گروه استان های خبرگزاری دانشجو، دقیقا یک هفته قبل یعنی ۱۷ آبان ماه بود که بارشهای شدیدی را در خراسان شمالی شاهد بودیم؛ بارشهای پاییزی که فرصت خوبی هم برای کشاورزان و هم آبگیری مجدد سدها بود.
طراوت و شادابی به هوای شهرهای استان آمده بود و شرایط مطلوبی را برای سپری کردن طول روز فراهم کرده بود.
اما در این میان انتشار یک خبر نگرانیهایی ایجاد کرد؛ انسداد محور بجنورد به جنگل گلستان به علت سیل؛ موضوعی که ابتدا تصور میشد به زودی قابل رفع است، اما با گذشت زمان مشاهده شد حجم تخریبها آنقدر زیاد است که در وهله اول حتی زمانی را برای بازگشایی مجدد مسیر نمیتوان متصور شد.
جاده بجنورد به جنگل گلستان که به نوعی خط ارتباطی شمال کشور و مشهد مقدس محسوب میشود و سالانه ۲۰ میلیون مسافر از آن عبور میکنند، سالهاست درگیر ۴ بانده شدن است؛ موضوعی که در گزارش ... بررسی شده است. اما اینک محور به صورت کلی مسدود شده بود و امکان رفت و آمد از این جاده وجود نداشت.
تخریب حدود ۵۰۰ متر از جاده به علت عبور سیلاب موضوعی بود که نمیشد آن را به صورت فوری و مقطعی حل کرد؛ از این رو در همان ابتدا محمد مشتری، مدیرکل راهداری خراسان شمالی محور سهراهی چمنبید به گرمه و میامی را به عنوان مسیر جایگزین تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.
مسئولان ملی به خراسان شمالی آمدند
بالا بودن حجم تخریب و عدم توانایی استان از تامین اعتبارات ساخت مجدد این مسیر، باعث شد مسئولان ملی به استان سفر کرده و وضعیت را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند.
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری کشور روز یک شنبه، بیستویکم آبان در حاشیه بازدید از محور سیل زده چمن بید - جنگل گلستان اظهار کرد: محور چمن بید - جنگل گلستان، از نظر راه ارتباطی استانهای خراسان شمالی و گلستان بسیار حیاتی است.
وی افزود: بخشی از ایمن سازی بستر رودخانه و دیوارههای ساحلی بر عهده سازمان راهداری و بخش دیگری بر عهده شرکت زیرساخت است و با هماهنگیهایی که در تهران انجام میشود این پروژه به صورت اصولی و ایمن اجرا خواهد شد تا دیگر شاهد تخریب جاده در اثر وقوع سیل نباشیم.
نیاز ۵۰ میلیاردی خراسان شمالی برای بازگشایی مسیر
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای خاطرنشان کرد: بخشی از اعتبار مورد نیاز به شکل ملی در اختیار استان قرار میگیرد تا پروژه سریعتر انجام شود و بخشی هم مدیریت بحران از طریق استانداری یا ملی هزینه خواهد شد.
امانی با اشاره به اینکه در ۱۵ سال گذشته نیز این مسیر سابقه تخریب در اثر سیلاب را داشته است، اضافه کرد: با توجه به بهرهگیری استان از ظرفیت دستگاههای اجرایی برای بازگشایی مسیر، حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی ادامه داد: ایمنسازی محور خسارت دیده چمن بید-جنگل گلستان در قالب دو پروژه اجرا میشود و شامل ایمنسازی وضعیت جاده بوده که در حال انجام است.
محمد حسن نامی، رئیس ستاد مدیریت بحران نیز برای تخصیص اعتبار برای رفع خرابیهای اخیر سیل در جاده بجنورد به جنگل گلستان قول مساعد داد
وی افزود: این محور اهمیت زیادی دارد و هزینه لازم از بودجه بحران تامین میشود که هر چه زودتر با استحکام بیشتر احداث شود تا در سیلابهای بعدی دچار آسیب نشود.
وی با تاکید بر این که کشور در آینده با مخاطرات بیشتری مواجه خواهد بود افزود: سیلاب و زلزله، مهمترین مخاطرات هستند و مهمترین راه پیشگیری از مخاطره سیلاب، آبخیزداری است.
پس از سفر مسئولان، محمد مشتری، مدیرکل راهداری خراسان شمالی از تخصیص ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی جاده خبر داد و اظهار کرد: پنج دستگاه بولدوزر، سه دستگاه بیل مکانیکی و سه دستگاه لودر، ۱۵ دستگاه کامیون و دو دستگاه گریدر در حال فعالیت هستند و از ظرفیت دیگر دستگاههای اجرایی برای سرعت بخشیدن به عملیات راهسازی و بازگشایی مسیر استفاده میشود.
جاده بجنورد به جنگل گلستان چه زمانی بازگشایی میشود؟
با تخصیص اعتبارات سئول بعدی شهروندان زمان پایان پروژه است؛ موضوعی که داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری آن را ۳ هفته اعلام کرد.
اما مسئولان استانی پاسخ دقیقی به این سئوال تاکنون نداده اند؛ مهدی رشیدی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی از نیاز فرصت یک ماهه برای بازگشایی مسیر خبر داد، اما حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی این زمان را ۱۰ روز اعلام کرد.
این تناقضات مشخض میکند برآورد دقیقی برای بازگشایی مسیر نیست و فعلا باید منتظر اقدامات اصلاحی راهداران بود.
سدی که جلوی فاجعه را گرفت
اما نکته مثبت این ماجرا، آبگیری سد گلمندره بود؛ سدی که با همت دولت سیزدهم به نقطه پایانی رسیده بود؛ هر چند این سد به طور رسمی به بهره برداری نرسیده بود، اما طی این سیل آبگیری شد. اتفاقی که اگر رقم نمیخورد حجم سیلاب را حدود ۲ برابر میکرد و یقینا خسارات بسیار بیشتری وارد میشد.
محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی در این خصوص اظهار کرد: ابتدای دولت سیزدهم سد گلمندره شهرستان گرمه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما دولت این پروژه را دارای اولویت توصیف کرد و اعتباراتی برای تکمیل آن قرار داد.
وی افزود: هدف از ساخت این سد، کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان بود که در سیل گذشته نیز نقش مؤثری در این حوزه داشت و جلوی اتفاقات ناگوار را گرفت.
حسین نژاد گفت: اگر سد نبود با اضافه شدن چهار میلیون متر مکعب آب به سیل اخیر، فاجعهای بدتر از فاجعه سیل اوایل دهه ۸۰ در این منطقه رخ میداد.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه در دولت سیزدهم توجه خوبی به تخصیص اعتبارات بخش آب شده است، گفت: این سد نقش مؤثری نیز در بهبود وضعیت کشاورزی در اراضی پایاب و رونق وضعیت صنعت و اقتصاد این منطقه خواهد داشت.