به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سردار «حسین معروفی» معاون هماهنگکننده سازمان بسیج مستضعفین که در گردهمایی مسئولان تعلیم و تربیت استانها و شهرستانهای کشور با موضوع جهاد تبیین سخن میگفت با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی خطاب به مردمِ پشت جبههها خصوصاً علما که فرمودند: «ای نشستگان در مقابل خانه خدا، به ایستادگان در برابر دشمنان خدا دعا کنید» اظهار داشت: امروز شما رزمندگان و ایستادگان در مقابل دشمنی هستید که با جسمهای ما کاری ندارند بلکه قلبهای ما را از کار میاندازد.
سردار معروفی افزود: در این جنگ ترکیبی دشمن با ارادهها و ارادتهای ما کار دارد و امروز در مقابل یک ائتلاف بزرگ در برابر اسلام ناب محمدی عزیز هستیم.
معاون هماهنگکننده سازمان بسیج مستضعفین گفت: اگر بخواهیم مکتب شهید سلیمانی را بشناسیم و به آن عامل باشیم اول باید خود او را بشناسیم همانطوریکه معرفت به اهل بیت شرط است در خداشناسی؛ لذا قبل از شروع تبیین شخصیت ایشان یک خاطره بگویم تا بفهمید او کیست. بیست و هفت سال پیش در کرمان یک روز در منزل حاج قاسم میهمان ایشان بودم. شام بیتکلفی آورد؛ پنیر و گردویی از باغ پدرش در باغملک بود موقع خواب روبروی من دو زانو نشست و بدون مقدمه به من گفت: حسین! من از خدا دو چیز خواستم: اول اینکه خدایا اگر بخواهم به انقلابت خدمت کنم باید خودم را وقف کنم کسی که خودش را وقف کرد از خودش عبور میکند و دنبال نام و جایگاه و منزلت نیست سپس انگشت اشاره را روی شقیقه سرش گذاشت و گفت از خدا خواستم خدایا آنقدر به من مشغله بده که من فکر گناه هم نکنم فلذا حضرت آقا که، ولی و حجت خدا هستند در روز خاکسپاری ایشان فرمودند: من در مقابل روح بزرگ او تعظیم میکنم.
این مقام نظامی گفت: این حقیر افتخار دارم که ۳۸ سال سربازی و مریدی حاجقاسم را کردم. با اینکه رفیق و دوست و فرمانده و عزیز ما بود، ولی این اوج عظمت و بزرگی و شأن او را نمیدانستیم.
وی مکتب حاج قاسم را دارای پنج گذشت و شش مؤلفه اعتقادی استحکام دانست: اولین گذشت، گذشت از گناه است؛ شهید سلیمانی بشدت مراقب حفظ آبروی مؤمنین و نیروهایش بود و همانطورکه در خاطره گفتم از گناه گذشته بود.
سردار معروفی دومین گذشت را گذشت از خود دانست و افزود: شهید سلیمانی با هیچکسی با عنوان و درجه صحبت نمیکرد و ادعا نمیکرد که فرمانده فلان شهید و... بوده است. وی همچنین بعنوان سومین گذشت به گذشت از مال اشاره کرد و گفت: ایشان یک ریال و یک دلار حق مأموریت نگرفته، چون امکان ندارد کسی عقبه مادی برای خود تعریف کند و به دنیا متوسل شود و بتواند جان و مال و آبرو در راه خدا بدهد.
معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج چهارمین گذشت را گذشت از آبرو برشمرد و اظهار داشت: ما این آبرو را از دین و خدا و اهلبیت گرفتیم، ولی آیا حاضریم برای خدا و اهلبیت در زمان مناسب خرج کنیم؟! فرزندان برخی از شهدای مطرح و شاخص در جریان فتنه ۸۸ داشتند از مسیر حق خارج میشدند. حاجقاسم چندین جلسه برای اینها وقت گذاشت، اما قانع نشدند؛ آنها را به ملاقات رهبری و حتی به ملاقات سید حسن نصرالله برد تا اینکه نگذارد یک نفر هم از نظام و انقلاب فاصله بگیرد.
وی اضافه کرد: ایشان همیشه میگفت ما دو خط قرمز داریم: اول رهبری و بعد جمهوری اسلامی.
سردار معروفی به پنجمین گذشت که همان گذشت از جان است اشاره کرد و گفت: حاجقاسم در جواب خبرنگاری که میگوید دشمنان گفتهاند میخواهند شما را هدف قرار دهند میخندد و میگوید: اتفاقا من ۳۸ سال است دنبال چنین لحظهای هستم و در کوه و بیابان و صحرا دنبال آن میگردم.
معاون هماهنگ کننده بسیج مستضعفین در برشمردن نظامات شهید سلیمانی نیز چنین اظهار داشت: اولین نظام، نظام انقلابی است؛ ولی اول باید ببینیم انقلابی کیست؟ اولین ضلع انقلابی بودن رسالت محوری است. یعنی انسان لباس، زمان و مکان نشناسد.
وی تاکید کرد: رسالت محوری حاجقاسم معطوف به نتیجه است و وظیفه محور صِرف نیست، چون دوره آزمونوخطا گذشته است.
سردار معروفی گفت: حاجقاسم سیاسیکاری نمیکرد. آنقدر فراجناحی عمل میکرد که برخی تصور میکردند به جناح مقابل تعلق دارد؟! لذا باید همه ما توجه کنیم که نگاه قومی مذهبی سیاسی در سپاه نباید وجود داشته باشد.
وی با اشاره به پرهیز شهید سلیمانی از محافظهکاری اظهار داشت: شهید سلیمانی وضع موجود را قبول نداشت و تحولگرا بود. سردار معروفی دومین نظام مکتب حاج قاسم را نظام ولایتی برشمرد و اذعان داشت: آن چیزی که در وجود حاجقاسم نهادینه شده بود ولایت باوری بود یعنی منتظر فرمان، سخن و فتوا نبود. بلکه با معرفتی که داشت میفهمید، ولی او چه میخواهد و عمل میکرد تا جاییکه در وصیتنامهاش به همه تذکر میدهد که تنها راه نجات تبعیت از، ولی خداست و یا در جای دیگر میگوید: والله یکی از شئون عاقبت به خیری، نسبتی است که با شخص، ولی فقیه داریم.
وی به سند موقوفه حسینیه حاج قاسم در کرمان اشاره کرد که چند ماه قبلاز شهادت آن را تنظیم کردهاست و در آن اینطور نوشته است: این مکان مقدس موقوفه صدیقه طاهره است هرکسی در این مکان روضه میخواند و سخنرانی میکند باید محب اهلبیت باشد و از آن مهمتر اینکه با خط خودش نوشته است؛ و همچنین باید محب امامخمینی (ره) و امام خامنهای باشد. سردار معروفی تاکید کرد: نمیشود ولایتباور باشیم، ولی ویژگیهای ابوالفضلالعباس در وجود ما نهادینه نباشد. حاجقاسم عباس انقلاب بود.
معاون هماهنگ کننده بسیج سومین نظام مکتب حاج قاسم را نظام سیاسی عنوان کرد و گفت: برخی میگویند حاجقاسم سیاسی نبود و میخواهند با این حرف سپاه و بسیج را هدف قرار دهند. مگر میشود سیاسی نباشی و بیشاز ۲۰ سال در جبهه مقاومت فعالیت و بستر ظهور را فراهم کنی و بزرگترین اقدامات سیاسی جهان اسلام را انجام بدهی؟! بله! او سیاسیکاری نمیکرد و جامعالاطراف بود، چون روی اصول میاندیشید و تمرکزش بر منافع ملی بود وی گفت چهارمین نکته اینکه حاجقاسم رفاقت میکرد نه رقابت؛ دستگیری میکرد نه مچ گیری؛ خلاصه اینکه کسی را هُل نمیداد برایاینکه خودش بهجایی برسد.
سردار معروفی در بیان پنجمین مولفه مکتب حاج قاسم عنوان کرد: نکته بسیار مهم شخصیت تقریبی ایشان بود تا جایی که میتوان گفت: بزرگترین شخصیت تقریبی جهان اسلام بعد از امامخمینی و حضرت آقا، شهید سلیمانی بود. او نگاه اهلسنت را به ما شیعیان عوض کرد و امروز میبینید که جوانان حماس، این شاگردان مکتب حاج قاسم چگونه هیمنه آمریکا را خرد کردند و آنها را به زانو درآوردند.
وی افزود: حاجقاسم ثابت کرد میتوان سرلشکر نظامی و فرمانده میدان بود و در سختترین جنگها نیز حضور داشت، اما در همان لحظه نیز عارف بالله بود.
سردار معروفی با بیان اینکه در مکتب حاجقاسم سه ضلع اندیشه، فرصت و مردم دیده میشود گفت: باید دقت کنیم که اندیشهی زیبا عمل زیبا را میسازد و به اعتقاد ما بسیج تنها کانونی است که میتواند اندیشههای زیبا خلق کند.
معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج در پایان اذعان داشت: حاجقاسم محصول انقلاب اسلامی و تربیت شده و تربیت یافته بزرگی مثل امام خامنهای است و اگر حضرت آقا نبود حاج قاسمی هم نبود.