند داشت و مشخص نیست باوجود فراهم بودن شرایط، چرا شرکت سایپا بهصورت کامل شرکت نمیکند.
بطورکلی عملکرد خودروسازان دولتی برای حضور در این نمایشگاه مهم نشان میدهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت بهعنوان متولی حوزه خودرو در کشور برنامه مشخصی برای صادرات ندارد.