به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سال ۹۵ بود که به دنبال تلاش مدیریت شهری چهارم برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت خصوصا حمل و نقل ریلی، استارت خرید ۶۳۰ واگن برای مترو تهران زده شد، اما به دلیل عدم همراهی دولت وقت اتفاق خاصی نیفتاد تا در سال ۹۶ مدیریت شهری پنجم که اتفاقا با دولت دوازدهم (دولت حسن روحانی) به لحاظ سیاسی هم همسو بود، بر سرکار آمد. همگان امیدوار بودند تا گشایشی در گره بهم تنیده ترافیک پایتخت با گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی صورت پذیرد، اما در عمل باز هم اتفاقی نیفتاد. حالا، اما با حمایت دولت سیزدهم و عزم جدی شهردار و شورای شهر ششم تهران، بالاخره قرارداد به اغما رفته ۶۳۰ واگن مترو احیا شده است.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در سفری به چین و در حاشیه اجلاس «یک کمربند یک جاده» همه تلاشش را کرد تا نه تنها این قرارداد را اجرایی کند، بلکه با دستی پر در حوزههای اقتصادی، حمل و نقلی و زیستمحیطی به تهران بازگردد. او روز گذشته- نهم آبان ۱۴۰۲- در صحن شورا گزارش مبسوطی از دستاوردهای سفرش ارائه کرد. این دادهنما خلاصهایست از آنچه که اتفاق افتاده است.