به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حسین اردکانی با بیان اینکه برخی پیشبینیهای آب و هوا با مدلهای عددی و برخی با مدلهای غیرعددی است، اظهار کرد: یکی از پیشبینیها، پیشبینی ۲ ساعته است که بهخصوص برای بخش "حملونقل هوایی" مهم است.
وی ادامه داد: الان در گزارشهای سازمان هواشناسی، دیدهبان وضع هوای فرودگاه و ایستگاه را میدهد. سازمان هواشناسی موظف است بعد از اطلاعاتی که دیدهبانی ارائه کرد، یک پیشبینی دو ساعته برای فرودگاه اعلام کند.
وی افزود: مثلاً برای فرودگاه امام که دستگاه ILS دارد اگر دید افقی به کمتر از ۴۰۰ متر برسد، برف سنگین یا بارندگی سنگین داشته باشد، دید را برای خلبان کم خواهد شد، در این صورت هواپیما امکان فرود در فرودگاه را نخواهد داشت.
این کارشناس هواشناسی اضافه کرد: در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد که با دید زیر ۸۰۰ متر و فرودگاههای دیگر کشورمان با دید کمتر ۱۰۰۰ متر و ۱۲۰۰ متر هواپیما نمیتواند فرود بیاید!
اردکانی با بیان اینکه "این نقصی است که فرودگاههای کشور دارند" متذکر شد: در دنیا دید را در فرودگاهها به ۳۰ و ۵۰ متر کاهش دادهاند؛ در برخی فرودگاهها دستگاههای ILS خلبان را برای فرود هواپیما به صورت کور راهنمایی میکنند؛ این در حالی است که در فرودگاه امام کشورمان با دید کمتر از ۴۰۰ متر هواپیما نمیتواند بنشیند و باید به فرودگاه دیگر جایگزین برود.
وی راهکار موقت برای رفع این مشکل را پیشبینیهای کوتاهمدت هواشناسی دانست و اضافه کرد: برای مثال، خلبان پیشبینی برای پرواز اهواز میگیرد به سمت مقصد حرکت میکند، اما چون اهواز، مهآلود است نمیتواند فرود بیاید و مجبور است به فرودگاه دیگری برود تا وضعیت آب و هوا بهتر شود؛ این مسئله نشان میدهد که اهمیت پیشبینیهای دو ساعته سازمان هواشناسی چقدر زیاد است و این سازمان باید دقت خیلی زیادی در این رابطه داشته باشند.
اردکانی تصریح کرد: اگر خلبانی در اهواز نمیتواند با مه، هواپیما را فرود بیاورد، اشتباه پیشبینیهای هواشناسی است؛ اینکه سازمان هواشناسی نتوانسته در ساعت فرود پیشبینی کند، دید در مه مثلاً ۰ یا ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر خواهد شد؛ همین میشود که هواپیما پرواز میکند و این همه مشکلات برای مسافران پیش میآید؛ بنابراین سازمان هواشناسی موظف است برای هر کدام از بازههای زمانی پیشبینیها را بهروزرسانی کند.