به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در بخش سینمای ایرانِ این شماره سیناپس سریال «رهایم کن» و فیلم «عروسی مردم» و چند نقد بر «رهایم کن» و فیلم «دست انداز» را میخوانیم. در ادامه کتاب «الگوهای فیلمنامه نویسی» مطالعه تطبیقی ساختار روایی در نظریههای فیلمنامه نویسی مدرن تألیف مرتضی شاپوری معرفی شده است.
در پرونده ویژه این شماره به ژانر کمدی پرداخته شده است. گفتوگوی جمعی پیرامون مقوله فیلمنامهنویسی برای ژانر کمدی، راهنمای نوشتن فیلمنامه کمدی، پنج درس فیلمنامه نویسی از نابغههای کمدی تلویزیونی، پانزده فیلمنامه کمدی برتر قرن بیست ویکم، چگونه فیلمنامه کمدی با دیالوگهای خنده دار بنویسیم؟ و ... از جمله مطالب این پرونده هستند.
در بخش سینمای جهان، معرفی و نقد فیلمهای استروید سیتی، تتریس، تو به احساساتم صدمه زدی را به همراه گفتگوهایی با خالقان این آثار میخوانیم. در صفحات «تجربههای پراکنده» به لزوم توجه به ضد قهرمان، اهمیت دادن به ۲۰ صفحه اول فیلمنامه و فیلمهای آسان فهم هالیوودی پرداخته شده و در صفحات «سینما/ادبیات» مطالعه تطبیقی رمان و فیلمنامه «کلکسیونر» را میخوانیم.
فیلمنامه کامل این شماره به «آخرین امپراتور» اختصاص دارد که توسط مارک پپلو و برناردو برتولوچی نوشته شده و احمد فاضلی شوشی آن را به فارسی برگردانده است. یادداشت مترجم، سکانس طلایی و نقدی بر این فیلمنامه، پایان بخشِ مطالب این شماره میباشد.
«فیلمنگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر میشود. نصرتالله تابش مدیر مسئول و سردبیر و میثم محمدی دبیر تحریریه فیلم نگار هستند. علاقهمندان میتوانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شمارههای قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.