به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارعپور با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: امروزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله وزارتخانههایی است که بهطور مستقیم با زندگی مردم سر و کار دارد و هرگونه اختلال در ارتباطات میتواند مشکلات جدی برای مردم ایجاد کند.
وی افزود: در شرایطی که مردم کندی یا قطعی ارتباطات را برنمیتابند، باید به موضوع پدافند غیرعامل و آمادگی در برابر تهدیدات توجه ویژه داشت و از قبل سطح آمادگی را در برابر تهدیدات افزایش داد و برای آن طرحریزی انجام داد و رزمایش برگزار کرد. هرچند باید این طرحریزی و برنامهریزی هم بررسی شود که در مواقع اضطرار پاسخگوی شرایط خواهد بود یا خیر؟
زارعپور با اشاره به اینکه در وزارت ارتباطات نظامنامههای مختلفی برای اطمینان از صحت عملکرد بخشهای گوناگون تهیه و تدوین شده است، تصریحکرد: غیر از این اقدامات عمومی، کارهای ریشهای و اساسی نیز انجام گرفته است که یکی از مهمترین آنها راه اندازی و زیر بار رفتن ۱۰۰ درصد ترافیک کشور با سامانه مدیریت خدمات نامه دامنه یا همان DNS است.
وی با اشاره به تلاش مستمر دشمن برای آسیب رساندن به زیرساختهای ارتباطی کشور، گفت: در یک سال گذشته حجم حملات سایبری DOS (حمله منع خدمت) و DDOS (حمله منع خدمت توزیعشده) افزایش ۲۰ برابری داشته است و عمده هدف این حملات کور، مختل کردن و از کار انداختن روند خدمترسانی کسبوکارهاست که در در نقطه مقابل هدف پدافند غیرعامل یعنی تضمین ارائه خدمت به مردم است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامهداد: مقابله با این سطح و این حجم از حملات تدابیر ویژهای میطلبد که در همین راستا شرکت ارتباطات زیرساخت بهصورت لحظهای در حال مقابله است و سامانههای مقابله با حملات DOS و DDOS را گسترش داده است و این باعث شده که بخش زیادی از سرویسهای حیاتی کشور که توسط وزارت ارتباطات پشتیبانی میشوند در یک حاشیه امن قرار گیرند.
زارعپور بیانداشت: وظیفه ما در وزارت ارتباطات و سازمانهای تابعه این است که مبتنی بر اسنادی که سازمان پدافند غیرعامل تصویب و مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ میکند، بتوانیم تداوم ارائه خدمت کسبوکارها را تضمین کنیم تا حداکثر خدمت را با حداقل آسیب داشته باشند.
وی تاکید کرد: لازمه این مهم، همگرایی سایر وزارتخانهها و دستگاهها است تا بتوانیم زیرساختهای لازم را تامین کنیم تا در مواقع بحرانی این تضمین را بدهیم که سرویسهای خدمترسان تداوم یابند.