به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پس از کمبود جهانی شکر و کاکائو، مصرفکنندگان امسال با قیمتهای گزاف آبنبات هالووین روبرو هستند، این موضوع بقدری دارای اهمیت بوده که بلومبرگ در گزارشی مفصل به بررسی علل آن پرداخته است.
این سایت خبری در گزارش خود آورده است: «آبوهوای نامناسبی که غرب آفریقا تا هند را در برگرفته است باعث کمبود شکر و کاکائو که مواد اصلی سازنده شکلات و آبنبات هستند، شده است.» در ادامه بلومبرگ با اشاره به پدیده آل نینو افزود: «این پدیده میتواند با ایجاد شرایط خشکتر و محدود کردن تولید در فصل پیش رو اوضاع را بدتر کند.»
بلومبرگ در ادامه گزارش تحلیلی خود درباره افزایش قیمت این دو محصول در آستانه هالووین و افزایش هزینه تهیه خوراکیهای قبل کریسمس آورده است: «چشمانداز وخیم محصولات اخیراً قیمت کاکائو در عمدهفروشیها به بالاترین میزان خود در ۴۵ سال گذشته و شکر را به بالاترین قیمت در بیش از یک دهه اخیر رسانده است که سبب افزایش بیشتر هزینه تهیه خوراکیهای قبل از کریسمس شده است.»
شاخص رشد قیمت آبنبات و آدامس
منبع: اداره آمار کار ایالاتمتحده
بلومبرگ به نقل از اندرو موریارتی مدیر بینش کالا در مینتک «Mintec» که یک شرکت مشاوره و تحقیقات بازار درزمینه صنایع غذایی و کشاورزی در ایالاتمتحده است، به این موضوع اشاره کرد که انتظار میرود در هالووین قیمتها صعودی باشند و بهاحتمالقوی در کریسمس و ولنتاین نیز افزایش بیشتری در پیش داشته باشند.
بلومبرگ بر اساس گزارش بنیاد ملی خردهفروشی افزود: «انتظار میرود آمریکاییها ۳.۶ میلیارد دلار برای آبنبات در هالووین خرج کنند درحالیکه این رقم در سال ۲۰۲۲، ۳.۱ میلیارد دلار بود.»
«روند گرانتر شدن آبنبات در اقتصادهای پیشرفته سرتاسر جهان تکرار میشود، بهطوریکه در ماه سپتامبر قیمت قنادیها در بریتانیا ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته و در آلمان نیز شیرینیهایی مانند شکلات تختهای و خرس صمغی بیش از ۱۹ درصد افزایش قیمت داشتهاند.» این بخش دیگری از گزارش بلومبرگ است.
دیوید برانچ، معاون مؤسسه غذایی کشاورزی ولز فارگو به نقل از بلومبرگ اظهار داشت که: «معتقد است درحالیکه افزایش شکر عامل اصلی تورم آبنبات است، اما این مسئله تنها عامل اصلی این تورم نیست. هزینههای مواد تشکیلدهنده بسیار با گرانی همراه بوده، تورم افزایشیافته و هزینههای حملونقل نسبت به دو سال قبل روند صعودی به خود دیده است. باوجوداینکه افزایش قیمت مواد خام در این اتفاق نقش دارد، اما نمیتوان افزایش قیمت آبنبات را به یک عامل مرتبط کرد.»
بااینحال طبق گزارش بلومبرگ برانچ تغییرات آبوهوا امسال در غرب آفریقا را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمتها در شرکتهای بزرگ شکلاتسازی مانند هرشی «Hershey Co» میداند.
در ادامه بلومبرگ افزود: «این مشکل برای فروشگاههایی مانند آبنبات اقتصادی «Economy Candy» _که خود را قدیمیترین خردهفروشی آبنبات در شهر نیویورک میداند_ مسئله شده است بهطوریکه هرسال هفته قبل از شروع هالووین شلوغترین هفته فروشگاه بوده، اما مالک نسل سوم، میچل کوهن گفت سود در این تعطیلات تبدیل به ضرر خواهد شد. او گفت که عرضهکنندگان آبنبات فروشگاه او از سال ۲۰۲۰ تاکنون هشت بار قیمتها را افزایش دادهاند و از روند صعودی معمول ۱ درصدی به ۲ درصدی هرچند سال یک¬بار به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در سه سال رسیده است. در حال حاضر، او قیمتها را ثابت نگه میدارد تا از حقهبازیها لذت ببرند، اما او گفت که ممکن است بازدهی کمتری برای کسبوکار داشته باشد. کوهن ادامه داد: ما مجموعه بزرگی از هرشی، کیت کت و آبنبات داریم که خوراکی موردعلاقه مردم است. این تنقلات تا قبل از همهگیری کرونا ۶۰ تا ۶۵ سنت برای ما هزینه داشت، ولی اکنون نمیتوان هیچکدام از آنها را با کمتر از یک دلار دریافت کرد.»
در انتها گزارش بلومبرگ با اشاره به اینکه افزایش هزینههای مواد خام ماهها طول میکشد تا به قیمتهای آبنبات سرازیر شود اظهار داشت که ممکن است اثرات افزایش قیمت شکر و کاکائو در سهماهه سوم سال ۲۰۲۳ تا مدتی حس نشود.
همچنین بلومبرگ با اشاره به این موضوع به نقل از اندرو موریارتی از شرکت مینتک «Mintec» افزود: که بسیاری از اوقات، قیمتی که درواقع برای آبنبات هالووین لحاظ میشود، ممکن است مربوط به چند ماه پیش باشد، زمانی که هنوز قیمتها بهاندازه فعلی واقعی خود افزایش نداشته است.